Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Školení na kamiony za 50 tisíc

  9:52
PRAHA - Nové podmínky pro získání profesního oprávnění k řízení nákladních vozidel nejdou podle autoškol a dopravců téměř splnit. Školení je podle nich dlouhé, předražené a příliš náročné.
Kamion - ilustrační foto.

Kamion - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Dvě stě dvacet otázek v osmi testech z různých oblastí. Čas na jednu otázku? Jedna minuta. To je jen malá část ze všech povinností, které musejí podle nového zákona splnit noví žadatelé o profesní oprávnění k řízení nákladních vozů všech kategorií včetně kamionů a autobusů. Zákon číslo 374 z prosince minulého roku, který vstoupil v platnost 1. dubna, tak považuje mnoho řidičů, dopravců a autoškol za nevyvedený aprílový žert.

Majitelům dopravních firem předpis zkomplikuje najímání dalších řidičů nákladních vozů. Školení na profesní oprávnění se totiž dalo doposud stihnout za dva dny a řidič za něj zaplatil zhruba tisíc korun.

Co čeká řidiče nákladních aut

Řidiči nákladních automobilů a autobusů, kteří usilují o profesní oprávnění, a chtějí se tedy stát řidiči z povolání, musí: - projít měsíčním školením, které se skládá ze 140 hodin teorie a 20 hodin za volantem (ještě v březnu vše zvládli během šestnácti hodin ve dvou dnech), - absolvovat závěrečných osm testů s celkem 220 otázkami, - zaplatit za zmíněné školení od 30 do 50 tisíc korun (v březnu za něj platili 1000 korun).
Podle nového zákona bude ale školení trvat měsíc a zaměstnavatele přijde na 30 až 50 tisíc korun. „Nevím, kde na to vezmu. Navíc po dobu školení nebude řidič moci jezdit, takže mně bude náklaďák trčet v garáži. To si nemůžu dovolit,“ říká dopravce Jiří Batlička.

„Chápu, že si někteří dopravci stěžují, ale nový zákon je euronovela. Zavádíme tu to, co platí po celé Evropě,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Celý zákon 374 má podle něj také přispět k větší bezpečnosti na silnicích.

Dopravcům ale dubnová novinka vadí z více důvodů. Dalším problémem je náročnost testů. Kdyby tak Jiří Batlička vyslal řidiče na školení, není vůbec jisté, zda jeho zaměstnanec zvládne závěrečné testy. „Během měsíčního školení čeká řidiče 140 hodin teorie a 20 hodin za volantem. To je obrovská porce. Nyní totiž trvá vše 16 hodin. Testy budou velmi náročné. Nejsem si jistý, zda je řidiči, kteří nemají často ani středoškolské vzdělání, zvládnou,“ říká majitel autoškoly v Praze 8 František Zima.

V asi nejhorší situaci ze všech se ale po 1. dubnu ocitli řidiči nákladních aut s hmotností od 3,5 do 7,5 tuny. Ti totiž do této doby žádný průkaz profesionálního řidiče nepotřebovali. Nyní si ho musí narychlo sehnat, jinak na silnice nesmí. Kdyby přesto vyjeli, hrozí jim pětitisícová pokuta, ztráta pěti bodů a možný zákaz řízení až na rok.

Jinak než s povolením ale už vyjet nemohou. Zatím totiž nefunguje žádné školicí středisko, kde by mohli profesní oprávnění získat. Pomoci by jim měla připravovaná vyhláška ministerstva dopravy.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!