Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Rychlodráha z Prahy do Drážďan má být hotová do roku 2035. Cesta do Ústí potrvá jen půl hodiny

Ekonomika

  12:04
Praha - Rychlodráha z Prahy do Drážďan včetně odbočné větve do Mostu by mohla být hotová v roce 2035, výstavba české části vyjde na 198 miliard korun. V Německu se počítá s investicemi kolem 32 miliard korun. Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou dnes prezentovalo sdružení CEDOP-EGIS.

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a Dejvice. Uvažovaná trasa zahrnuje i odbočku na ruzyňské letiště. foto: praha-kladno.cz

Zpracování studie nabralo v minulých měsících zpoždění, kvůli kterému Správa železnic se sdružením rozvázala smlouvu a oznámila, že ji dokončí sama. Studii proveditelnosti ve verzích CEDOP a Správy železnic by měla v září posuzovat Centrální komise ministerstva dopravy. Poté by měla začít investiční příprava.

Češi by dali vládě i Hradu na vysvědčení trojku, nejhůře dopadlo ministerstvo dopravy

Studie od CEDOP počítá s šestiletou přípravou a následně výstavbou během deseti let. Scénář ministerstva dopravy a Správy železnic počítá s dokončením všech čtyř etap do roku 2040.

Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu. 

Podle ředitele CEDOP Petra Šlegra nejde o jednu trať, ale celou železniční síť o délce 295 kilometrů. Projekt je podle něj ekonomicky výhodný. „Vnitřní výnosové procento vychází na 9,83 procenta, přičemž ekonomicky efektivní projekty se počítají zhruba od pěti procent,“ uvedl.

Polovině zájezdových dopravců hrozí krach, mají jen asi pětinu zakázek. Krize potrvá do jara

Rychlovlak povede ze stanice Praha Vysočany do Lovosic, kde se trať potká s nynějším koridorem, který vede podél Labe do Ústí a dále Děčína a Drážďan. V Lovosicích vysokorychlostní dráha překoná řeku a povede do Litoměřic a dále tunelem po pravém břehu do Ústí, kde znovu překlene Labe. Nové centrální nádraží v krajském městě bude poblíž současného západního nádraží. Za městem pak vlaky zajedou do tunelu pod Krušnými horami a vyústí už v Německu.

Autor: