Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Rozpulte most! Ředitelství silnic rozdalo pochybně třetinu zakázek

Ekonomika

  7:46aktualizováno  8:56
Při opravách silnic se ve velkém obcházel zákon o veřejných zakázkách. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých třech letech téměř u třetiny tendrů chybovalo. Buď nechtěně, anebo úmyslně. Příklad: ředitelství rozdělilo opravu mostu v Mohelnici na dvě části. Pravou a levou. To aby mohlo zakázku vypsat ve zjednodušeném podlimitním řízení.

Ilustrační foto. foto: ČTK

Ten příklad ukazuje, jak si Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) - minimálně - ulehčovalo práci. Než aby vypsalo řádné výběrové řízení, rozpůlilo zakázku na dvě. A tak se v roce 2009 opravoval most v Mohelnici na dvakrát. Tedy alespoň podle dokumentů. 

"A to přesto, že na opravu bylo vydáno jedno stavební povolení, prováděl ji jeden dodavatel a obě poloviny mostu byly zkolaudovány naráz," popisuje mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Olga Málková. Právě Nejvyšší kontrolní úřad prověřil v minulých týdnech na stovku oprav silnic I. třídy a dálnic. "U tři z nich za víc než miliardu korun zjistili porušení zákona o veřejných zakázkách. Šlo například o zadávání zakázek v jednacím řízení bez uveřejnění, tedy bez otevřené soutěže, přestože nebyly splněny všechny podmínky, které využití takového řízení umožňují," říká Málková.

Půlení zakázek nebyl na ředitelství silnic jediný používaný fígl. Příklad č. 2: u opravy mostu u Lichnova požadovalo ŘSD po uchazečích, aby měli k dispozici obalovnu na asfaltové směsi s výkonem, který by objem potřebný pro splnění zakázky zajistil za tři hodiny. "Takovou podmínku splňoval jen jeden uchazeč z devíti, kteří si vyzvedli zadávací dokumentaci," zjistili kontroloři.

Výhodné rozdělení zakázek

V některých případech však zakázky nebyly rozděleny, i když to bylo výhodné. "Odstranění povodňových škod na silnicích I. třídy v Moravskoslezském kraji ŘSD zadalo jako jednu velkou zakázku za 420 milionů korun, přestože se fakticky skládala z deseti samostatných staveb," píše v tiskové zprávě Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

O zakázku se tehdy mohly ucházet jen firmy s minimálním ročním obratem 1,3 miliardy za stavební práce, které měly zkušenosti minimálně ze tří staveb za více než 421 milionů. Takové požadavky splňují ale jen firmy stavící dálnice a silnice I. třídy. Přitom šlo v zakázce jen o běžné opravy. Kdyby tehdy ŘSD zakázku rozdělilo, mohlo podle NKÚ ušetřit 38 milionů.

Zpoždění rekonstrukce D1

NKÚ se zaměřila i na modernizaci D1. "Kontroloři zjistili, že v zadávacích dokumentacích byly vážné nedostatky od diskriminačních kvalifikačních kritérií až po nejasné podmínky a požadavky. ŘSD například k modernizaci úseku Lhotka – Velká Bíteš poskytlo 468 dodatečných informací," tvrdí NKÚ. Samotná rekonstrukce kontrolovaných úseků D1 se tak kvůli odstraňování těchto nedostatků zpozdila až o deset měsíců. Přitom zadávací řízení pomáhala zpracovávat advokátní kancelář, které ŘSD za její služby zaplatilo 22,6 milionů.

Kontroloři zjistili, že v nákladech na letní a zimní údržbu silnic je možné nalézt prostor pro úspory. Narazilo se například na velký rozptyl cen jednotlivých prací, které nelze vysvětlit. Mohly se lišit pouze specifickými podmínkami. Frézování sněhu na vozovkách stálo třeba ve Zlínském kraji průměrně 2237 korun na hodinu, zatímco v okrese Žďár nad Sázavou na Vysočině je to třikrát méně.

Autoři: ,