
Verze WRX má samozřejmě, jako všechny ostatní imprezy, stálý pohon všech kol. Ta pohání přeplňovaný čtyřválec 2,5 litru s protiběžnými písty (boxer). Jedná se o velmi povedený motor, který mimochodem získal první místo v anketě Motor roku 2008 v objemové kategorii 2,0 až 2,5 litru. Má největší výkon 230 koní a točivý moment 320 N.m. Čtyřválec má příjemný zátah již od nejnižších otáček a potěší také „plným“ projevem ve středním pásmu. Možná právě díky značné síle v tomto pásmu otáček se subjektivně zdá, že motoru chybí špička výkonu v oblasti kolem pěti tisíc otáček. O tom, že se jedná skutečně pouze o subjektivní vnímání produkovaného výkonu svědčí velmi nadstandardní dynamika, kterou Impreza WRX poskytuje.
Například zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy je v dané skupině rychlých hatchbacků s výjimkou již zmiňované specializované Imprezy STI nejlepší. Je ale jasné, že kromě silného motoru se opírá také o již zmiňovaný pohon všech kol. ¨

Právě značné rychlosti, kterých je WRX schopné, kladou vysoké nároky na brzdy. V některých okamžicích po sportovnějším stylu jízdy se proto zdálo, že výkonnější přední brzdy by byly vítaným přínosem. Právě „čtyřkolka“ Imprezu WRXodlišuje od ostatních sportovních verzí pětidveřových verzí nižší střední třídy. V tomto směru může konkurovat pouze Audi s modelem A3 Sportback, který však nedisponuje stálým 4x4, ale využívá elektronicky ovládanou spojku, která připojuje zadní kola až v případě prokluzu těch předních. Systém pohonu všech kol u Imprezy WRX je tvořen trojicí diferenciálů. U zadního a středního je přitom použita viskózní spojka, která má funkci samočinného závěru diferenciálu.
Výsledkem spojení silného motoru a pohonu všech kol s vynikající trakcí je automobil, který nabízí v daném segmentu nevídané zážitky z jízdy. Vůz se velmi snadno ovládá a například výjezdy z ostrých zatáček jsou skutečným řidičským potěšením.
Přesto se ale ukazuje, že Impreza WRX nové generace není tak sportovně laděná jako její stejnojmenný předchůdce. Má o něco měkčeji naladěný podvozek - a to přispívá ke zvýšení komfortu. Právě pohodlí kombinované s potřebou malých ovládacích sil zajišťuje, že s tímto vozem není problém každodenní ježdění například do zaměstnání.
Navigation | |||
Koncepce: pětidveřový pětimístný hatchback s motorem podélně vpředu a pohonem všech kol, rozvor 2620 mm, rozměry 4415x1740x1475 mm, provozní hmotnost 1470 kg, zavazadlový prostor 301-1216 l |
|||
V okamžiku, kdy na Imprezu WRX ale přestaneme nahlížet, i přes v daném segmentu nadstandardní dynamiku a schopnosti, jako na sportovně laděný vůz, nelze opomenout i některá negativa tohoto vozu. Jedním z nich je samozřejmě spotřeba paliva. Běžně se s tímto autem jezdí za 12 l/100 km, ovšem, když se rozvášníte, můžete se dostat až k hodnotám začínajícím dvojkou. Ne zcela optimální je použití pouze pětistupňové převodovky. Šestý rychlostní stupeň by jistě snížil spotřebu paliva hlavně při jízdách po dálnici (ve 130 km/h motor točí cca 3500 min-1).
Pokud pak srovnáme vnitřní prostor imprezy s nejnovějšími konkurenty, je znát, že Subaru dalo větší část investic do vývoje podvozku a motoru než do propracovanosti a vytříbenosti interiéru - s tím je jednoduše potřeba počítat. Výčet hlavních, ne zcela ideálních, vlastností tohoto vozu končí u zavazadlového prostoru. Ten má objem jen 301 litrů a navíc je jeho podlaha sešikmená směrem dozadu.
Jasné zaměření
Subaru ImprezaWRXje velmi zajímavým vozem. Nabízí totiž rychlost a dynamiku převyšující naprostou většinu vozů, které si hrají na sportovní hatchbacky své kategorie a upozorňují na to spojlery a tvrdými podvozky. Přitom je ale tento vůz schopen nabídnout velmi vysokou míru komfortu a snadnou obsluhu pro každodenní ježdění.
KONKURENCE Audi A3 Sportback 2,0 TFSI quattro je pomalejší, dražší a není tak zaměřené na sportovní jízdu. Audi má ale nižší spotřebu paliva a o mnoho hodnotněji zpracovaný interiér. Větší komfort odpružení překvapivě nabízí Impreza. Ford Focus ST má také motor 2,5 turbo a podobný výkon (225 k), snaží se ale působit mnohem sportovněji než Impreza WRX. Impreza je ale rychlejší a pohodlnější. Předností Focusu ST s předním pohonem je nižší cena. Mazda 3 MPS je na suchých silnicích Impreze WRX v otázkách dynamiky hodně blízko. Má totiž výkon 260 koní, který přenáší na přední kola přes samosvorný diferenciál. Mazda je o značných 100 tisíc korun levnější. |