Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Smartwings odlétly za lepším. Početná flotila českých letadel se na zimu vydala za výdělkem do světa

Skupina Smartwings Group má nyní na letišti Václava Havla Praha uzemněno na 50 letadel. Na letadlech, která jsou uzemněna, musí i nadále probíhat pravidelné prohlídky a testy (např. spouštění motorů, kontrola vlhkosti, kontrola zda nedochází k úniku provozních kapalin, kontrola brzd, podvozku, funkčnost klimatizace, aj..). Na palubách letadel platí dodržování přísných hygienických standardů, kdy interiér letadel prochází před a po každém letu důkladnou dezinfekcí dle nejpřísnějších hygienických postupů, a to včetně sedaček, servírovacích stolků a kapes, úložných prostor nad hlavami či toalet foto:  Petr Topič, MAFRA

Nejistá covidová situace sice stále brání leteckému provozu, aby se vrátil do původního objemu. Nicméně doba, kdy odstavnou plochu na starém letišti v Praze lemovaly desítky nevyužitých boeingů tuzemských aerolinií Smartwings, je pryč.
  5:41

Třiačtyřicet. Přesně tolik boeingů, každý pro zhruba dvě stovky cestujících, spadá pod tuzemskou leteckou skupinu Smartwings Group. Před pandemií se nezastavily. S příchodem koronaviru se však pro společnost staly naopak přítěží. Práce pro ně nebyla, obrovské náklady ale zůstaly.

Aerolinky trápí další vlna škrtů. Napříč Evropou ubývají stovky spojů, omikron vystrašil pasažéry

Do vzduchu se většina z nich vrátila až loni v létě. I tak ale bylo předem jasné, že by se v zimě mohl smutný scénář opakovat.

„Česko je malý stát a má omezenou skupinu cestujících,“ řekl již dříve v rozhovoru pro Lidovky.cz generální ředitel a částečný vlastník Smartwings Group Roman Vik. Dodal, že Česko je sice pro společnost stále klíčové, pokles zájmu je zde ale hned znát. Společnost proto na letošní zimu pronajala některé ze svých letadel zahraničním aerolinkám.

Blízký východ i USA

„Každý takový kontrakt nám pomůže zajistit práci našim kvalifikovaným zaměstnancům v zimním období, kdy je poptávka po létání v Evropě nižší a odvětví letecké dopravy se stále vzpamatovává z koronavirové krize a potýká se s přetrvávajícími omezeními,“ zdůvodnil Vik.

Nejvíce, tedy šest letadel i s tuzemským personálem, létá v Izraeli pro tamní společnosti Israir a Arkia. Z letiště v Tel Avivu zajišťují spojení například do Atén, Sofie, Říma, Tbilisi, Marrákeše, Jerevanu a na další místa. Podle informací serveru Lidovky.cz navíc Smartwings plánují počet letadel v Izraeli postupně až zdvojnásobit.

Další tři stroje i s českými posádkami budou v zimě zajišťovat provoz pro americkou společnost Swift Air. Ze základen v Milwaukee a Lansingu česká letadla zajišťují spoje do Mexika, Dominikánské republiky a na Jamajku.

Očkování výhodou. Smartwings spouštějí první velký nábor po hromadném propouštění

Smartwings od loňského podzimu provozují také charterové lety z Německa a Švýcarska pro místní cestovní kanceláře a aktuálně se účastní také kontraktu ve Finsku. Dále létají ze základen v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, ve Francii a na Kanárských ostrovech.

„Kromě pravidelných linek a charterových letů zajišťujeme také velké množství speciálních letů pro mezinárodní firmy, světové humanitární a sportovní organizace,“ doplnila mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková s tím, že aktuálně dvě letadla létají například ze základen v Saúdské Arábii.

V Česku práce není

Z pražského letiště sice Smartwings dlouhodobě přepravují nejpočetnější část cestujících, v současném nejslabším období roku však z hlavního letiště v Česku provozují lety zhruba pouze do desítky destinací. Aktuálně v rámci zimního letového řádu nabízejí lety do Dubaje, ománské Salály, do egyptských letovisek, do španělské Málagy, na Kanárské ostrovy, na Kapverdy či na Zanzibar a do Keni.

Poptávka po letech z Česka je však ještě nižší, než společnost původně čekala. Začátkem ledna tak navíc došlo k dalším škrtům v zimním letovém řádu. U Smartwings šlo o 15 procent, v případě sesterských Českých aerolinií dokonce o 30 procent linek.

„Leden a únor patří obecně co do poptávky k nejslabším měsícům, v kombinaci s omicronem je dopad ještě významnější. Tato situace se pochopitelně odráží na počtech rezervací,“ vysvětlila Dufková. Upřesnila, že se rušení linek dotklo spojů na Madeiru, do Londýna, na Mallorku a do Petrohradu.

V případě ČSA pak došlo k dočasnému zrušení spojů do Paříže, do Kodaně a do Stockholmu.

Obě aerolinky se přitom ještě nevzpamatovaly z krizového roku 2020, kdy letecký provoz v Evropě načas zastavil koronavirus. Pro Smartwings skončil se ztrátou 2,5 miliardy korun, dopravce také čerpá dvoumiliardový úvěr se státní zárukou.

Výsledek za loňský rok už by se měl podle finančního ředitele Smartwings Jiřího Jurána pohybovat v kladných číslech. „V průběhu roku 2022 věříme v další oživení poptávky,“ říká Jurán.

Nejistý je však osud Českých aerolinií, které stále zůstávají v insolvenci.

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Mohlo by vás zajímat