Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Rozdíl, který nemá význam

  12:22
V praxi jsme srovnali běžnou Fabii Combi 1,4 TDI s odvozenou ekologicky laděnou verzí Greenline. Zjistili jsme, čím vším byla vykoupena o několik decilitrů nižší spotřeba paliva.

Fabia GreenLine. foto: ČTK

Jako většina evropských výrobců představila svoji verzi zaměřenou na nízkou spotřebu paliva už i Škodovka. Ve výrobním programu mladoboleslavské automobilky má označení Greenline. Přístup Škody se v tomto směru neliší od koncernových sourozenců, především od Volkswagenu a jeho modelů označovaných BlueMotion. Recept na snížení spotřeby je proto poměrně snadný a skládá se z prodloužení trojice nejvyšších převodových stupňů a stálého převodu, pneumatik s nižším valivým odporem a upravené aerodynamiky.

Díky nim klesl čelní odpor vzduchu z cx=0,32 na 0,30 a snížila se spotřeba paliva v kombinovaném režimu o 0,7 litru nafty na každých 100 km. Tomu odpovídá snížení produkce CO2 ze 127 na 109 g/km.

Důkladné měření
Naměřené dynamické hodnoty si můžete přečíst v technických údajích. Při zrychlení při postupném řazení v otáčkách nejvyššího výkonu jsme naměřili mírně lepší hodnoty zrychlení u verze Greenline. Zatímco u „zelené“ verze se nám podařilo přiblížit továrním údajům, u běžné verze se nám i při opakovaných pokusech nepodařilo předepsanému údaji přiblížit. Na vině byla patrně vyšší hmotnost plně vybaveného testovaného modelu a široké pneumatiky (šířka 205 mm, ve srovnání se 165 mm verze Greenline). Tento rozdíl se patrně nejvíce projevil při měření nejvyššího příčného zrychlení. U fabie se širokým obutím jsme dosáhli velmi slušné hodnoty 0,92 G, zatímco Greenline vytvořil 0,82 G.

Větší změny se ukázaly při měření pružného zrychlení. Zde se více projevilo citelně delší zpřevodování zejména čtvrtého a pátého rychlostního stupně. U těchto převodů činil celkový rozdíl, tedy po započtení stálého převodu, přibližně 20 procent. Rozdíl je větší v pružném zrychlení na pátý rychlostní stupeň z 80 na 120 km/h hlavně proto, že motor verze Greenline na začátku akcelerace měl nízké otáčky a dlouho trvalo, než turbodmychadlo vytvořilo potřebný tlak.

Zacíleno na spotřebu
Srovnávací test potvrdil rozdíly ve spotřebě obou verzí. Oba vozy jely při měření za sebou stejnou trasu. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 130 km/h jsme s tímto vozem dosáhli spotřeby 5,4 l/100 km, běžná verze na každých ujetých 100 km v tomto režimu jízdy spotřebovala 5,9 l. Zatímco motor běžného provedení v tomto režimu točil přibližně tři tisíce otáček, na otáčkoměru provedení Greenline bylo o více než 500 otáček méně. Svůj vliv měla také lepší aerodynamika daná nižší světlou výškou, upravená maska chladiče či užší pneumatiky.

Fabia Combi x Fabia Combi GreenLine
Zrychlení 0-60/100/130 km/h (s):   5,5/14,8/27 x 5,5/13,8/26,1

Pružné zrychlení 80-120 km/h,
4./5. rychl. st. (s)
11,8/14,3 x 13,4/20,2

Příčné zrychlení (G)
0,92 x 0,82

Spotřeba při jízdě ustálenou rychlostí
130 km/h (l/100 km)
5,9 x 5,4

Spotřeba při jízdě městským
a příměstským provozem (l/100 km)
5,3 x  5,0

Obě Fabie jsou 1,4 TDI
Jakmile jsme opustili dálnici a vydali se na venkovské zatáčkovité silnice a do městského provozu – tedy do proměnného režimu jízdy s častější změnou rychlosti, došlo ke zmenšení rozdílu na 0,3 l/100 km. Konkrétní hodnoty byly 5,0 ku 5,3 l/100 km. V těchto podmínkách již neměla zlepšená aerodynamika takový vliv a současně bylo při akceleraci ve verzi Greenline potřeba častěji podřazovat než v běžném voze s kratšími převody.

Opomenout nelze ani subjektivní hodnocení jízdy. Jednoznačně jsme se s kolegy shodli, že na jízdu je příjemnější běžná fabia. Její převody jsou lépe rozmístěné a ve výsledku nenutí při běžné jízdě tak často řadit. Automobil působil také tišším dojmem. Jízda s modelem Greenline byla sice kvůli nižším otáčkám na dálnici tišší, nicméně jakmile vám cestu zkřížil předjíždějící kamion, bylo potřeba při akceleraci podřazovat – a to nepřidává komfortu ani spotřebě paliva. Běžná verze se rozjela na 130 km/h bez výraznější nutnosti podřazení.
 
Podobné situace nastávaly také na běžných zatáčkovitých silnicích. Naopak ve městě se u modelu Greenline negativně projevila příliš velká mezera mezi druhým a třetím rychlostním stupněm. Aby se při řazení na trojku otáčky přehouply přes zlomové dva tisíce, bylo potřeba dvojku vytočit až na téměř tři a půl tisíce otáček – a to hodně zvyšovalo hlučnost a spotřebu. U běžné fabie stačily příjemnější tři tisíce.

Srovnávací test ukázal, že v reálném provozu jsou rozdíly ve spotřebě menší než na papíře. Současně se ale ukázalo, že nižší spotřeba je v tomto případě vykoupena znatelně menším komfortem jízdy. Navíc když bychom v testu neměli Fabii Combi 1,4 TDI s filtrem pevných částic DPF, ale provedení bez něj (Greenline jej má), rozdíl ve spotřebě by se o jednu až dvě desetinky zmenšil. Škoda zatím nezveřejnila ceny verze Greenline, nicméně se očekává, že budou o něco větší než výchozí modely. Náš odhad je o přibližně 20 až 30 tisíc Kč.

Na obranu automobilky Škoda (a vlastně všech ostatních značek nabízejících podobně upravené modely) je ale potřeba zdůraznit, že se jedná především o okrajové modely, které sice jsou v nabídce, kde snižují průměrnou hodnotu CO2 a ukazují „zelenou“ orientaci, avšak s reálnými prodeji se asi příliš nepočítá.

Test vznikl ve spolupráci s publikací Ecocars časopisu Autohit
Autor: