Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Renault zruší 15 000 pracovních míst. Některé továrny se místo výroby aut zaměří na recyklaci

Ekonomika

  8:58aktualizováno  12:44
BOULOGNE-BILLANCOURT - Francouzská automobilka Renault celosvětově zruší 15 000 pracovních míst, z toho 4600 ve Francii, restrukturalizuje továrny a některé možná zruší. Kvůli koronaviru jí klesly tržby, a chce proto v příštích třech letech ušetřit dvě miliardy eur (zhruba 54 miliard Kč). Firma v pátek uvedla, že zahájila jednání o svém úsporném plánu s odbory, a potvrdila tak dřívější zprávy médií.

Renault čelí špionáži foto: Reuters

Renault sdělil, že restrukturalizační opatření, včetně snížení počtu pracovních míst a převodů pracovní síly uvnitř firmy, které se dotkne necelých deseti procent jeho zaměstnanců, bude stát 1,2 miliardy eur. Společnost zároveň sníží výrobu a soustředí se na ziskovější modely.

Automobilka Renault plánuje zrušit 5000 pracovních míst. Chce tak ušetřit 54 miliard korun

Firma chce přehodnotit činnost šesti výroben včetně těch, které produkují součástky. Uvedla také, že některé továrny jako na příklad Flins u Paříže, kde vyrábí elektrovozy Zoe, by mohly přestat vyrábět auta a místo toho se zaměřit na recyklaci.

Záměr učinit z Francie evropskou jedničku ve výrobě „čistých“ vozů v úterý ohlásil francouzský prezident Emmanuel Macron. Zároveň představil balíček v hodnotě více než osm miliard eur na záchranu domácího automobilového průmyslu. Vyzval také francouzské automobilky, aby vyráběly auta ve své zemi. Stát v Renaultu vlastní 15procentní podíl.

Renault v pátek také uvedl, že srazí náklady snížením počtu subdodavatelů, sníží počet používaných komponent, zmrazí plány na expanzi v Rumunsku a v Maroku a omezí celosvětovou výrobu převodovek.

Automobilce Renault hrozí v důsledku koronavirové epidemie zánik. Musí se adaptovat, řekl ministr financí

Společnost plánuje snížit do roku 2024 celosvětovou výrobní kapacitu na 3,3 milionu vozidel ze současných čtyř milionů. Soustředit se chce na výrobu malých dodávek a na elektromobily.

„Měníme myšlenkové nastavení. Dříve šlo o objem a tržby a být první na scéně,“ řekla na páteční tiskové konferenci dočasná šéfka firmy Clotilde Delbosová. „Nechceme být největší, to, co chceme, je udržitelná a zisková společnost,“ dodala s tím, že Renault se po příliš velkých investicích a nákladech v předchozích letech vrací ke kořenům a že napříště nebude nic „tabu“.

Nespokojenost se zveřejněným plánem v pátek vyjádřila umírněná odborová organizace CFDT. „Plán je nevyvážený a na úkor francouzských aktivit,“ citovala ji agentura Reuters. Podle odborů byly ostatní země zasaženy méně než mateřská Francie.

Britské továrny v dubnu vyrobily jen 197 aut, loni ve stejném měsíci přes 70 tisíc

Firma uvedla, že ve Francii zavře jen jednu továrnu - v Choisy-le-Roi - jižně od Paříže. Ta zaměstnává 250 lidí. Dodala také, že se bude snažit upřednostňovat dobrovolné odchody a rekvalifikace namísto propouštění.

Renault byl stejně jako jeho japonský partner Nissan pod tlakem už předtím, než udeřila pandemie. Aliance s Nissanem, jejíž součástí je i automobilka Mitsubishi, se otřásla poté, co byl v roce 2018 zatčen její tvůrce a generální ředitel Carlos Ghosn. Za loňský rok vykázal Renault svou první ztrátu po deseti letech a Nissan první ztrátu po 11 letech. Podobně jako konkurence se nyní snaží vyrovnat pokles příjmů přesměrováním výroby na ekologičtější formy dopravy.

Akcie Renaultu v reakci na páteční vývoj krátce po poledni odepisovaly téměř šest procent. Obchodují se nejhůře ze všech francouzských bluechipových akcií.

Autor: