Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ruská krize naučila Čechy jíst víc jablek. Díky ní jsou levnější

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Lidé v obchodech sahají po jablkách častěji než dřív. Důvod je jednoduchý – jejich cena klesla v porovnání s loňskem skoro o pětinu. Může za to ruské potravinové embargo, které platí od léta. Na český trh v jeho důsledku míří hlavně polská a italská jablka, která potřebují nová odbytiště.
Jablko

Jablko foto: Shutterstock

Dovoz tohoto ovoce do Česka vyskočil v srpnu a v září o pět procent. Lidé ale zároveň neztratili zájem o tuzemská jablka. Těch se podle údajů Ovocnářské unie prodalo zhruba stejně jako loni.

„To znamená, že roste spotřeba vlivem nižších cen jablek, což je dobrá zpráva. Zákazník se čím dál víc zajímá o původ jablek a upřednostňuje domácí produkci,“ řekl pro Lidovky.cz předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík.

Veselo však českým pěstitelům není. Zákazníky motivují k větším nákupům nízké ceny, které nastavily především firmy z Polska a Itálie. Jejich klíčovým odbytištěm bylo Rusko, kde však mají od léta zavřené dveře. Zlevnily až o polovinu a zamířily i do Česka.

PSALI JSME:

V praxi to znamená, že jejich česká konkurence musela stlačit ceny u konzumních jablek o 20 až 30 procent.

„Ruská krize je pro producenty jablek spíš krizí cenovou, nikoliv krizí odbytu. Propad v tržbách však bude za celou sezonu ve stovkách milionů korun a to jak za konzumní jablka, tak i za jablka na zpracování,“ vypočítává šéf ovocnářů Ludvík.

Majitelé v obavách o propad tržeb odložili plánované nákupy techniky čí výsadbu nových stromů. Podle Ludvíka ale zatím tito lidé kvůli embargu nekrachují. Pokud by se však krize vlekla, může se řada z nich do existenčních problémů nakonec dostat

Obchody můžou ještě zlevnit

Důležitými postavami v této hře jsou obchodní řetězce. Jejich zákazníci o česká jablka stojí, a proto mají v regálech místo, přestože jejich výkupní cena je stále vyšší než u polských jablek. V září nabízely tuzemské obchody kilogram jablek za necelých 30 korun, což je o 18,7 procenta míň než loni.

Prostor pro další zlevnění jablek pro zákazníky ale ještě existuje.

Jablka - ilustrační foto.

Vždyť dodavatelé – ať už z Polska, Česka nebo Itálie – museli jít s cenou procentuálně daleko níž. Třeba Poláci dováželi v srpnu a září kilogram jablek za 7,28 Kč, což je meziročně o 27 procent míň. Italové snížili exportní ceny dokonce o 49 procent na 10,77 Kč za kilogram.

Zástupci obchodních řetězců se dušují, že převisu v nabídce nevyužili k většímu tlaku na dodavatele, aby tlačili ceny dolů.

„V segmentu ovoce a zeleniny spolupracujeme primárně s českými dodavateli. Máme s nimi dlouhodobé smlouvy, zejména na roční bázi. Jejich podmínky jsme v návaznosti na ruské embargo neupravovali. Jablka z Polska v nabídce nemáme,“ tvrdí Judita Urbánková, mluvčí společnosti Ahold.

O podpoře české jablečné produkce mluví i ostatní prodejci. „Nabízíme vyšší podíl jablek od českých producentů než v minulosti. Cíleně podporujeme české dodavatele obecně, už dnes tvoří tuzemský sortiment téměř 70 procent našeho zboží,“ vypočítává Lucie Borovičková ze společnosti Billa.

Mluvčí tvrdí, že ceny ovoce a zeleniny určuje řada faktorů jako například úroveň sklizně či kvalita. „Billa přistupuje ke všem svým dodavatelům partnersky. Jablka nakupujeme za velmi podobné ceny jako vloni,“ dodává Borovičková.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!