130 let
Internetová reklama

Internetová reklama | foto: ČTK

'Sexistické prasátečko' aneb soutěž o nejurážlivější reklamu roku

Média
  •   16:12
PRAHA - Do konce října mohou lidé hlasovat o nejurážlivější reklamu v soutěži Sexistické prasátečko. Tu již druhým rokem pořádá brněnské sdružení Nesehnutí, cílem je upozornit na nadměrné používání sexu a nejrůznějších stereotypů v reklamách.

Na anticenu může být navržena jakákoliv reklama tištěná, internetová a televizní. Letos je do soutěže nominována třeba reklama na sázkovou kancelář, ovocný sirup nebo zastavárnu. Vítězové anticeny budou vyhlášeni v prosinci.

"Záměrem soutěže není jejich zhotovitele odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet, což si řada firem často vůbec neuvědomuje," uvedli organizátoři na svém webu. Sexistické reklamy přitom neznamenají jen ty způsoby prezentace, v nichž se vyskytuje nahota nebo erotika, ale také propagace zdůrazňující stereotypy o mužích a ženách.

Takovým případem je třeba reklama stavební firmy nabízející regeneraci budov. Na jejich billboardu je však fotka postarší silně nalíčené ženy v natáčkách a nápisem Regenerace. Mezi letošními kandidáty na cenu Sexistické prasátečko je dále výrobce neslazeného sirupu z černého bezu, na jehož etiketě je u nápisu "Jsem sladký, černý a bez..." kreslená postavička nahého černocha zakrývajícího si pohlaví. Mezi navrženými je také zámečnická firma, na jejímž plakátu je fotka dívky ve spodním prádle a slogan "Přeřízneme, ohneme vše dle vašeho přání".

Pokud reklama uráží, můžete si stěžovat
Kampaní tak chtějí organizátoři přimět jednotlivce, aby se v případě sexistických urážlivých a nevhodných reklam obraceli na profesní sdružení Rady pro reklamu. Arbitrážní komise rady totiž řeší stížnosti na reklamy a rozhoduje o jejich případné neetičnosti. Sami Nesehnutí se na komisi Rady pro reklamu obrátili dvakrát a v obou případech jim dala za pravdu.

Podle internetových stránek Rady pro reklamu loni arbitrážní komise řešila sedm stížností na sexismus a ženy v reklamě, čtyři z těchto reklam označila za závadné a neetické. Stížnosti se většinou týkají právě použití ženského těla, většinou nahého, ve spojení se službou či výrobkem, s nímž nahota vůbec nesouvisí.

Řada odborných studií potvrdila, že média, a tedy i reklamy, mají velký vliv na vnímání mužů a žen ve společnosti. Podle feministek však často média prezentují postavení a úlohy obou pohlaví stereotypně, tedy například ženy jako semetriky nebo neschopné řidičky, muže zase jako drsné chlapáky, jejichž přátelství jsou nerozlučně spjata s pivem.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz
  • Vybrali jsme pro Vás