Pátek 11. října 2024, svátek má Andrej
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Rolex se vrhá na sekundární trh. Snaží se tak bojovat proti padělkům

Výloha obchodu hodinářské značky Rolex ve švýcarském Luganu (18. května 2022) foto: ČTK

V moderním světě preferujícím udržitelnost se trendům přizpůsobují i největší světové značky. Přírůstkem v této oblasti je i proslulá značka luxusních hodinek Rolex. Zákazníci, kteří je chtějí vlastnit, si od nynějška mohou pořídit hodinky této značky z druhé ruky přímo od autorizovaného prodejce, zato s přirážkou. Společnost se tak snaží bojovat proti rostoucímu počtu padělků na sekundárním trhu.
  12:23

Pokud někdo plánuje koupi nových hodinek Rolex Daytona ve vlajkovém butiku společnosti Bucherer v Ženevě, odejde odtud pravděpodobně zklamán. Žádné na skladě nejsou a čekací lhůty jsou týdny, měsíce, dokonce i roky. Pokud však zákazník vystoupá do čtvrtého patra obchodu, možná ho potká štěstí. Pouze pod jednou podmínkou – hodinky budou použité a zaplatí za ně mnohem více.

Použité platinové hodinky Rolex Daytona z roku 2020 se světle modrým ciferníkem, které jsou v přízemí jako nové k mání za 74 400 švýcarských franků (1,97 milionu korun), ale jsou momentálně nedostupné, lze ve čtvrtém patře sehnat z druhé ruky. Ovšem za 110 tisíc franků (2,92 milionu korun), informuje agentura Bloomberg.

Společnost Rolex svůj program nazývá Certified Pre-Owned (CPO). Pro zákazníky je to příležitost zakoupit jedny z nejžádanějších hodinek na světě, u kterých si mohou být jisti, že to není padělek.

„Je to pravděpodobně nejvýznamnější krok, který může výrobce udělat pro legalizaci sekundárního trhu,“ říká Joshua Ganjei, výkonný ředitel bostonské společnosti European Watch Company. Sběratelé se s CPO podle něj seznámí a rychle si uvědomí, že sekundární trh může představovat fantastické příležitosti. „Pokud ovšem nakupují z důvěryhodného zdroje,“ dodává.

Pro společnost Rolex, která si zakládá na tradici a důslednosti, byl vstup do obchodu s použitými hodinkami před necelým rokem radikálním rozhodnutím. Přišel v zápětí s dalším překvapením, když Rolex koupil společnost Bucherer, jejíž kapitálová hodnota se tehdy odhadovala na více než čtyři miliardy franků (106 miliard korun).

Program CPO rozšiřuje švýcarské firmě možnosti na trhu, jehož celková hodnota se odhaduje na dvacet miliard dolarů (451 miliard korun). Podle společnosti Deloitte by měla do roku 2030 vzrůst na 35 miliard dolarů (790 miliard korun). Znamená to pro firmu další zdroj příjmů v době, kdy trh s luxusními hodinkami klesá z vrcholu posledních let. Někteří švýcarští hodináři jsou natolik znepokojeni, že požádali o vládní pomoc.

Důvěra především

Navzdory rozsahu trhu s použitými hodinkami si Rolex od této oblasti dlouho udržoval distanc. Existuje sice mnoho legálních prodejců použitých rolexek, často jde ale o nejasný byznys, kde se kupující musí spoléhat na důvěru. Zástupci společnosti Rolex v Ženevě uvedli, že cílem programu CPO je poskytnout zákazníkům příležitost koupit si oficiální použité hodinky a zároveň využít kvality a preciznosti, které jsou nedílnou součástí značky.

Rolex je zdaleka největší švýcarská značka hodinek. Ročně vyrobí více než milion kusů časomíry. Na sekundárním trhu je ještě dominantnější. V indexu Bloomberg Subdial Watch Index, který sleduje ceny 50 nejvíce obchodovaných modelů podle hodnoty, jich 45 pochází od společnosti Rolex. Zbytek tvoří modely Patek Philippe a Audemars Piguet.

Poptávka po nových modelech Rolex stále převyšuje nabídku, z tohoto důvodu mnoho prodejců považuje CPO za oblast růstu. Pokud však chce společnost ovládnout celý trh s použitými hodinkami a získat větší moc nad dalším prodejem a stanovováním cen, čeká ji náročná cesta. Hodinky prodané v rámci programu CPO zatím tvoří pouze jedno procento celkového trhu s použitými hodinkami Rolex.

„Myslet si, že značka může kontrolovat ceny na sekundárním trhu jen tím, že do tohoto prostoru vstoupí, je velmi krátkozraké,“ uzavřel Ganjei. „I když hodinky CPO mají proti tradičním cenám na sekundárním trhu značnou přirážku, cenově citliví spotřebitelé budou i nadále hledat lepší nabídky u jiných důvěryhodných prodejců,“ uzavírá podle Bloombergu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!