Nejhorší situace momentálně panuje u ruské letecké společnosti S7 Airlines, která kvůli technickým potížím musela uzemnit celkem 31 z 39 letadel Airbus A320/A321neo ve věku od tří do sedmi let. Problémy řeší i letecká společnost Aeroflot, která nyní provozuje jen sedm z devíti těchto letadel, píše ruský deník Kommersant.
S komplikacemi se potýká ale třeba i společnost Ural Airlines, která má momentálně odstavený jeden z jedenácti modelů Airbus A320/A321neo. Ruským aerolinkám se nedaří vyřešit zejména technické závady na motorech. Kvůli sankcím ze Západu nemohou sehnat ani náhradní díly.
Podle zdrojů deníku The Moscow Times se více než polovinu z uzemněných letounů Airbus A320/A321neo již nepodaří dostat do provozuschopného stavu. Příčinou jsou motory Pratt & Whitney, které jsou z pohledu údržby poměrně náročné. Bez kompletního servisu se neobejdou každých osmnáct měsíců.
Dřívější generace motorů mohla bez problémů fungovat i pět až sedm let. U modernějších motorů se ale rychle opotřebovávají křehké lopatky, které Rusku chybějí.
Po vypuknutí ruské války na Ukrajině přestaly výrobci Boeing a Airbus ruským aerolinkám dodávat náhradní díly, a to včetně dodávek pokročilých technologií. Nezajišťují ani servis. Pokusy o opravy letadel Airbus A320/A321neo v zahraničí ztroskotaly na nemožnosti získat oficiální povolení.
Analytik Oliver Wyman odhaduje, že ruská flotila letadel by se do roku 2026 mohla zmenšit o více než o polovinu, pokud se situace nezlepší. Přitom před vypuknutím války bylo součástí flotily ruských aerolinek celkem 1 031 letadel. Za asi dvěma třetinami těchto letounů stáli výrobci Boeing a Airbus.
Rusko už dříve oznámilo, že plánuje rozvoj vlastního výrobního programu náhradních dílů, ale tyto snahy zatím nepřinesly výsledky, uzavírá The Moscow Times.