Náprava sesuvu na severočeské dálnici D8 se bude řídit studií, kterou připraví společnost AZ Consult. Poradenskou firmu zvolilo Ředitelství silnic a dálnic ve výběrovém řízení. Cenu za její služby zatím úřad neuvedl.
Jde o společnost z Ústí nad Labem, která se věnuje projektování dopravních či vodohospodářských staveb. Mimo jiné i jejich sanacím. Její lidé se podíleli na projektování dálnic D5, D3, D11 i zmíněné D8.
První etapu sanace poničeného svahu bude odvodnění, které by mělo státní kasu vyjít na 40 milionů korun. O přesunu trasy silničáři neuvažují.
VÍCE K TÉMATU |
"Předpokladem letošního zahájení prací v letošním roce je vyhlášení stavu nebezpečí. V případě, že Ústecký kraj tento stav nevyhlásí, práce začnou až v polovině roku 2015. Zbytečně se tak ztratí asi osm měsíců," říká ministr dopravy Antonín Prachař.
K nehodě došlo loni na začátku června. Kameny a hlína tehdy nejen pokryly kus dálnice nedaleko obce Dobkovičky, ale zasáhly také železniční trať či místní kamenolom.
Trasa zatím zůstane
Zahájení odtěžování horniny sesuvu by podle odhadů mohlo začít v polovině roku 2015. Na konci téhož roku by se na místo měli vrátit dělníci a pokračovat v přerušené výstavbě. Případná změna trasy, která by trasu dálnice odklonila od problematického místa, zatím není ve hře.
„V současné době nepočítáme se změnou vedení trasy, a to zejména s ohledem na termín dokončení a rozsah nákladů souvisejících s potenciální změnou,“ říká Soňa Křítková, která ŘSD vede poté, co na konci července odstoupil dosavadní šéf Jan Kubiš.