Vývoz aut ze Slovenska do USA loni dosáhl hodnoty čtyř miliard eur, což je v přepočtu zhruba 101 miliard korun. Země, ve které žije pouze 5,5 milionu lidí, je na obchodování se Spojenými státy silně závislá, přičemž právě automobily tvoří 74 procent jejího exportu do USA. Sektor nepřímo zaměstnává přes čtvrt milionu Slováků, píše portál CNBC.
„Slovensko se proměnilo v Detroit Evropy,“ řekl CNBC Vladimír Vaňo, který pracuje jako hlavní ekonom bratislavského think-tanku Globsec. Analytik narážel na město v americkém státě Michigan, který bývalo chloubou amerického automobilového průmyslu, ale v roce 2013 vyhlásilo bankrot.
Nově zvolený americký prezident v pondělí oznámil, že jedním z jeho prvních kroků ve funkci bude uvalení nových cel na Čínu, Kanadu a Mexiko. Evropu sice nezmínil, sedmadvacítka se ale podle CNBC pravděpodobně obává, že je jen otázkou času, kdy se Trump zaměří na její automobilový sektor. A to je pro Slovensko velký problém.
„V roce 1990 po pádu železné opony se na Slovensku vyrábělo přesně nula automobilů. Ale země byla velmi silná v tom, čemu v našem místním jazyce rádi říkáme speciální výroba, což je jen hezký způsob, jak říct zbrojní výroba, obrněná vozidla, tanky a podobně,“ říká Vaňo.
Volkswagen, Peugeot i Kia
Velkého potenciálu Slovenska pro strojírenství a výrobu se rozhodla využít řada automobilek. Postupně tam otevřel továrny Volkswagen, Peugeot ze skupiny Stellantis, Kia ze skupiny Hyundai a Jaguar Land Rover, který je součástí indické firmy Tata Motors.
Švédské Volvo v roce 2022 oznámilo, že se chce stát další automobilkou působící na Slovensku a v roce 2026 hodlá na východním Slovensku otevřít klimaticky neutrální továrnu. Závod za 1,2 miliardy eur (30 miliard Kč) má vyrábět pouze elektromobily.
„Je to znepokojivé,“ odpověděl Vaňo na otázku, do jaké míry by se Slovensko mělo obávat vyhlídky na Trumpova cla. Dodal, že ačkoli se zdá, že Slovensko může v krátkodobém horizontu udělat velmi málo, v minulosti se automobilky v zemi ukázaly jako relativně dobré v řešení problémů.
„Slovensko si zatím ve výrobě automobilů očividně vede velmi dobře, ale nyní čelí určitým problémům,“ uzavřel pro CNBC analytik automobilového sektoru z organizace Economist Intelligence Unit Arushi Kotecha.