Fanoušci rychlých Subaru mohou slavit. Vrátil se sedan s typickým obřím křídlem na zádi, který po třech letech doplnil hatchback. Značka se rozhodla odlišit nejvýkonnější verzi také jménem, takže z názvu auta zmizelo modelové označení Impreza.
Nové STI chce být navíc nejrychlejší v historii – a na náročném okruhu Nürburgring bylo o 4 sekundy rychlejší než předchozí model z roku 2004. Uvnitř se nic nezměnilo.
Usednete do známého interiéru, který nepůsobí nijak výjimečně. Na laciné plasty ale zapomenete po prvním otočení klíčku. Kabinu zaplní dunivé bručení, pro motory s protiběžnými písty (tzv.
boxery) a nízkým těžištěm typické.
První dojmy jsou jako obvykle skvělé. Pedály jdou správně ztuha a precizně, stejně jako šestistupňová převodovka.
Přesto se STI dokáže rozjet a v cestě pokračovat plynule a jemně. Skoro se člověk začne ptát, kam zmizely ty tři stovky koní. Jsou tam, ale je třeba je aktivovat ovladačem na středové konzoli, tedy zvolit nejostřejší ze tří režimů nastavení motoru.
Pak auto začne jet jako správné STI – a když ručička otáčkoměru mine čtyřku, celá akce zrychlí a zatáčky se začnou přibližovat až podezřele rychle. Pokud nejste šílenci, rychlost stáhnou silné a progresivně pracující brzdy.
To nejlepší ale ukáže STI právě v zatáčkách. V nich se díky nově sníženému podvozku s upraveným zavěšením a silnějšími stabilizátory naklání o trochu méně, což vám dodá důvěru.
Pak se perfektně drží i hodně rozbitých silnic, a pokud využijete chytrý pohon všech kol se samosvornými diferenciály na obou nápravách, je až brutálně efektivní. Svornost mezinápravového diferenciálu lze nechat na automatice, nebo v pěti krocích měnit a přidat trochu přetáčivosti.
Zkušení si pak mohou užít i drifty. Jen ve volantu toho není cítit tolik jako ve starších STI, ale vzhledem k dnešním poměrům to stále není špatné.
Zvláště za ty peníze. Sedan je o 30 tisíc korun dražší než hatchback, ale investice do tužší karoserie a lepšího rozložení hmotnosti se vyplatí. STI na okreskách ujede mnohem dražším vozům, a když je třeba, odvezete v něm rodinu i zavazadla, a to v úsporném režimu motoru při dříve nemyslitelné spotřebě kolem 10 litrů.
Už to není ten extrémní stroj jako v předchozí generaci.
Trochu se zkultivoval, asi aby oslovil více zákazníků. Přesto, účinnější a praktičtější mašinu na likvidaci okresek všech druhů za jakéhokoliv počasí najdete jen těžko.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|