130 let
Volkswagen Passat - nové auto stojí 1,1 milionů korun, dvouletý ojetý vůz...

Volkswagen Passat - nové auto stojí 1,1 milionů korun, dvouletý ojetý vůz koupíte zhruba za 600 tisíc korun (zůstatková hodnota je 54 %). | foto: Volkswagen

V Česku se začne od roku 2023 vyrábět VW Passat, výroba Karoqu se přesune do východní Evropy

Ekonomika
  •   5:00aktualizováno  16:18
PRAHA - Volkswagen přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu české automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. Oznámil to na páteční tiskové konferenci šéf koncernu VW Herbert Diess. V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca. Jejich výroba se má přesunou do nového závodu Volkswagenu, který by se měl nacházet ve východní Evropě. Jeho místo zatím nebylo vybráno.

Přesun výroby je součástí nového pětiletého plánu, o kterém v pátek jednala dozorčí rada. Nový plán se zaměřuje hlavně na výrobu elektrických vozů, které se budou vyrábět v německých závodech v Emdemu, Hannoveru a Cvikově (Zwickau). Právě v Emdenu se nyní vyrábějí passaty.

V zájmu dalšího růstu v Evropě chce Volkswagen rozšířit od roku 2022 svoji výrobní kapacitu ve východní Evropě o další závod. Ten se zaměří na výrobu více značek skupiny. O jeho umístění zatím automobilka nerozhodla, pouze uvedla, že bude ve východní Evropě.

Nová automobilka, která by ulevila vytíženým českým závodům, má podle německého listu Handelsblatt stát buď v Bulharsku, nebo v Turecku. Spekuluje se i­ o­ Rumunsku, Maďarsku a východním Slovensku. Bulharská média dokonce našla zvažovanou lokalitu na západě země, kde již působí jeden z dodavatelů Škody.

Investice do elektromobilů

Německý automobilový koncern Volkswagen hodlá během příštích pěti let investovat téměř 44 miliard eur (zhruba 1,1 bilion korun) do vozidel s elektrickým pohonem, autonomního řízení, nových dopravních služeb a digitalizace svých automobilů a továren. Tato částka odpovídá zhruba třetině celkových výdajů, které koncern v letech 2019 až 2023 plánuje. 

„Koncern Volkswagen si v rámci své strategie stanovil za cíl zvýšení tempa inovací,“ uvedl šéf koncernu Herbert Diess po zasedání dozorčí rady, která v pátek plány na příštích pět let projednala a schválila. Koncern se hodlá zaměřit také na další zlepšování hospodářských výsledků všech svých značek. Prozkoumá také možnost užší spolupráce s americkou automobilkou Ford Motor.

Jak se daří Volkswagenu

Bez elektřiny

S Českem se v elektromobilitě zatím nepočítá. Koncern Volkswagen předpokládá, že v roce 2025 budou pětinu až čtvrtinu výroby tvořit auta na elektřinu. Kvůli tomu také vyčlenil vedle belgické továrny hned tři německé závody. V­ Česku se tak budou vyrábět pravděpodobně pouze hybridní verze.

Pro Škodu a její dodavatele je to částečně dobrá zpráva. Znamenalo by to, že se v dalším desetiletí v Česku nepočítá s poklesem výroby aut se spalovacími motory, na niž jsou navázáni další dodavatelé. K výrazné změně ale dojde v dodávkách do německých závodů koncernu, které na výrobu elektroaut přejdou.

Rozhodnutím Volkswagenu přeměnit německý závod v Emdenu na výrobu elektroaut skončily spekulace o tom, že by se výroba Škody Superbu přesunula do Německa. Naopak by se měl model Volkswagen Passat vyrábět v Česku. Některá média ale psala, že Passat končí bez nástupce a počítá se už pouze se Superbem. Tato varianta ale není podle dalších médií pravděpodobná. Passat je po dekády jedno z­ nejprodávanějších aut Evropy, své kategorii dokonce s náskokem kraluje. Až s ­odstupem je dvojkou sesterský Superb, který s­ ním sdílí řadu dílů.

Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Autoři: Roman Šitner, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás