Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ruská vojska na Staromáku a teroristé v ulicích. Praha je hvězdou v herních blockbusterech

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Jednou Prahu obsazují Rusové, jindy zas v ulicích řádí teroristé a po Karlově mostě se bez skrupulí prohánějí sporťáky. Česká metropole se v posledních letech těší oblibě herních vývojářů, kteří své příběhy kolikrát staví i do kulis virtuální Prahy.

Call of Duty: Modern Warfare 3 (rok 2011). Rusové dobývají při velké ofenzivě Prahu. foto: Youtube.com

Motory zaduní a po Karlově mostě prosviští několik luxusních aut. Po chvilce se sporťáky dostanou na Staroměstské náměstí, kde je vítají davy diváků dravých závodů. Není však důvod k panice. Památkáři ani radní na magistrátu se nezbláznili a nepovolili nelítostné pálení gum vedle pražských dominant, jedná se pouze o fikci autorů z Turn 10 Studios, kteří stojí za Microsoftem podporovaným závodním titulem Forza Motorsport 5, který se celosvětově prodal několik milionů kopií a stal se v roce 2014 nejrychleji prodávanou závodní hrou v historii konzole Xbox.

Auta ve Forze Motosport 5 se prohání i po Karlově mostě.
Karlův most.

Podobné výjevy nejsou poslední dobou vzácností. Herní průmysl, který v současné době vydělává více než Hollywood v kinech, si oblíbil Prahu a za posledních pět let se České hlavní město objevilo v řadě světových áčkových titulů.

Naposledy se tak stalo u pokračování legendární značky Deus Ex. Díl s podtitulem Mankind Divided sbírá vysoká hodnocení všude po světě a pokud se bude prodávat stejně dobře jako předchozí díl z roku 2011, dají se očekávat celosvětové prodeje v řádech jednotek milionů kusů. Našince však pravděpodobně nejvíc zaujme, že podstatná část se odehrává ve fiktivní futuristické Praze.

Rychlovlak v roce 2029

Fantazii ani optimismus vývojářům nelze upřít. Do Prahy podle nich pojede v roce 2029 rychlovlak. Policisté nebudou bojovat s nedostatkem neprůstřelných vest, ale ulice srdce Evropy ochrání drony a automatické systémy, které doslova vládnou v Českém policejním státě.

„Přichází to v nějakých vlnách a nejde říct, že by se Praha dříve ve hrách neobjevovala. Vždy se s ní objeví několik titulů po sobě a díky technickým možnostem jsou ulice Prahy uvěřitelnější,“ hodnotí šéfredaktor herního serveru Hrej.cz Jiří Bigas aktuální trend, kdy několik světových značek sáhlo po Praze jako zásadní kulise pro jejich virtuální světy.

Deus Ex: Mankind Divided se odehrává z velké části v Praze.
Deus Ex: Mankind Divided se odehrává z velké části v Praze.

Kromě hry Deus Ex z letošního roku a Forzy 5 a 6 se Praha v roce 2011 například objevila i v jedné z nejúspěšnějších značek vydavatele Activision Call of Duty. Ve třetím díle větve série Modern Warfare se zhmotnily nejčernější obavy Čechů. Tuzemsko obsadili v masivní ofenzivě Rusové a nechybí ani výjevy na zničené Staroměstské náměstí, na němž bojují proti hrozné přesile partyzáni i na obsazený Pražský hrad.

Call of Duty: Modern Warfare 3 (rok 2011). Rusové dobývají při velké ofenzivě Prahu.

Jak technologie postupují, může Praha vyniknout téměř ve fotorealistickém pojetí a světoví vývojáři si dávají záležet, aby ulice a dominanty ztvárnily co nejpřesněji. Pryč jsou doby, kdy v roce 2002 bylo hlavní město ve střílečce Soldier of Fortune 2 ztvárněno jako sovětský skanzen někde v Evropě a po ulicích se projížděly obrněné transportéry a ulice směřovaly do pevností s po zuby ozbrojenými vojáky.

O rok později pak studio LucasArts vyslalo do Prahy nejslavnějšího archeologa Indiana Jonese. „V této hře dokonce vypadal Pražský hrad jako slepenec s Karlštejnem,“ popsal úsměvné zpracování Bigas.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb se odehrával v Praze.

Bez pobídek pro hry

Podle pražského radního Jana Wolfa je dobře, že se Praha objevuje ve světových herních titulech, jedná se prý totiž o skvělou reklamu zdarma. „Hráči tam sledují dané reálie města a pokud budou v budoucnu hledat místa, kam se podívat, může je to ovlivnit,“ míní. Podobně jako u filmů se však pobídky pro herní vývojáře nechystají. „Zatím jsme se o tom vůbec nebavili a nikdo s tím nápadem zatím ani nepřišel. Aktuálně je to věcí vývojářů her. Nikdy v minulost jsme ani pobídky pro hry nedělali,“ přiznal Wolf s tím, že by se o věci vyplatilo minimálně diskutovat.

Vývojářům v současné době nic ve využívání Prahy nebrání. Nemusí platit žádné poplatky za focení památek a pozor si musí dávat jen na ztvárnění budov, na které má někdo autorská práva. To může být i důvod, proč se ve hrách zatím neukázal například Tančící dům.

„Peníze za autorská práva vezmou z rozpočtu vývoje velmi velmi málo, vývoj hry je o čase více než stovky lidí, kteří na vývoji pracují po dobu až několika let, v tom se podobné poplatky ztratí,“ upozorňuje polská historička Joannou Nowak, která v současné době spolupracuje s českým Warhorse studios na historické hře Kingdom Come: Deliverance odehrávající se v husitských Čechách. Kvůli projektu musela být do virtuálního prostoru převedena řada památek.

Proces je to náročný a začíná se nafocením objektu a pak postupným modelováním a tvorbou textur. „Například rekonstrukce Sázavského kláštera s hospodářskými budovami, zahradou a dnes již neexistujícího kostelem nám zabrala víc jak 10 měsíců,“ řekla Nowak.

Herní vývojáři z SCS Software tvrdí, že převádění měst do hry není z legislativního hlediska nic jednoduchého. „Jako příklad může posloužit notoricky známý nápis HOLLYWOOD v Los Angeles. Práva k jeho zobrazení si nárokuje hollywoodská obchodní komora a jakékoliv zobrazení v audiovizuálním díle je nutné řešit přímo s ní,“ popsal mluvčí SCS Software Pavel Medek. Studio zpracovalo desítky měst, neboť vytváří sérii Euro Truck Simulator, která je o přepravě zboží tahačem.

Praha se ale nemusí ve hře vůbec objevit a přitom je její přínos pro herní průmysl obrovský. Její gotické památky v několika případech posloužily jako inspirace pro fiktivní města. Mezi nejznámější počin z posledních let patří hra na hrdiny Bloodborne od japonských vývojářů. Stejnému týmu pak ve hře Dark Souls také posloužil pražský židovský hřbitov.

Autor: