130 let

Automobilka Škoda Auto představila 9. září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem model Citigoe iV. Jde o první elektromobil z produkce mladoboleslavské značky. Má výkon 61 kW a dojezd 260 km. Vyrábí se v Bratislavě. | foto: ČTK

Škoda představí příští rok v Praze sdílené elektromobily. Služba nabídne i novinku z autosalonu, Citigo iV

Ekonomika
  •   17:33aktualizováno  19:13
Frankfurt - Škoda Auto plánuje v příštím roce spolu s mateřskou automobilkou Volkswagenem nabízet v Praze sdílení elektromobilů pod značkou WeShare. V nabídce by měl být první elektrický model Škody Citigo iV. Před zahájením autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem to uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.

Minulý týden Škoda také oznámila projekt sdílení elektrických skútrů v Praze pod názvem BeRide.

Automobilka Škoda začne v Praze nabízet sdílené skútry. Zpočátku uvede do provozu 50 strojů

Službu WeShare už Volkswagen spustil v červnu v Berlíně, kde využívá elektrický model Golf. Vyžaduje, aby uživatel vlastnil chytrý telefon a kreditní kartu, bylo mu nejméně 21 let, měl alespoň rok řidičský průkaz a byl zaregistrovaný na německé adrese. Elektromobily se dobíjejí na veřejných dobíjecích stanicích. Zpočátku budou mít dobíjení na starosti zaměstnanci služby WeShare, časem ale bude spuštěn systém, který bude k dobíjení aut motivovat zákazníky.

Automobilka Škoda Auto představila 9. září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad...
Automobilka Škoda Auto představila 9. září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad...

Právě elektrické Citigo je vedle hybridního modernizovaného Superbu hlavní novinkou Škody na autosalonu. Jsou to zároveň první elektrifikované sériově vyráběné vozy ve 124leté historii automobilky. Citigo iV je poháněn elektromotorem o výkonu 61 kW. Dojezd vozu vyráběného v závodě VW v Bratislavě je až 260 kilometrů. Cenu elektrického Citigo Škoda oznámí v úterý.

Škoda Auto zavedla nové robotické linky, aby závod stihl vyrábět slibované elektromobily

Prostřednictvím produkce aut na elektřinu i zemní plyn CNG chce Škoda dosáhnout cíle snížit do ledna 2025 emise vozového parku proti roku 2015 o 30 procent. Ve stejném roce má být čtvrtina vyráběných aut elektrifikovaná. Vedle dalších elektromobilů, tedy elektrického SUV nebo hybridní Octavie, Škoda ještě letos nabídne modely Scala a Kamiq také na CNG.

Od září 2019 vyrábí hlavní závod Škody elektrické komponenty pro některé značky koncernu Volkswagen. Automobilka produkuje v Mladé Boleslavi vysokonapěťové trakční baterie. Současně Škoda buduje výkonnou dobíjecí infrastrukturu pro elektrické vozy. Do roku 2025 plánuje výstavbu přibližně 7000 dobíjecích stanic a investice přibližně 32 milionů eur (827 milionů korun).

Ve Frankfurtu Škoda představí ještě Superb v provedení Scout a modely Scala a kamiq ve sportovně-lifestylové verzi Monte Carlo.

Výběr informací o elektromobilech:

  • Elektromobily podle mnohých představují budoucnost automobilového průmyslu. Mezi jejich hlavní výhody patří levnější a ekologičtější provoz, jednodušší motor i úspora v oblasti servisu a údržby. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut. Podle studie Boston Consulting Group bude v roce 2030 ve světě asi 50 procent nových aut elektromobily nebo hybridy, do roku 2025 budou elektromobily ekonomičtější než automobily s vnitřním spalováním.
  • Počet elektromobilů v tuzemsku se zvolna zvyšuje, proti dalším evropským státům však Česká republika výrazně zaostává. Zájem českých motoristů brzdí hlavně vysoké ceny elektromobilů. Nejlevnějším elektromobilem v ČR je nyní minivůz Smart EQ Fortwo, jehož cena přesahuje 560 000 korun. Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. V jejich neprospěch hovoří také nedostatečná servisní síť a krátká životnost baterie. Problémem je i malý dojezd těchto vozidel a malý počet dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují ani nižší náklady na provoz aut.
  • Elektromobil Citigo-e iV, který Škoda Auto představila už v květnu v Bratislavě, je nejmenším vozem české značky a zároveň prvním čistě elektrickým sériovým vozem Škoda. Nabízet se bude jen v pětidveřové verzi a nahradí dosavadní model Citigo. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 61 kilowattů, spotřeba by se měla pohybovat kolem 12 až 15 kWh/100 kilometrů a dojezd podle automobilky činí až 265 kilometrů. Novinkou je i model Superb s označením iV, který je prvním vozem značky Škoda s plug-in hybridním pohonem, který kombinuje benzinový motor s elektromotorem. Jeho dojezd činí 850 kilometrů.
  • Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily. Elektrifikovaná auta by se na celkovém prodeji značky Škoda měla podílet do roku 2025 asi čtvrtinou. V říjnu příštího roku se má začít prodávat první elektrické SUV značky Škoda, které zatím nese pracovní název Vision iV a které slibuje dojezd až 500 kilometrů. Hybridní Octavia se na trhu objeví příští rok v červnu jako varianta čtvrté generace modelu, premiéru by měla mít na přelomu roku. Infrastrukturu nezbytnou pro výrobu elektromobilů buduje firma ve všech třech svých závodech - v Mladé Boleslavi, v Kvasinách na Rychnovsku i ve Vrchlabí na Trutnovsku, celkem automobilka do roku 2025 počítá s vybudováním asi 7000 nabíjecích bodů.
  • Počet elektromobilů ve světě v uplynulých deseti letech rychle rostl. V roce 2018 celkový počet elektromobilů podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) přesáhl pět milionů, jejich počet tak byl proti roku 2017 o 67 procent vyšší. Největším trhem s elektromobily je Čína, kde se za rok 2018 podle dat serveru EV Volumes prodalo přes 1,18 milionu těchto automobilů. Následovaly Spojené státy s 358 000 prodanými elektroauty a Japonsko, kde se prodalo 53 000 elektroaut. V Evropě se loni prodalo 409 000 elektromobilů, nejvíce v Norsku (46 057), Německu (34 543) a ve Francii (30 939).
  • Nejprodávanějším elektromobilem na světě je Nissan Leaf, kterého se v roce 2018 prodalo 363 940 kusů, následuje Tesla Model S (243 200 kusů) a čínský Baic EC-Series (172 850 kusů). Nissan Leaf si drží prvenství i v Evropě, kde se ho v roce 2018 prodalo 38 790 kusů, v Norsku byl dokonce nejprodávanějším modelem vůbec.
  • Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) je v ČR registrováno zhruba osm milionů vozidel všech kategorií, z toho je asi 3000 elektromobilů. Tržní podíl elektromobilů tak činí necelé čtyři setiny procenta. V loňském roce bylo v ČR registrováno 703 vozů s čistě elektrickým pohonem, což představuje meziroční nárůst o 82 procent. Nejprodávanější byla elektrická varianta modelu Volkswagen Golf, které se prodalo 260 kusů, následovalo BMW i3 (124 vozů) a Nissan Leaf (123 vozů). Automobilka Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, v ČR prodala 85 vozů. V letošním prvním pololetí se v ČR prodalo 324 vozů s elektrickým pohonem.
  • V České republice je nyní asi 400 dobíjecích stanic od různých provozovatelů. Největší ČEZ má přes 170 stanic, z toho je 114 rychlodobíjecích o výkonu 50 kW a firma připravuje výstavbu vysoce výkonných dobíjecích stanic s výkonem 150 kW. V druhé polovině září otevře na čerpací stanici OMV v Berouně nejrychlejší rychlodobíječku pro auta v tuzemsku, která bude mít výkon až 350 kW, dodavatel stanic IONITY.
  • Platba za odběr se u jednotlivých dodavatelů liší. ČEZ nabízí zákazníkům dobíjecí čip za měsíční paušální poplatek 545 korun a umožňuje neomezené čerpání elektřiny v celé síti dobíjecích stanic firmy. Nabití většiny kapacity baterie trvá 20 až 30 minut. Pražská energetika (PRE) má tři složky ceny, kdy zákazník platí za množství odebrané elektřiny (2,50 koruny za kWh), dobu parkování po uplynutí dvou hodin (12 korun za hodinu) a paušální poplatek deset korun za měsíc. Zákazníci E.ON, kteří mají E.ON Drive kartu, zaplatí za dobíjení tři koruny za kWh.
  • K rozvoji elektromobility v Evropě přispívá v některých zemích její podpora ze strany státu. Například Německo v roce 2016 schválilo dotaci 4000 eur (103 400 korun) na nákup elektromobilu, v Norsku mají ekologické vozy dlouhodobě slevu na DPH a další daňové úlevy.
  • Premiér Andrej Babiš v březnu uvedl, že stát v současnosti neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podniky, úřady a organizace. Ministerstvo dopravy chce během příštích čtyř let podpořit z operačního programu Doprava vybudování nových rychlodobíjecích stanic po celé ČR. Podle různých odhadů by po českých silnicích mělo v roce 2025 jezdit 40 000 až 50 000 elektromobilů.
Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás