„V pondělí jsme registrovali průjezd 43 tisíc vozidel, ve středu už se nám to pohybuje od 47 do 50 tisíc. Lze tedy říct, že si řidiči postupně zvykají a provoz v Blance nám narůstá,“ tvrdí ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula o provozu v tunelu.
Nově otevřený tunel Blanka: kolony v Praze 6, rychlost se zvýšila na 70 km/h |
Jak se dalo očekávat, tunel výrazně zahýbal dopravou v některých částech Prahy, kdy některá místa změnil ve stojící kolony, jiné zase překvapivě po mnoha letech uvolnil. Server Lidovky.cz vytipoval úseky, kde řidiči nejčastěji končí v koloně i s vysvětlením, co to způsobuje.
Největšímu náporu čelí momentálně Praha 6. U Dejvického náměstí, “Kulaťáku“ nebyla doprava nikdy nejplynulejší. Teď ale řidičům hrozí, že v koloně stráví poměrně dlouhou dobu. Už dříve problematická ulice Svatovítská byla i druhý den po otevření Blanky ucpaná. Je to způsobeno tím, že komunikace vede ke křižovatce na Prašném mostě, ze které se do tunelu najíždí.
Komplikace potvrdil i šéf pražské dopravní policie Švrčula. „U Svatovítské provoz zesílil. Příčinou jsou především přechody pro chodce, u kterých nejsou semafory a jsou jen vyznačené. Chodci tam tak provoz zbržďují,“ popsal.
Problémy s dopravou zaregistroval i ministr obrany Martin Stropnický, který jezdí ze Suchdola na resort obrany sídlící právě nedaleko Vítězného náměstí.
Doprava u Kulaťáku kolabuje. Napojení Blanky na okolní komunikace se do ceny jaksi nevešlo. Nevadí. Pár miliard a pár let navíc to spraví..
— Martin Stropnický (@stropnickym) September 22, 2015
Aktivisté ze sdružení Auto*Mat problémy na Praze 6 předpokládali. „Ohledně Kulaťáku jsme čekali, že s otevřením tunelu Blanka budou velké problémy,“ tvrdí expert Auto*Matu na Blanku Marek Bělor. „Částečné řešení této situace může být stavba komunikace Evropská - Svatovítská. „To by byla městotvorná silnice, která vyvede dopravu ze Svatovítské mimo obydlí lidí. Takové propojení určitě Dejvicím pomůže,“ dodal.
Problematický Vypich zřejmě čeká změna semaforů
Nepříjemnosti mohou na řidiče čekat také na Vypichu. „Auta se tunely dostanou plynule na Patočkovu ulici, ale křižovatka Vypich na provoz zatím kapacitně nestačí a nemůže vše pojmout,“ upozorňuje Švrčula. Dopravní policie už teď kvůli tomu uvažuje o přenastavení světelné signalizace. K tomu by mohlo dojít ale až za několik týdnů, až se doprava trochu stabilizuje.
Silničáři také zaznamenali větší nárůst dopravy v ulici Plzeňská. “Probíhá tam do poloviny října rekonstrukce tramvajového tělesa, poté by se tam měla situace zlepšit,“ ubezpečil šéf pražské dopravní policie.
Počkat si řidiči mohou i u Malovanky. Problém je u výjezdu z Blanky ve směru od Tróje a Letné na Vypich, odkud se nedá odbočit doleva k hotelu Pyramida na Břevnově.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Blanka ale nezpůsobuje jen zácpy, v některých částech aut výrazně ubylo. „Zlepšení provozu jsme zaznamenali například v ulici Patočkova, Milady Horákové, Veletržní, Holešovická, Argentinská a Wilsonova,“ řekl Švrčula.
Problém se zvědavci
Tunelu se zatím vyhnuly vážné nehody. Problém byl jen se třemi auty, která zůstala v Blance trčet kvůli technické závadě. Provoz však nezastavily. „Vyřešilo se to tím, že se zmírnil provoz v jednom jízdním pruhu signalizacemi,“ popsal Švrčula řešení problému.
Policie z tunelu Blanka vyháněla zvědavce s fotoaparátem a pomalé řidiče |
Policii poslední dny zaměstnávají i zvědavci, kteří chtějí do tunelu během plného provozu nahlédnout. „Je to nebezpečné a samozřejmě je vidíme na kamerách. Takovým lidem hrozí pokuta až tisíc korun nebo mohou čelit správnímu řízení,“ varuje Švrčula.
Policie ale chválí spořádanost řidičů. „Respektují v tunelu dopravní značení. To je také důvod, proč jsme rychlost tak brzy zvýšili z padesátky na sedmdesát. Kdyby se řidiči nechovali tak dobře, tak by to trvalo i déle,“ dodal.