130 let
Generální ředitel TV Prima Marek Singer.

Generální ředitel TV Prima Marek Singer. | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Šéf Primy: Se Zunou se hromadily neshody různého druhu

Média
  •   16:31
PRAHA - Šetříme, ale divák to nepozná, tvrdí generální ředitel Primy Marek Singer. Šéfredaktora zpráv Pavla Zunu propustil, odmítl ještě víc snížit rozpočet.

LN Čí bylo rozhodnutí odvolat šéfredaktora zpravodajství Zunu?

Managementu, tedy moje. Po konzultaci s akcionáři.

LN Převážil váš hlas?

Tak, protože se nám hromadily neshody různého druhu. Nebylo to nic osobního, ale principiální diskuse. Dohodli jsme se, že jsme se nedohodli, a jiné řešení nám nezbylo.

LN Není to jako za minulého ředitele Petra Chajdy, že rozhodující hlas mají švédští poradci (půl Primy vlastní skandinávský mediální koncern MTG - pozn. red.)?

Švédští poradci byli démonizováni už Martinem Dvořákem (šéf Primy před Chajdou - pozn. red.)... Využíváme je, když potřebujeme analýzy, třeba srovnání s evropskými televizemi. Sami na to zdroje nemáme. Pro nás jsou jako najatá konzultantská firma, ale interní. Nadnášejí možnosti, rozhodnutí je naše. Teď vidí možnosti dělat stále stejně kvalitní zprávy za méně peněz, s čímž Pavel zásadně nesouhlasil.

LN Kolik chcete ušetřit?

Chtěl jsem úspory 10, maximálně 15 %, víc je to nerealistické. Nechceme dělat čtené zprávy za pár milionů, to je nesmysl. Nebudeme je ale dělat v rozsahu jako ČT či Nova, pro niž je zpravodajství a publicistika jedna ze strategických priorit. Snažit se o takový rozsah a být třetí, na to je trh příliš malý. Chcete-li ale být celoplošná televize se zásadním dopadem na trh, musíte mít kvalitní zpravodajství. To je imperativ, to pořád podepisuju.

LN Rozpočet ale pořád snižujete.

Ano, z loňských 160 milionů klesl na 128. Trh s televizní reklamou v ČR klesl zhruba o dvacet procent. Máme-li obrat dvě a půl miliardy a z toho pětina nepřijde, souhlasím, je to těžké, ale je nutné uspořit ještě 10 až 15 % ve zprávách versus stamiliony v celé firmě.

LN A kde se dá ještě ušetřit?

Nikde tam není schovaný pytel peněz. Jsou to položky tu a tam, spojené s provozem, způsobem přípravy zpráv, s jejich koncepcí. Ale to chci probrat až s novým šéfredaktorem. Hledám někoho, kdo nebude vykonávat, ale přemýšlet. Nechci předjímat, co udělá se zadáním. My víme, že uspořit možné je.

LN Podle Pavla Zuny jsou krajánci pro vás drazí, značně omezil externisty, máte dvoučlenné štáby, zaměstnanci si reportáže stříhají sami, jsou vytíženější za tytéž peníze. Buď jim naložíte ještě víc práce, či omezíte krajánky, nebo někoho propustíte.

Bude to kombinace těchto možností a ještě pár dalších. Platíme taky třeba za práva a tak.

LN Můžete i odhlásit servis ČTK.

Ano, to je taky možnost.

LN Takové věci se ale na kvalitě zpráv nutně podepíší.

Dnes je naše zpravodajství mezi Novou a ČT, jsou v něm všechny události dne a částečně lifestylové reportáže. Některé zprávy jsou urgentnější, některé méně a se skladbou se pořád pracovat dá, aniž by divák něco poznal.

LN Víc se posunout do levnějšího lifestylu?

Ne že by reportáže byly levnější, ale dá se více optimalizovat jejich příprava.

LN V zimě jste byli na sedmiletém dnu sledovanosti, mívali jste týdny s podílem na divácích 14,6 %.

Ale sledovanost jarního programového schématu, od března, je naopak nad úrovní loňského jara. Navíc strategie není jen udržet celkovou sledovanost, ale postupně přesunout zaměření od diváků nad patnáct let na užší skupinu 15-54 let, to je pro nás komerční budoucnost. A tam jsme už 12 týdnů nad ČT 1.

LN Ve skupině 15-54 jste měli ještě nižší sledovanost, než v 15+.

Ano, ale před rokem jsme měli obrovský rozdíl mezi zásahem skupiny 15+ a 15-54. Tu druhou už se nám začíná dařit dostávat tam, kde je to pro nás reálná komerční alternativa. Daří se nám omladit diváckou obec, to je pro nás jako pro komerční televizi zásadní, na tom jsme schopni budovat komerční úspěch. Snažit se dál o starší diváky by bylo krásné soupeření s ČT, ze kterého ale - když to zjednoduším - nejsou žádné peníze.

LN V prvním čtvrtletí tržby Primy spadly o 7 procent, je výhled na druhý kvartál horší?

Nejspíš ano, celý trh tak je nastavený. Sedm procent bylo ve švédských korunách, v českých by to za první čtvrtletí bylo víc. Pokles trhu mezi 20 a 25 procenty v druhém kvartálu je reálné číslo.

LN Když jste zprávám naordinovali deset až patnáct procent, kolik šetří celá Prima?

Jsou to řádově stamiliony, odvodíme-li to od propadu trhu. Přesně vám to neřeknu, průběžně se to mění, každé oddělení má své cíle a úkoly, kde uspořit. Je to každodenní snaha o efektivnější chod.

LN Snížil jste si plat?

Zatím jsme to neudělali, ale management si výrazně redukoval bonusový systém.

LN Zunův vyhazov jste vysvětloval i tak, že byl jedním z nejdražších manažerů Primy. Pak by se ušetřilo i vaším odchodem, a víc.

Pochopitelně, je to taky možnost. Teď jsme se snažili najít úspory způsobem, aby se to pokud možno co nejméně dotklo zaměstnanců. Snaha je neredukovat platy ani odměny, ale jsou to opatření jako zmrazení platů, omezení bonusů od určité úrovně managementu výš, šetření třeba na společenských akcích, to není pro firmu kritické.

LN Kolik lidí jste letos propustili?

Kolem pěti procent, zahrnuje to i redukci neobsazených míst. Firma má asi 220 zaměstnanců, je to tedy zhruba deset interních pozic.

LN Úsporně rozjíždíte i třetí kanál, regionální R1 se zprávami a zábavnou publicistikou.

Ekonomicky nejpragmatičtější je využít prostoru, který stejně už platíme, to znamená vysílání Primy Cool. A využít, že dopoledne se dívá demograficky starší skupina než odpoledne a program dočasně umístit do dopoledních hodin na téže frekvenci. Je to velmi osekaná podoba R1, která nám zachová licenci až do konce roku 2011. Teď bude R1 vysílat pět hodin denně, od 6 do 11, jen ve všední dny. Mělo by to být od června.

LN Šetříte také na Primě Cool?

Ne, na tu jsme vůbec nesahali. Zavedení nové značky je minimálně dvouletý proces, nejméně dva roky to bude prémiový program, v podstatě jako kdyby krize nebyla.

LN Čili budete muset dát méně peněz do programu „velké“ Primy.

Není to úplně spojené, máme to jako dva druhy investic, Cool je nová strategická investice. Na Primě na podzim bude z pohledu diváka úroveň investic meziročně srovnatelná s loňskem.

LN Musíte ušetřit čtvrtinu peněz a do programu dáte to co loni?

Nejde o tytéž peníze, jde o srovnatelnou sílu programu, co do počtu a kvality pořadů. Naučili jsme se je nyní dělat ekonomičtěji, aniž divák něco pozná.

Autor: Ondřej Aust
  • Vybrali jsme pro Vás