„Elroq je prvním plně elektrickým modelem značky Škoda ve strategicky důležitém segmentu kompaktních SUV – největším oddílem segmentu SUV podle objemu prodeje v Evropě,“ vysvětluje mluvčí značky Vítězslav Kodym.
„Elroq je milníkem v portfoliu elektrických vozů značky Škoda, prvním z nadcházející řady šesti nových čistě elektrických modelů, navazujících na úspěch modelů Enyaq a Enyaq Coupé,“ uvedl šéf automobilky Klaus Zellmer. „Elroq je naším prvním čistě elektrickým modelem v segmentu kompaktních SUV, který je nejrychleji rostoucím a nejprodávanějším subsegmentem v Evropě.
„Elroq, který je elektrickou alternativou k modelu Škoda Karoq, můžeme rozměrově zařadit mezi rodinu vozů Škoda Enyaq a připravovaný nejmenší model SUV Škoda Epiq,“ dodal Zellmer.
Značka očekává, že by Elroq měl nižší cenou a velikostí zaujmout zákazníky aktuálního spalovacího Karoqu. Odhaduje, že Elroq hned v prvním celém roce prodejů 2025 překoná v prodejích větší bateriový model Enyaq.
Škoda s pražským představením Elroqu potvrzuje novou strategii „domácích premiér“. Nový Superb měl loni v listopadu premiéru v Dolních Břežanech. Pamětníci vzpomenou, že před třiceti lety, v říjnu 1994, měla světovou premiéru Škoda Felicia v Praze na Karlově mostě.
Velká očekávání
„Očekávání ohledně Elroqa je velké. A to ze strany zákazníků, kteří očekávají kompaktní model s cenově dostupnou politikou plně elektrického vozu. Očekávání je velké i u vlastní značky Škoda vzhledem k faktu, že zvýšené prodeje tohoto vozu pomohou snížit průměrné emise vyráběných vozů. Jejich hranice se totiž v roce 2025 má opět snížit,“ komentuje pro iDNES.cz Tomáš Moravec, ředitel značky Škoda, Louda Auto a.s. „Evidujeme již řadu zákazníků.“
Podobně mluví Radek Donner z pražského dealerství Auto Elso. „Na Elroq se skutečně těšíme. Máme už celkem jasnou představu jaké auto a s jakými parametry nás čeká. V našem multibrandovém projektu AE-MOBILITY dlouhodobě vnímáme neustálý nárůst objednávek elektrických vozů, který je motivovaný nejen probíhající podporou, ale současně i vlivem rozšiřování nabídky a postupným snižováním cen elektrických vozů. A dostupný vůz této velikosti skvěle zapadá do potřeb našich zákazníků,“ komentuje pro iDNES.cz.
Hlasování čteářů iDNES.cz V anketě iDNES.cz před představením podoby a ceny nové Škody Elroq odpovídali čtenáři na otázku: „Kolik by měla stát základní varianta nové elektrické Škody Elroq, abyste o ní uvažovali?“ Osmdesát procent hlasujících by o nové elektrické škodovce uvažovalo, pokud by základní cena modelu byla pod 600 tisíc korun. |
„Elroq vstupuje na evropský trh jako nejdostupnější elektromobil ve svém segmentu na evropském trhu s ohledem na kapacitu baterie a rozsáhlou standardní výbavu,“ komentuje základní cenovku 799 000 Kč mluvčí značky Vítězslav Kodym. „Díky tomu Škoda nabízí model Elroq na mnoha trzích za cenu srovnatelnou s jeho protějškem se spalovacím motorem, modelem Karoq.“ První auta mají dorazit k zákazníkům v prvním čtvrtletí příštího roku. O něco delší, ovšem technicky téměř totožný model Enyaq nyní startuje na částce 899 000 korun.
„Škoda Auto otevře konfigurátor a bude přijímat předobjednávky na nový Elroq na klíčových evropských trzích od 2. října. Vedle variant Elroq 50 a Elroq 85 bude při uvedení na trh k dispozici také limitovaná, speciálně označená verze First Edition,“ upřesňuje Kodym. Verze s pohonem všech kol, která přidá druhý elektromotor na přední nápravu bude k dispozici během roku 2025.
„Elroq přichází na trh s velice zajímavou nabídkou poměru ceny a užitné hodnoty, protože mnoha zákazníkům, kteří si chtějí koupit nový vůz, nabízí jednodušší a cenově výhodnější způsob, jak jezdit na elektřinu,“ doplňuje Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu. Podle Jahna by Elroq měl zaujmout firemní klientelu. „Jsme přesvědčeni, že ocení jeho očekávanou vysokou zůstatkovou hodnotu. Budeme nabízet flexibilní možnosti financování a atraktivní leasingové sazby, spojené se speciálními servisními balíčky a speciálními podmínkami pojištění vozu.“
V domovském koncernu VW nemá čtyři a půl metru dlouhý bateriový crossover konkurenta. Soupeři novinky jsou čínské MG4 (od 749 900 Kč) a Volvo EX30 (s cenou začínající na 895 000 korunách) nebo korejské Hyundai Kona (od 819 990 Kč) a Kia EV3 (od 899 000 korun) či evropský Renault Scénic s cenou přes jeden milion korun.
Vyrobí ho v Boleslavi
ELektrický kaROQ, tak vysvětlují škodováci jméno nového elektromobilu. Česká značka si jméno Elroq na patentovém úřadě rezervovala na jaře 2021.
Model nahradí na výrobní lince v Mladé Boleslavi model Octavia, jehož produkci automobilka postupně stěhuje do fabriky v Kvasinách. V hlavním závodě značky už od loňska probíhá výroba ověřovací série Elroqu, na které automobilka odlaďuje postupy.
Elroq bude také první sériovou škodovkou vyvedenou v novém designérském stylu, který Škoda nazvala Modern Solid. Jednoduché a přímočaré linky a plochy opticky změkčují prolisy a ozvláštňují grafické prvky. A na kapotu se nově usadil namísto tradičního kulatého loga podpis značky v novém fontu. Elroq nabídne ještě jeden nový detail: jako první z novodobých škodovek ponese hned od začátku sériové výroby na volantu namísto tradičního kulatého loga automobilky logo nové v podobě nápisu Škoda s integrovaným háčkem v písmenu S.
„Modern Solid znamená propracovanost, funkčnost a autentičnost a zároveň navozuje pocit síly a ochrany. Škoda Elroq je se svými výraznými tvary a funkčním, minimalistickým a čistým vzhledem ideálním vozem pro premiéru tohoto nového designového přístupu značky Škoda,“ komentuje šéfdesignér automobilky Oliver Stefani.
Novým charakteristickým znakem je maska Tech-Deck Face, která v přední části vozu nahrazuje tradiční masku chladiče. Za tento lesklý černý prvek vývojáři ukryli senzory, jako je radar a přední kamera. O něco výše se na výrazně tvarované kapotě nachází nový nápis Škoda. Jedná se tak o první sériový model značky Škoda, který zde nemá umístěné logo.
Všechny světelné funkce zajišťují LED zdroje. Tenké horní segmenty světlometů slouží jako světla pro denní svícení, obrysová světla a ukazatele směru.
Větší spodní moduly zajišťují důležité funkce potkávacích a dálkových světel. Mezi nové výrazné prvky patří prosvětlená maska, která opticky spojuje světlomety. Prosvětlená maska bude exkluzivně určena speciálnímu zaváděcímu provedení First Edition.
Přední světlomety budou k dispozici ve dvou verzích. Standardní verze má v horní části modul pro nepřetržité denní svícení a ukazatele směru. Ve spodní části se nachází společná jednotka s LED moduly pro potkávací a dálková světla. V horní části vrcholných Matrix-LED předních světlometů jsou denní světla tvořena čtyřmi samostatnými obdélníkovými LED moduly. Ve spodní části jsou použity dva výrazné bloky LED. Jsou vybaveny technologií Matrix s 36 jednotlivými světelnými segmenty, které po zapnutí dálkových světel automaticky zamezují oslnění protijedoucích vozidel. Matrix-LED přední světlomety také nabízejí pět režimů adaptivního svícení: režim pro jízdu ve městě, mimo město, na dálnici, za špatného počasí a režim pro země s levostranným provozem.
Zadní světla jsou též vždy LEDková. Top provedení nabízí také animované ukazatele směru, podsvícené krystalické prvky, animaci při otevření pátých dveří a výběr ze dvou uvítacích efektů, které sdílí s předními světlomety.
„Vynikající aerodynamika se součinitelem odporu vzduchu pouhých 0,26 je výsledkem mnoha chytrých konstrukčních úprav, mezi něž patří i speciálně tvarovaná vnější zpětná zrcátka,“ uvádí Jiří Brynda z komunikace produktu Škody Auto. „Aktivní žaluzie za předním nárazníkem se automaticky otevírají, když je potřeba chladicí vzduch pro systém akumulátorů. Když jsou požadavky na chlazení nízké, žaluzie se přivřou a sníží odpor vzduchu stejným způsobem jako vzduchové kanály vpředu. Ty optimalizují proudění vzduchu kolem předního nárazníku a kol a snižují turbulence v prostoru za koly. Prostor mezi předním nárazníkem a předními koly je rovněž zredukován, což pomáhá snižovat turbulence u předního nárazníku a udržuje proudění vzduchu v blízkosti karoserie.“
Aerodynamicky optimalizovaná jsou také kola z lehké slitiny o velikosti 19“ až 21“.
Kratší brácha Enyaqa
Technicky je Elroq klasikou bateriových modelů značek koncernu VW. Modulární elektroplatforma MEB s akumulátorem seskládaným z paketů v podlaze a pohon primárně zadních kol. Skelet karoserie je až po B sloupky (ty středové vedle řidiče a spolujezdce) velmi blízký Enyaqu, dál už je to jiné. Zjednodušeně si můžeme říct, že je Elroq hatchbackem od Enyaqu (rozvor mají stejných 2 766 mm), s podobně velkou kabinou (prý větší než octavia) a 470litrovým kufrem.
Elroq je o 17 centimetrů kratší než Enyaq (4 658 mm), a naopak o čtvrt metru delší než Volkswagen ID.3, ve kterém Volkswagen chce mít „golfa doby elektrické“. S délkou 4 488 mm Elroq pasuje proti Karoqu, nošovickému Hyundai Tucson nebo Nissanu Qashqai, z elektrických modelů pak jsou v hledáčku nově chystaná Kia EV3, Volvo EX30 nebo Renault Scénic.
Elroq nabídne moderní prvky známé z dražších škodovek. Adaptivní tempomat nebo head-up displej jsou dnes známé, fajnovostí pro řidiče bude zas chytřejší a vychytanější adaptivní podvozek nabízející možnost nastavit tuhost odpružení v širokém rozsahu; z nových Kodiaqů a Superbů víme, že to funguje skvěle.
Milovníci moderních technologií ocení odemykání a parkování mobilem na dálku. „Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči „naučit“ Elroq zapamatovat si příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům. Elroq je poté schopen přijet na dané místo a automaticky zaparkovat,“ slibuje značka.
„Vylepšené senzory a především širší využití kolektivních online dat shromážděných vozidly koncernu Volkswagen umožňují ještě pokročilejší asistenci při řízení. Nejnovější verze asistované jízdy kombinuje systém adaptivního vedení v jízdním pruhu, prediktivní tempomat, asistent pro jízdu v koloně, nouzový asistent a hlídání mrtvého úhlu. Prediktivní tempomat optimalizuje spotřebu energie automatickým přizpůsobením rychlosti na základě údajů ze senzorů vozidla. Zatáčky, křižovatky a kruhové objezdy jsou ohlášeny s předstihem. Systém hlídání rychlosti automaticky dodržuje rychlostní limity na základě rozpoznaných dopravních značek a při vjezdu do obydlených oblastí,“ uvádí Brynda.
K mání budou tři velikosti baterií a jím odpovídající elektromotory. Dvě menší baterie s kapacitou 55 a 63 kWh budou spárované s elektromotorem naladěným na 125 a 150 kW, hardwarově bude motor stejný, rozdíl bude v softwaru. Varianty s tímto motorem mají maximálku omezenou na 160 km/h. O dvacet kilometrů víc umí za hodinu ujet varianta s 82kWh akumulátorem, která dostane odlišný elektromotor, v případě zadokolky má výkon 210 kW, u čtyřkolky přidá přední elektromotor sílu navíc a celkový systémový výkon bude 220 kW.
„Všechny varianty zcela nového modelu Škoda Elroq podporují rychlonabíjení stejnosměrným proudem, pouze nabízejí jiný maximální nabíjecí výkon. Modely Elroq 85 a Elroq 85x nabízejí DC nabíjení výkonem až 175 kW. V AC nabíjecích stanicích se všechny modely Elroq nabíjejí rychlostí až 11 kW, přičemž plné nabití trvá přibližně 5,5 až 8 hodin v závislosti na dané variantě,“ popsal Vítězslav Kodym.
„Lithium-iontové akumulátory nového modelu Škoda Elroq mají modulární konstrukci. Baterie modelu Elroq 50 se skládá z osmi modulů, baterie modelu Elroq 60 má modulů devět a kapacita 82kWh akumulátorů vozů Elroq 85 a Elroq 85x je rozložena do dvanácti modulů. Baterie je umístěna v podlaze vozu pod předními a zadními sedadly a pod středovou konzolou, čímž je zajištěno nízké těžiště,“ uvádí Jiří Brynda. „Konstrukce baterie včetně kapalinového chlazení a ohřevu je shodná s rodinou Enyaq. Optimalizovaná funkce předehřevu baterie zvyšuje účinnost na rychlonabíjecích stanicích stejnosměrného proudu. Aktivuje se buď automaticky cestou k nabíjecí stanici na základě údajů z navigace, nebo ji lze aktivovat ručně v menu nabíjení infotainmentu. Aktuální teplotu baterie a okamžitý stav nabití neustále sleduje systém tepelného řízení baterie, který v případě potřeby aktivuje regulaci teploty.“
Nová Škoda Elroq bude dostupná také ve verzi Sportline. Bude k dispozici ve variantách 60 a 85. Vzhled vozu charakterizují četné černě lakované doplňky karoserie a velká kola. Sportovní podvozek se speciálně naladěnými pružinami a tlumiči je snížený vpředu o 15 milimetrů a vzadu o 10 milimetrů. Progresivní řízení a dvacetipalcové ráfky budou pro Sportline standardem.