Podle údajů agentury Bloomberg většina položek internetového obchodu v USA zdražila v pátek, přičemž v některých kategoriích byly přirážky výrazně vyšší než v jiných. Průměrná cena 100 nejprodávanějších výrobků v kategorii Krása a zdraví se proti čtvrtku zvýšila o 51 procent, přičemž několik položek zdražilo více než dvojnásobně.
U výrobků pro domácnost a kuchyni a hraček činil průměrný skok více než třicet procent v čele s masivním 377procentní nárůstem ceny desetidílné sady kuchyňských utěrek. U dámského oblečení činil nárůst osm procent.
Inflace neexistuje, tvrdil Trump
Nákupní platformy pro elektronické obchodování, jako jsou Shein anebo Temu, čelí nyní 120procentnímu clu na mnoho svých produktů v důsledku rozhodnutí vlády USA ukončit výjimku „de minimis“ pro malé zásilky z pevninské Číny a Hongkongu. Vývozci v posledních letech využívali této kličky umožňující, aby zboží v hodnotě nižší než 800 dolarů vstupovalo do USA bez jakýchkoli cel a poplatků. Washington rovněž zvýší poplatek za poštovní zásilku u zboží vstupujícího po 2. květnu na 100 dolarů a po 1. červnu ještě výše.
Ještě 21. dubna Trump ve svém příspěvku na sociálních sítích tvrdil, že inflace v USA prakticky neexistuje, protože klesají ceny energií i potravin. Zvýšení cen společnosti Shein však odráží nejnovější snahu čínských internetových prodejců přenést alespoň část dodatečných nákladů na dovoz přímo na americké spotřebitele.
Již v únoru nabídla společnost Shein některým svým čínským dodavatelům pobídky k vytvoření výrobních kapacit ve Vietnamu, aby se tak vyhnula Trumpově celní politice. Temu chtělo, aby čínské továrny dodávaly své vlastní zboží ve velkém přímo do amerických skladů.
Něco zdražilo už dřív
Podle údajů agentury Bloomberg zaznamenaly společnosti Temu a Shein v březnu a na začátku dubna oživení prodejů, neboť američtí zákazníci si před zvýšením cen v důsledku cel udělali zásoby všeho možného od štětců na make-up až po domácí spotřebiče. Obě společnosti začátkem tohoto měsíce oznámily, že zvýší ceny v USA.
Celkově se ceny společnosti Shein v USA od 24. do 26. dubna zvýšily přibližně o 10 procent na základě vzorku nákupního košíku, který agentura Bloomberg News naplnila 50 položkami z různých kategorií. Během tohoto období bylo v USA ze seznamu vyřazeno sedm z padesáti vybraných položek.
Naproti tomu ceny společnosti Shein ve Spojeném království zůstaly většinou beze změny a žádné položky nebyly vyřazeny z prodeje.
Ze 43 položek, které jsou v košíku v USA stále k dispozici, se cena tří desítek z nich během dvou dnů zvýšila o více než 10 procent.
Zatímco širší úpravy cen na Sheinu přišly až v pátek, některé zboží zdražilo již předtím. Ceny desítek nejlepších produktů v kategorii Dámské oblečení na Sheinu se zvýšily 22. dubna, a tak se průměrná cena 100 nejlepších produktů v této kategorii zvýšila z 8,68 na 9,06 dolaru, což představuje nárůst o více než 4 procenta, uzavírá Bloomberg.