Čtvrtek 10. října 2024, svátek má Marina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Rozšířenou realitu si už můžete užít i za volantem

Média

  16:06
Rozšířená realita neboli "augmented reality", při níž vás různé internetové aplikace navigují přímo v místě, kde se nacházíte, a doplňují do vašeho obrazu reality různé umělé prvky, se už dostala i na kola. Společnost Imaginyze představila službu "rozšířené řízení" (augmented driving), uzpůsobenou pro iPhone 3GS.

iPhone zobrazuje například vzdálenost od vozu před vámi, včetně varování při přílišném přiblížení foto: Reprofoto

Jak to celé funguje? iPhone 3GS umístíte na vnitřní stranu čelního skla vozu podobně jako například elektronickou navigaci. Přístroj pak na displeji zobrazuje například vzdálenost od vozu před vámi, včetně varování při přílišném přiblížení, rychlost, jakou jedete a podobně. Druh podávaných informací si můžete navolit předem.

Rozšířenou realitu nazývají někteří reklamní odborníci takzvaným "pohledem Terminátora" a stále intenzivněji ji využívají i pro marketingové aktivity různých značek. Pokud si tedy nainstalujete nějaký typ této aplikace do svého smartphonu, můžete kolem sebe objevovat stále víc skrytých informací.

Slavnou se stal například loňská kampaň společnosti Ikea, která umožnila zákazníkům podívat se, jak bude její nábytek vypadat přímo v jejich bytě, a to bez nutnosti jeho koupě. Umožnila to speciální mobilní AR aplikace, určená pro mobilní telefony s fotoaparátem. Místo odpovídajícího kusu nábytku jste si dali do bytu na jeho místo kus papíru se speciálním kódem. Když jste na toto místo zamířili mobil s fotoaparátem, aplikace propojila kód s animačním programem a na displeji fotoaparátu se vám místo papíru zobrazil přímo v místnosti onen vybraný nábytek. 

Rozšířená realita se v současnosti považuje za dobrý nástroj, jak zákazníka přitáhnout. Její hlavní nástup se očekává letos v létě, limituje jej mimo jiné náročnost vývoje AR aplikací a také jejich energetická spotřeba, která představuje pro baterie mobilních telefonů stále dost velkou zátěž. Je také otázka, jak dlouho vydrží tomuto typu marketingu a šíření informací popularita - pokud by se rozšířil příliš, brzy by se omrzel.