Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Sází na efekt, prostor a mechaniku

Ekonomika

  10:39
PRAHA - Honda Civic Type-S je třídveřovým provedením klasického civicu. Test LN ukázal, že verze se zážehovým motorem 1,8 litru je laděna o něco sportovněji.

Honda Civic Type S 1,8 foto: Lidové noviny

Trend je takový, že třídveřové modely klasických pětidveřových hatchbacků dostávají stále sportovnější výraz. Tím se snaží svým zákazníkům nabídnout něco navíc za logicky zmenšenou praktičnost danou absencí druhého páru dveří. Honda Civic je ale už v pětidveřovém provedení velmi dravě a nevšedně vyhlížejícím vozem, a tak její třídveřový derivát nebylo nutné nijak zvlášť přiostřovat. Jeho tvary a proporce jsou v podstatě shodné s verzí 5D. Honda jen přidala několik optických drobností v oblasti nárazníků a prahů, které automobilu dodávají více dravosti a opticky jej přibližují ostré sportovní verzi Type R. Možná právě tato spojitost je důvodem, proč Honda používá pro označení své třídveřové verze spojení Type S.

Písmeno S v názvu ale symbolizuje i slovo sport, a tak Honda u tohoto vozu upravila také podvozek. Pružiny a tlumiče jsou tvrdší než u pětidveřového modelu. Komfort podvozku ale nebyl nijak dramaticky zhoršen. Stále má mnohem blíže běžným verzím než sportovnímu modelu Type R. Součástí úprav podvozku je rovněž zvětšení rozchodu zadních kol o 2 centimetry a také použití výhradně 17palcových kol.

Pozor na kvalitu silnice
Jízdní vlastnosti třídveřového civicu jsou díky provedeným změnám sportovnější, automobil přesněji reaguje na pohyby volantu a působí velmi jistě i v rychle projížděných táhlých zatáčkách. Dravější styl jízdy je ale lepší aplikovat na hladkých silnicích - když jsou v zatáčce krátké nerovnosti naskládané těsně za sebou, má záď tendence k odskakování. Honda u této modelové řady použila nevšední technické řešení. Motor je standardně umístěn vpředu a pohání přední kola, nádrž se ale přesunula zezadu pod přední sedadla. Tím se sice mohla snížit podlaha v zadní části vozu, o čemž bude řeč později, ale současně to způsobilo přesunutí hmotnosti více dopředu. Při nájezdech do zatáčky nebo při rychlých změnách směru jízdy proto řidiči může chybět pocit rychlé reakce a ochoty k zatáčení. Za volantem tak máte pocit, jako byste tento vůz museli do zatáčky více nutit. Předchozí generace civicu, konkrétně verze 1,6 Sport, měla v tomto ohledu dravější a mnohem bezprostřednější projev.

Hodinářská práce
Testovaná honda byla vybavena zážehovým čtyřválcem 1,8 litru s výkonem 140 koní. Motor s proměnným časováním a možností uzavření jednoho ze sacích ventilů jde živě do otáček a automobilu propůjčuje solidní dynamiku. Je potřeba jej více vytáčet, ale to k motorům Honda patří jaksi přirozeně. Vzhledem k vcelku dravému projevu pohonné jednotky potěšila i spotřeba paliva, která se pohybovala kolem 8 l/100 km. Při troše snahy nebylo problémem dostat se přibližně o dva litry níže. Šestistupňová manuální převodovka je s motorem skvěle sladěná. Pohyby řadící páky dokážou ve spojení s kultivovaným a mechanickým zvukem motoru v řidiči vytvořit dojem, že řídí po technické stránce velmi jemně propracovaný automobil.

Praktická stránka věci
Zatím jsem psal pouze o jízdním projevu Hondy Civic Type S, tento vůz ale doslova překvapuje uvnitř. Zadní sedadla jsou nejen klasicky sklopná do roviny. Jejich sedáky je ale možné vyklopit směrem vzhůru k opěradlům. Tím vznikne za předními sedadly doslova obrovský prostor pro převoz nejrůznějších věcí. Spolu s velkým objemem prostoru pro zavazadla je tento kompaktně působící civic schopen dostát i mnoha stěhovatelským nárokům.

Za pozornost stojí u tohoto moderně vyhlížejícího vozu také provedení jeho přístrojové desky. Je totiž nekonvenční. Jakmile si na ni ale zvyknete, oceníte její vertikální uspořádání. Rychloměr umístěný až těsně pod čelním sklem máte neustále v zorném poli. Při sportovní jízdě vás zase nic nerozptyluje od rychlého sledování otáčkoměru umístěného klasicky za volantem. Vítané jsou také diody umístěné po stranách otáčkoměru. První sada ve stylu formule 1 ukazuje vytočení motoru a nutnost řazení. Druhá je praktickým ekonoměrem.

Honda Civic Type S se snaží spojit určitou dávku sportovnosti s každodenní použitelností. To se na kvalitních silnicích daří, a navíc je tato kombinace opepřena také atraktivním a nepřehlédnutelným designem karoserie. Auto je v prodeji také vzhledem k výbavě a dynamice za solidní ceny.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...