Zásilku se zkapalněným zemní plynem o víkendu vyzvedla loď společnosti Everest Energy, Spojené státy americké ale i na tuto loď během minulého měsíce uvalily sankce kvůli údajnému napojení na stínovou ruskou flotilu. Plavidlo přišlo i o potřebný lodní certifikát, píše agentura Bloomberg.
Závod Arctic LNG 2 začal vyrábět zkapalněný zemní plyn už během prosince loňského roku. Na první expedované dodávky fosilního paliva ale čekal téměř 10 měsíců. Podle původních ruských plánů se závod Arctic LNG 2 v Murmanské oblasti měl stát největším zařízením svého druhu. Roční produkce plynu se má měla pohybovat okolo 20 milionů tun, což se však nyní nedaří.
Riziko nehody i ekologické katastrofy
Agentura Bloomberg píše, že lodě bez adekvátního přizpůsobení nemají arktické vody využívat. Severní obchodní trasa je pro ně nebezpečná, a to zvlášť během zimních měsíců. Ruská snaha o přepravu paliv do Asie však ilustruje, jak daleko je země pod vedením Putina schopná zajít. Vystavuje se značnému riziku lodní i ekologické katastrofy.
Cílová stanice plavidla společnosti Everest Energy není zatím jasná. Plavidlo může s plynem mířit do zásobníku Korjak na Kamčatce nebo do jednoho z dovozních terminálů v Asii.
V současné době je projekt Arctic LNG 2 třetím rozsáhlým ruským projektem na výrobu zkapalněného zemního plynu po závodu Sachalin 2 v ruském Tichomoří, který řídí plynárenský gigant Gazprom, a společnosti Yamal LNG, kterou kontroluje Novatek.
Rusko chce ovládnout pětinu trhu s LNG
Politické vedení Ruska očekává, že Arctic LNG 2 velkou měrou přispěje k dosažení cíle v podobě zvýšení ruského podílu na světovém trhu s LNG ze současných 8 na 20 procent. Očekávané investice do projektu Arctic LNG 2 se odhadují na 21,3 miliardy amerických dolarů, což je v přepočtu zhruba 490 miliard korun.
Kvůli invazi na Ukrajině ale Rusko přišlo o značnou část letitých obchodních partnerů na Západě. Sankce ze strany USA, Evropské unie či Velké Británie už několik měsíců komplikují ruské dodávky fosilních paliv do Číny, Indie i dalších ekonomik, které se k protiruským sankcím nepřidaly.
Rusko se v současnosti snaží eliminovat škody i díky existenci stínové flotily, která s transportem surovin po celém světě pomáhá. Mnohdy se jedná o tankery, které jsou ve velmi špatném technickém stavu a jsou tedy i ohrožením pro životní prostředí. Na stínovou flotilu však míří hned několik sankcí, díky kterým nyní od vod Baltského moře až po tichomořské pobřeží Vladivostoku stojí desítky tankerů, které ještě před pár měsíci převážely ruskou ropu, uzavírá Bloomberg.