Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ruské patoky kazí pověst českého piva. Vzbuzují odpor, zlobí se odborníci

Evropa

  14:15
PRAHA - Odborná degustace magazínu Pivo, Bier & Ale prokázala bídnou kvalitu piv prezentovaných ruskými výrobci jako originální česká. Jde o nejhorší výsledek v historii tohoto hodnocení.

Skutečné pivo z Čech... uvařeno na základě nejlepších českých receptů. Takové texty si čtou konzumenti v Rusku na etiketách tamních piv s názvy jako Zlatá Praha, Praha, Žatecký Gus, Češskoje originalnoje.

Výrobci jsou ruské pivovary, včetně tamní hojně rozšířené pivovarské společnosti Baltika, která patří dánskému koncernu Carlsberg. Problém je, že tato piva nemají s Českem a českým pivem nic společného. A už vůbec nemají nic společného s tradičním českým způsobem vaření.

Plzeňský Prazdroj bude mít asi nového majitele. AB InBev chce koupit SABMiller

Prokázal to test, který v aktuálním čísle zveřejnil magazín Pivo, Bier & Ale. Degustace „českých“ piv vyráběných a prodávaných v Rusku dopadla nejhůř ze všech degustací, které magazín ve své pětileté historii uskutečnil.

„V chuti najdete masivní přítomnost cizích vůní a chutí v natolik odpudivých kombinacích, že vzbuzují odpor k napití,“ shrnuje magazín výsledky testu.

Parazitují na české pověsti

Hodnotitelé, renomovaní čeští sládci a degustátoři, používají v popisu celkového dojmu výrazy jako pusté, nevyrovnané, prázdné, zoxidované trpké pivo.

„Je to plné náhražek, ta nejlacinější technologie. Parazitují na pověsti českého piva,“ říká jeden z degustátorů a šéf Českomoravského svazu minipivovarů v jedné osobě Jan Šuráň.

Degustátoři nakoupili v Rusku celkem šest piv, která se tváří jako česká. S cenou kolem 50 rublů za půllitrovou lahev patří k tomu nejlacinějšímu pití, které se na tamním trhu prodává. Pro srovnání – skutečné české pivo dovážené do Ruska stojí víc než dvojnásobek.

A prémiové ležáky jako třeba Budweiser Budvar kolem 180 rublů. Na etiketách jsou názvy a popis i v češtině, včetně chyb, česká vlajka, snímek Pražského hradu, Karlova mostu nebo dvouocasého lva. Dva z testovaných vzorků – Prahu a Žatecký Gus – vaří celonárodní ruský pivovar Baltika, který je součástí čtvrtého největšího producenta piv na světě Carlsbergu.

„Předpokládám, že v Carlsbergu vědí o vaření českého tradičního ležáku první poslední. To otvírá otázku, jestli jde o pouhou neznalost, nebo o zlý úmysl s cílem poškodit české pivo,“ napsal vydavatel magazínu Pavel Borowiec.

Primárně podle něj nejde o kvalitu piva v ruských pivovarech, která je z našeho pohledu špatná, ale ruskému zákazníkovi může vyhovovat a tamní degustační tým může mít na kvalitu jiný názor než český. „Vadí nám ale, že se tato piva označují zcela bezdůvodně jako česká, pražská a nabízejí se s grafickými symboly naší státnosti a českými nápisy,“ uvedl Borowiec pro LN.

Po právní stránce nelze proti použití názvů jako „Praha“ bojovat. „Praha je podle zákona místopisným názvem a magistrát o užívání slova Praha nerozhoduje,“ reaguje mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Pivovarníci protestují

Kauza nenechává v klidu ani Český svaz pivovarů a sladoven, který zastupuje většinu zdejších, největších i menších, průmyslových pivovarů.

„Už jednou, na konci roku 2013, jsme se zabývali podobným případem značky Češskoje pivo z produkce Baltiky. Oslovili jsme je, oni to uznali a napsali nám, že pivo stahují z výroby. Jak je vidět, zkoušejí to znovu. Je to nefér, budeme to znovu řešit,“ uvedl šéf svazu Vladimír Balach.

Testované nápoje nesplňují přesně daná kritéria, suroviny a způsob vaření, které specifikuje v Evropské unii chráněné zeměpisné označení České pivo. Takový originální mok prezentuje stovka domácích pivovarů při právě probíhajících Dnech českého piva v šesti tisícovkách zdejších hospod a restaurací.

Na etiketách lahví tyto parametry garantuje speciální kulaté logo – což ruské firmy a zákazníky nemusí zajímat, nejsou totiž členy Unie a logo nepoužívají.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...