Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

  19:11
Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy, která se ve městě chystá masově rušit pracovní místa.
Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého...

Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého kancléře Olafa Scholze v továrně automobilky v Kolíně nad Rýnem, 10. prosince 2024. | foto: Reuters

Scholz se vyjádřil i ke slábnoucímu zájmu o elektromobily, podpora podle něj musí přijít z Evropské unie.

Kancléř byl ve Fordu v Kolíně nad Rýnem už před rokem a půl, kdy se tam slavnostně otevírala nová továrna na elektromobily. Tehdejší optimismus dnes ale vystřídala frustrace, píše agentura DPA.

„Německo je průmyslovým centrem a zůstane jím i nadále,“ řekl Scholz, který se v únorových předčasných volbách bude ucházet o znovuzvolení. Schůze s vedením se zúčastnilo zhruba 8 000 z celkových asi 12 000 zaměstnanců.

Scholz volá po pomoci od EU

Německý strojírenský svaz dnes uvedl, že i v příštím roce očekává pokles výroby v tomto odvětví, ačkoli pomalejším tempem než letos. Upozornil také na riziko mírného propouštění, protože klesající objednávky brání využití kapacit.

Scholz vyzval k celoevropské podpoře nákupu elektromobilů. Ta by podle něj přinesla i rozšíření nabíjecí infrastruktury. Druhou nejlepší cestou by bylo povolit Evropě, aby podpořila výrobu elektromobilů na národní úrovni, řekl kancléř v projevu.

Ford se chystá v Kolíně nad Rýnem zrušit v příštích třech letech přibližně 2 900 pracovních míst, o práci by tak přišel zhruba každý čtvrtý zaměstnanec. Podnik vyrábí ve městě na Rýně dva modely elektromobilů, které letos uvedl na trh. Jejich prodej ale vázne. Jen 70 kilometrů odtud chce další tradiční průmyslová skupina Thyssenkrupp Steel také zrušit tisíce pracovních míst.

V Německu na konci roku 2023 skončila platnost federálního příspěvku na nákup elektromobilů. Poptávka po elektromobilech pak prudce klesla.

Proti zavírání továren VW

Scholz se také v uplynulých dnech vyjádřil proti zavírání závodů Volkswagenu. „Není to správná cesta,“ okomentoval, Německý kancléř řekl, že největší evropská automobilka má a odpovědnost vůči svým zaměstnancům. A dodal, že ke složité situaci přispěla špatná rozhodnutí manažerů.

Volkswagen vede se zaměstnanci ostrý spor o snížení platů a možné uzavření závodu s cílem čelit vysokým nákladům v Německu a masivně levnější asijským rivalům vstupujícím do Evropy. Obě strany v pondělí zahájily čtvrté kolo jednání.

Autoři: ,