Světová nábytkářská jednička, jejíž jméno je spjaté se samoobslužnými obchody na okraji měst, se nyní nachází uprostřed transformace svého obchodního modelu. Investuje do elektronického obchodu, služeb a dostupnějších obchodů v městských centrech. Jeden z nich otevřela v září i na pražském Václavském náměstí, další ve Stockholmu, Londýně a Madridu. V příštím roce přijde na řadu Paříž a v roce 2020 Tokio.
IKEA oznámila, že během roku investovala celkem 2,8 miliardy eur do obchodů, distribučních a zákaznických sítí, nákupních center, jakož i do obnovitelné energie a lesnictví.
„Ve finančním roce 2017/18 jsme provedli několik prvních strukturálních změn naší činnosti a v transformaci našeho podnikání budeme pokračovat v následujících třech letech. Podnikatelská transformace a s tím související investice ovlivní naši nákladovou strukturu a hospodářský výsledek,“ uvádí se v prohlášení firmy.
Velkou část investic pohltila výstavba 14 distribučních center pro online obchod, v nynějším finančním roce jich firma hodlá otevřít dalších 20. IKEA také rozvíjí dodávkové a montážní služby, protože zákazníci dnes už nejsou příliš nakloněni systému „udělej si sám“.
Finanční ředitel společnosti Juvencio Maeztu v rozhovoru s agenturou Reuters řekl, že IKEA svým zákazníkům nezvýšila ceny, aby vyšší náklady kompenzovala, a ani to nemá v úmyslu.
V říjnu IKEA oznámila, že maloobchodní tržby se za finanční rok zvýšily o pět procent, přičemž u internetových prodejů zaznamenala téměř 50procentní nárůst. Dnes firma uvedla, že celkové tržby, které zahrnují také výnosy z pronájmu v obchodních centrech, vzrostly o dvě procenta na 37,1 miliardy eur.
Obchody IKEA vlastní 11 franšízantů. Největší z nich je IKEA Group, který provozuje 367 poboček ve 30 zemích, napsala agentura Reuters.