Ke špičce se mezi nimi řadí dvojitě přeplňované šestiválce, které zákazníkům nabízí Audi a Jaguar. Audi A6 patří k typickým zástupcům vyšší střední třídy, je to jeden z nejprodávanějších modelů této kategorie. Audi do něj montuje modernizovaný třílitrový agregát biTDI, který disponuje výkonem 235 kW (320 koní) a točivým momentem 650 Nm. To bohatě stačí i na více než dvoutunové kombi s pohonem všech kol a zvýšenou světlou výškou podvozku.
Pohodlná auta nabídne i nižší střední třída vozů |
To nový Jaguar XF, ačkoli jeho popularita stále roste, je spíše exotičtějším zástupcem vozů vyšší střední třídy. Je to klasický sedan s elegantními liniemi. Aby mohl tento model lépe konkurovat německým soupeřům, již v předchozím provedení jej automobilka vybavila rovněž třílitrovým vznětovým motorem s dvojitým přeplňováním. V nové generaci je to v podstatě stejný agregát, jen posílený na rovných 300 koní, tedy 221 kW.
Audi ovšem předčí točivým momentem 700 Nm. Motor jaguaru má příjemně hladký chod a překvapivě se nechá vybídnout do otáček, díky čemuž s ním velký XF (na délku má auto téměř 5 metrů) ochotně zrychluje, a navíc má v tomto ohledu pro řidiče příjemnou gradaci výkonu. Pravda, oproti dieselu v Audi je trochu hlučnější, jeho zvuk ale není ani tak typicky dieselový, je spíš zvonivější.
To agregát biTDI v audi představuje současnou absolutní špičku v oboru. Jeho chod je až netypicky klidný a agregát jaguaru v tomto mírně překonává, překvapivý je i jeho zvukový projev. Laik by při usazení v kabině možná ani netipoval vznětový motor pod kapotou, při zrychlování se kdesi zdáli ozývá spíše temné hřmění, odkazující na některé osmiválce, než dunění dieselu. Tohle je rozhodně nejlépe znějící vznětový motor na trhu.
Řidič však snadno přítomnost turbodieselu odhalí, a to díky vpravdě mohutnému zátahu již od nízkých otáček. Ačkoli má audi o trochu nižší točivý moment, jeho maximum nastupuje trochu dříve a křivka průběhu je plošší než u jaguaru.
I díky pohonu všech kol je tak Audi A6 Allroad quatro nečekaně rychlé ve sprintu na stovku – ten trvá pouze 5,5 sekundy. XF však nepůsobí o nic pomaleji, a to i přesto, že papírově zrychlí na stovku za 6,2 sekundy. Ztráta možná není cítit proto, že i když je motor slabší, musí si tu poradit s 1750 kilogramy hmotnosti, XF patří k nejlehčím mezi soupeři. Auto má potenciál zrychlovat ještě lépe, ale třílitrový turbodiesel nejde objednat s pohonem všech kol, který by zlepšil trakci.
Audi je praktičtější
Celkově vůbec působí XF velmi „lehkonoze“, nikoli jako velký a zavalitý sedan. Na okresní cestě se auto ochotně stáčí do zatáček a dovoluje řidiči si jízdu opravdu užít, ne se jen vézt. Přitom ochota zatáčet a poslouchat řidiče není vykoupena žádným nepohodlím, naopak, podvozek XF je neuvěřitelně uvolněný, vyžehlí i špatnou cestu a posádku skutečně hýčká. Řidič přitom má dostatek informací o tom, co se pod koly děje.
To u audi je to trochu jinak, díky vzduchovému odpružení je řidič více od dění izolován a vyšší stavba znamená, že se auto do oblouků vrhá méně ochotně. Pohon všech kol sice hraje do karet při použití i v náročných podmínkách, ale radost z řízení u A6 Allroad Quatro nečekejme. Navíc, na rozbité silnici se auto ukazuje být trochu nervóznější než jaguar a i přes vzduchový podvozek také trochu méně komfortní. Na druhou stranu je A6 praktičtějším vozem z dvojice, a to bez ohledu na karoserii kombi. A také má v detailech lepší interiér.
Předností těchto především dálničních expresů je spotřeba. Asi 500 kilometrů dlouhá trasa s převahou dálnice znamenala u XF spotřebu jen 6,5 litru na 100 kilometrů, a to při velmi svižném tempu. Pozdější projížďky po městě a kratší trasy v okolí Prahy zvýšily spotřebu těsně přes 7 litrů, což je výborný výsledek. U A6 Allroad Quatro znamenala dálniční trasa v rychlém tempu spotřebu přes 8 litrů na 100 kilometrů, ale v klidnějším stylu by se dalo hodnotám u jaguaru jistě přiblížit.