An i očekávaný nárůst vybraného pojistného o 500 milionů korun v letošním roce, daný především rostoucím počtem pojištěných vozidel, nestačí na zlepšení situace v povinném ručení. Ztráta pojišťoven v tomto segmentu činí devět procent, což představuje částku okolo dvou miliard korun. Náklady totiž i nadále výrazně převyšují vybrané pojistné.
Vysvětlení, proč tomu tak je, je přitom poměrně jednoduché. V Česku jezdí 120–130 tisíc vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí 2500–3000 nepojištěných škod za stovky milionů korun, které pak zaplatí poctiví řidiči. Podíl má i sám nárůst počtu vozidel – spolu s ním stoupá i počet škod.
Matoucí názvy benzinu v zahraničí. Co tankovat, abyste nezadřeli motor? |
„Neustále také roste průměrná hodnota vyplaceného plnění poškozeným,“ dodává Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Zatímco materiální náhrady narůstají jen v jednotkách procent, u škod na zdraví se nárůst odškodnění pohybuje v desítkách procent,“ upřesňuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.
U některých nehod jde o astronomické částky. Například Česká pojišťovna vyplatila přes 105 milionů korun za srážku auta s motocyklem s těžkým zraněním dvou mladých mužů s trvalými následky. Kooperativa pak za škodu na zdraví v jednom případě zaplatila 77,7 milionu korun. Nejvyšší škoda Allianz v tomto roce je zatím 60 milionů korun, u UNIQA Pojišťovny přes 30 milionů korun.
Stále více řidičů si ale podle pojišťoven hrozící rizika uvědomuje a sjednává si vyšší limity pojistného plnění. „Varianty našeho povinného ručení se 100 a 150 milionovými limity tak tvoří zhruba 70 procent našich prodejů,“ potvrzuje Ivana Buriánková z České pojišťovny. „Bohužel však již známe i případy, kdy sjednaný limit nestačil na pokrytí všech nákladů spojených se způsobenou škodou,“ dodává Milan Káňa z Kooperativy. V takovém případě pak řidič musí částku, kterou nepokryje pojištění, doplatit z vlastní kapsy.
Ti, kdo bourají, si připlatí
Soudě podle stesků pojišťoven bychom měli očekávat další zdražení povinného ručení. Jenže realita je jiná a jeho ceny drží v přijatelných výškách silná konkurence mezi pojišťovnami. Podle analýzy České kanceláře pojistitelů (ČKP) se průměrné pojistné za celý český trh pohybuje na úrovni zhruba 2800 korun ročně. A zdražování se dotýká jen některých segmentů.
Například tahače návěsů za posledních pět let pocítily zdražení o 15 procent (cca 6300 korun) a velmi rizikoví mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 korun navíc.
„Do budoucna zvažujeme možnost vybavit vozy mladých řidičů telematickou jednotkou, která bude sledovat styl jízdy a podle toho upravíme cenu povinného ručení,“ říká Jana Černá z Allianz, kde chtějí zabránit plošné penalizaci bezproblémových řidičů z této skupiny. Pořízení by bylo dobrovolné. Tyto skupiny motoristů však i přes zdražení nadále vytvářejí ztrátu v řádech stovek milionů korun – jejich náklady výrazně převyšují přijaté pojistné.
„Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je pro pojišťovny naprosto zásadním tématem,“ zdůrazňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP.
Dobré řidiče si pojišťovny hýčkají
Všechny pojišťovny i letos inovují svoje stávající produkty nebo přicházejí se zcela novými. Ty rozšiřují standardní segmentační kritéria a v pojistném na povinné ručení zohledňují například u vozidla i počet najetých kilometrů ročně. S takovým produktem přišla i Allianz – největší slevu aktuálně nabízí majitelům vozů, se kterými řidiči najedou méně než 10 000 kilometrů za rok. Již několik let pak počet ujetých kilometrů umí zohlednit také UNIQA Pojišťovna u havarijního pojištění.
V novinkách se pojišťovny zaměřují na další rozšíření služeb. Vzhledem k tomu, že ceny se až tak neliší, se majitelé vozidel rozhodují právě podle jejich nabídky. „Nabízíme například speciální právní asistenci pro řešení sporů vyplývajících z provozu vozidla na rok zdarma,“ uvádí Eva Svobodová z UNIQA.
Kooperativa zase chystá nový model asistenčních služeb na míru. Česká podnikatelská pojišťovna zase přišla s produktem, který kryje škody vzniklé vyčerpáním limitu na majetkové škody z povinného ručení, a to až do výše jedné miliardy korun. Ten dokáže vykrýt škody i při hromadných neštěstích podobného typu, jako třeba byla srážka kamionu s rychlíkem u Studénky.
Pojišťovny nabízejí také stále více možností připojištění k povinnému ručení, které standardně kryje havarijní pojištění. „Jednoznačně nejvyšší zájem přetrvává o připojištění skel,“ konstatuje Ladislav Bělina z pojišťovny Slavia. Tuto skutečnost potvrzují i ostatní pojišťovny. ́