Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Sexistické prasátečko končí. V posledním, desátém ročníku bude bilancovat úspěchy

Média

  14:38
Praha - Anticena Sexistické prasátečko letošním desátým ročníkem skončí. Nominace reklam, které znevýhodňují ženy a muže na základě pohlaví, mohou lidé posílat na jejich web do konce září. Poté si v hlasování vybere nejvíce sexistickou reklamu veřejnost i odborná porota. Informovalo o tom pořádající sdružení Nesehnutí.

Ceny Sexistické prasátečko za rok 2017. foto: Web Sexistické prasátečko

V loňském roce se v anticeně sešlo 90 reklam. Od veřejnosti si první místo za jazykový sexismus, ponižující vtip i motiv kritizující kampaň #metoo vysloužilo Free Radio, které v nově pojatém hlasování za nepřijatelnou označilo 92 procent hlasujících z řad veřejnosti. Odborná porota přisoudila první příčku reklamě firmy FEKO LT, která podle expertů a expertek vulgárním způsobem ponižuje ženy.

Letošní poslední Sexistické prasátečko se rozhodlo upozornit na to, jaký dopad má sexistická reklama a sexismus na každodenní život. A to pomocí maleb ve veřejném prostoru s hlavní postavou holčičkou Viktorkou, která se ptá svých rodičů na různé stereotypy, které přetrvávají v naší společnosti. Malby vznikají ve spolupráci s agenturou Butterflies and Hurricanes. První je umístěna v pražském Karlíně u Café Shadow. Další budou vznikat v průběhu posledního ročníku na různých místech v Praze i Brně.

„Chceme upozornit na to, že se sexismem se setkáváme všichni každý den a to nejenom v reklamě. A že sexismus má na nás dopad - na to, jak se ve veřejném prostoru cítíme a co můžeme v životě dělat. Holčička Viktorka v našich malbách se proto ptá na věci, které zná z reklam, ale i z běžného života,“ uvedla jedna z organizátorek anticeny Kristýna Pešáková z Nesehnutí. Na dalších malbách bude Viktorka mluvit o emocích, kráse, i vzdělání.

Poslední ročník anticeny se také ponese v duchu bilancování úspěchů, kterých Sexistické prasátečko dosáhlo a rekapitulace témat, které ve společnosti otevřelo. Proto se i na webu anticeny budou objevovat delší texty s nejčastějšími motivy sexistické reklamy. Prvním zveřejněným tématem je spojení sexistické reklamy a násilí, respektive jeho zlehčování, které přispívá k větší toleranci násilí na ženách ve společnosti.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...