Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Vláda nevede dialog s průmyslem, říká Bohdan Wojnar. Kritizuje, jak se v oboru mění daně a krátí dotace

Bohdan Wojnar. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Rozhovor
Průmysl prochází náročným obdobím. Potýká se s vysokými cenami energií, silnou zámořskou konkurencí a velké změny přináší i evropský boj s klimatem. Bývalý člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar chce změnit přístup vlády k páteři české ekonomiky.
  18:00

Lidovky.cz: Co říkáte na balíček vládních opatření?
Rozumím urgenci řešit velmi nebezpečný trend veřejných financí. To opravdu nemá jednoduché řešení. Hlavně mě ale velmi mrzí, že vláda nedokáže vést dialog se Svazem průmyslu a dopravy. To je z mého pohledu neakceptovatelné. Chtěl bych v tomto směru zásadní změnu. Hraje se tu i o budoucnost tohoto státu. Zásadní je neprovrtat si loď průmyslu, ve které jako země jedeme. Chápu, že se řeší protidluhová a protiinflační opatření, ale z pozice svazu nesmíme zapomínat na samotný růst.

Předvolební slib SPOLU nezvyšovat daně bylo nutné „překročit“, přiznal Jurečka

Lidovky.cz: Má se zvýšit i daň z příjmu u firem.
Svaz průmyslu před jejím zvýšením nedávno varoval, protože by se snížila konkurenceschopnost Česka. Polsko by pak vycházelo lépe. Není trochu smutné, když konkurenceschopnost země stojí na sazbě daně? Je špatně, že se svaz dozvídá o opatřeních z médií. Očekával bych, vzhledem k tomu, jaké máme mezery v efektivitě veřejné správy, že se provedou opatření v tomto směru dřív, než se sáhne na firemní daně. Pokud už se takto stát rozhodl, tak by si měl být jistý, že to nepodváže růst. Zvýšení korporátní daně určitě není prorůstové opatření. Průmysl byl zase vynechán ze hry. Bylo by dobré bavit se s průmyslem o dopadech. A to nejen o dopadech v rozpočtu, ale i o dopadech na konkurenceschopnost, na zaměstnanost. Zkrátka se opomíjí debata s průmyslem. To je velmi nebezpečné.

Lidovky.cz: Byli byste i pro zvýšení sazby daně, pokud by stát přišel s kroky, které zvýší konkurenceschopnost v jiných oblastech?
To bychom museli být nejprve součástí dialogu, a ne že by nám to jen bylo oznámeno.

Lidovky.cz: Co říkáte na názor, že se nemělo brát živnostníkům a mělo se ještě vzít velkým firmám?
Myslím, že tento přístup by byl velice laciný. Průmysl zemi živí. Česko je na průmyslu nejzávislejší stát.

Lidovky.cz: Myslíte, že měl být na tiskovce vlády ke konsolidačnímu balíčku aspoň zástupce průmyslu?
Absolutně ano. Je něco jiného, když jste součástí hledání řešení. Nechápu, že se část ekonomiky vyřadila. Proč? Svaz průmyslu má také odborníky a své expertizy a je připraven podat pomocnou ruku. Máme 1,3 milionu zaměstnanců, 11 tisíc firem, máme všechny klíčové obory průmyslu, není tu žádná významnější organizace, která by zastupovala zaměstnavatele.

Bohdan Wojnar (62)

  • Absolvent VŠCHT v Praze strávil čtyři roky ve vedení Volkswagenu na Slovensku, následně byl deset let jako člen představenstva jediný Čech v nejvyšším vedení Škody Auto.
  • Během působení ve Škodovce také šéfoval Sdružení automobilového průmyslu a byl i členem představenstva Svazu průmyslu.
  • Za minulé vlády byl členem Národní ekonomické rady vlády. Nyní je mimo jiné seniorním poradcem ocelářské společnosti Liberty.
  • V současnosti kandiduje do čela Svazu průmyslu a dopravy, volba proběhne v úterý. Jeho protikandidáty jsou Mirek Topolánek, Jan Rafaj a Miroslav Palát.

Lidovky.cz: Vláda chce i seškrtat dotace, to na firmy dopadne jak?
Plně souhlasím s tím, že stávající dotace nemají systém ani nejsou cílené a všichni dostávají něco, ale všichni vlastně vůbec nic. Byl bych ale rád, kdyby nedošlo k seškrtání investic do vývoje, a nepodvázal se tak inovační potenciál země. V systému dotací bohužel neumíme rozlišit mezi tím, co je důležité pro budoucnost, a tím, co je důležité třeba pouze pro současnost. Svaz průmyslu zase součástí debaty o změnách dotací nebyl.

Lidovky.cz: Dalším velkým tématem poslední doby je nová emisní norma Euro 7, proti které průmysl vystupuje. Debata kolem ní ale trochu připomíná Euro 6, kdy se také říkalo, jak to technicky nejde, jak nejsou přístroje na měření stanovených hodnot, ale nakonec se to zvládlo. Není to trochu podobné?
Vůbec ne. Obsah normy je úplně jiný. Je mnohem širší, nejde už jen o emise. Zasahuje mnohem víc do nákladní dopravy i výroby autobusů. Je to příliš mnoho věcí najednou bez jasných prováděcích předpisů, ať už jsou to brzdy, nebo pneumatiky.

Lidovky.cz: Nechybí v ní ještě něco, protože stále běží lobbování a snaha ty předpisy ještě změnit?
Ladit se mohou, ale jen v okamžiku, kdy se doladí, tak běží čas. Pokud má být norma účinná k sedmému měsíci roku 2025 a vycházeli bychom z toho, že během průběhu roku 2024 bude trochu jasněji, tak vám zbývá extrémně málo času na přípravu. Ten standard, který potřebujeme, jsou skutečně tři čtyři roky, a ne několik měsíců.

Lidovky.cz: Není zvláštní, že by si tohle Evropa neuvědomovala?
(Směje se.)

Lidovky.cz: Jak se to může stát?
Evropa v tomto směru už úplně ztratila cit pro realitu. Norma Euro 7 je tím nejhorším příkladem. Přerušil se dialog s odbornou průmyslovou scénou a už se jen do normy promítla nerealistická očekávání.

Lidovky.cz: Není to tím, že si průmysl v minulosti se vším nakonec nějak poradil?
Dobře, ale to nejde donekonečna. Tento argument často slyším, že se to vždycky nějak udělalo. Teď je tu na jedné straně očekávání, že se bude investovat do čisté mobility, a na druhé straně se celý autoprůmysl od osobáků po náklaďáky zavalí spoustou dalších cílů nejen v emisích, ale i řadou dalších. Tady se na automobilový průmysl kumuluje tlak, a to v okamžiku, kdy se kapacity už mají koncentrovat jen jedním směrem.

Daně nezvýšíme, růst u nemovitostí je nebezpečný. Které vládní sliby padly

Lidovky.cz: Vy osobně byste radši Euro 7 nezaváděl vůbec, nebo měl více času na jeho zavedení?
Já bych preferoval, aby se v této podobě nezavádělo. Pokud bude jasné, že otěry brzdy či pneumatik mají takový efekt na lidské zdraví, tak by mělo být v první řadě jasné, jaké budou prováděcí předpisy. Vyjednávání napříč Evropou nebude jednoduché a nesmí se podcenit. Také bych nepodceňoval pojem dopravní chudoba. Ta už nejen kvůli normě Euro 7 dostává konkrétní obrysy. Část lidí, a to hlavně ve střední a východní Evropě, by se mohla dostat do dopravní chudoby. Zdraží menší vozy, případně se zcela přestanou vyrábět. Zákazník je prostě nezaplatí. Nikdo je nebude ochoten vyvíjet, bylo by to plýtvání penězi a časem. A to vše jen kvůli minimálnímu dopadu do emisí.

Lidovky.cz: Není možné, že se najde cesta, jak nové limity splnit levně? Auta jsou dnes plná technologií, které dřív byly velmi drahé.
Zdražení nebude marginální, protože ty zásahy jsou obrovské. Nejsou ani vyzkoušené. Nevěřím na to, že by to byly stovky eur, bude se jednat o tisíce. To je u malých aut nesnesitelné. Tady se nedá očekávat zásadní škálování. V Česku máme i výrobce autobusů, u nich to bude vyžadovat velké investice, které nemohou ani vyzkoušet. Doufám, že se účinnost normy odloží a vrátíme se k obsahu. Těch věcí je tam příliš mnoho, pojďme znovu probrat to, co má smysl. A když se shodneme, že chceme konkrétní opatření, tak si říct, jak má vypadat prováděcí předpis.

Lidovky.cz: To tu taková debata v posledních letech nebyla?
Ne. Evropa něco rozhodne, neříká, jak se k tomu má dojít a co nás po cestě potká. Je to operace na otevřeném srdci s obrovskými riziky.

Lidovky.cz: Velké téma je dekarbonizace, jež zasáhne celý průmysl. Stále je ale vidět velký rozdíl mezi firmami. Některé si uvědomují, že je to trend a musí něco dělat, aby to zvládly, a některé stále nechtějí věřit, že je to realita. Jak to vnímáte vy?
V Česku jsme si zvykli na to, že se u témat emisí nebo Green Dealu používá nálepkování.

Lidovky.cz: Jak to myslíte?
Jsou tu dva nesmiřitelné tábory. Jeden říkal, že je to všechno, s prominutím, nesmysl a pitomost a musíme se z toho vyvázat a hned bude všechno lepší. A druhý tábor říkal, že musíme všechno udělat, okamžitě nasadit, a to bez ohledu na to, jaké to má dopady. Myslím ale, že průmysl už k tomu dlouhou dobu přistupuje pragmaticky a bere to jako součást svého byznysu. Dopady posuzuje a ví, že se mnohým věcem nevyhne.

PŘEHLEDNĚ: Vládní škrty. Koho se dotkne nejvíc „ozdravení“ veřejných financí?

Lidovky.cz: Co přesně znamená ten pragmatický přístup?
Myslím, že to není jen o tom, že to splním, protože mi to někdo přikazuje, je to i o tom, že se snažím hledat šance, které z toho vyplývají. Nedívám se na to ale růžovými brýlemi. Norma Euro 7 ukazuje, že kde je to přehnané a ohrožující, tak se proti tomu důrazně postaví.

Lidovky.cz: V hutnictví nebo ocelářství ponesou snižování emisí více jiná odvětví. Je tu snaha, aby se jejich situace brala vážně?
Celý hutní průmysl, ale i výroba cementu a betonu, to jsou všechno odvětví, kde dekarbonizace vyžaduje opravdu velké investice. U oceli je obří rozdíl mezi USA a Evropskou unií. V Americe mají daleko střízlivější přístup. Vědí, co mohou od průmyslu očekávat a vyžadovat.

Lidovky.cz: Amerika firmy spíš podporuje, aby to dělaly lépe, Evropa je trestá za to, že to dělají špatně, ne?
Amerika nezapomíná na to, co je to konkurenceschopnost, a vnímají čínskou konkurenci a nechtějí zhoršovat pozici svého průmyslu.

Lidovky.cz: Pomůže uhlíkové clo, které má novou daní zatížit například ocel ze zemí, kde nemají emisní povolenky?
Je třeba nastavit takové podmínky, aby ten, kdo působí v Evropě, neměl horší podmínky než ti, co jsou jinde. Pokud bychom to neměli, je to cesta do průmyslového skanzenu.

Lidovky.cz: Jaký máte názor na vývoj energetiky? Ta prochází velkými změnami jak kvůli válce na Ukrajině, tak kvůli dekarbonizaci.
Energetika je ve svazu zásadní téma, máme řadu oborů, které jsou energeticky náročné a ty trápí vysoké ceny. Ve studii zdrojové přiměřenosti od ČEPS se pracuje s tím, že se staneme importní zemí, dnes elektřinu vyvážíme. Česko je v energetice bohužel příliš laxní vůči trendům a nejsme důslední v realizaci potřebných opatření. Ta studie musí být pro řadu lidí velký budíček. Všichni vědí, která uhelná elektrárna se má vypínat, ale nepotkává se to s tím, co se nového má vybudovat. Příkladem nám může být, jak rychle postavili v Německu a Nizozemsku LNG terminály, jak moc tam zkrátili povolovací řízení.

Lidovky.cz: Jsou drahé energie velká škola?
Nechci říkat to klišé, že každá krize je k něčemu dobrá. Není skoro dne, aby ve firmách neřešili fotovoltaiky či úspornější technologie. Je to opravdu velké téma. Pak je to dekarbonizace, překopání ekonomiky, nástup Číny, ta také stále více vstupuje na evropský trh s elektromobily. Evropa také poslední roky bohužel tahá za kratší konec v geopolitických změnách. Ať už jde o čipy, nebo suroviny.

Lidovky.cz: Z průmyslu zaznívá, proč je něco špatně a proč něco nedělat. Chcete, aby převládalo spíš to, jak to udělat, aby to šlo?
Nechci, aby byl průmysl tím, kdo jen žehrá a kritizuje. Myslím, že nastavení lidí v průmyslu je, že dnes a denně hledají cesty, jak to udělat. Most se musí stavět z obou stran. Nemůžeme nabízet ruku jen z jedné strany. Mrzí mě, že se dozvídáme o opatřeních států jen z tiskových konferencí. Úspěch ekonomiky stojí na tom, že průmyslový plán je společný. Pokud to není dohoda, tak je to jen půlka, která není dostatečná.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...