Sociální síť ASKfm se rozhodla v květnu uspořádat propagační akci, která měla za cíl upozornit na příchod vlastní kryptoměny. K dosažení větší publicity si ASKfm vybrala poměrně honosný způsob. Čtyři odvážné nadšence do kryptoměn poslali na výstup na horu Mount Everest. Na vrcholu nejvyšší hory světa měli umístit dvě hardwarové peněženky s 50 000 dolarů (1 milion korun).
Horolezci byli vyzváni ke sběru odpadků na Everestu. S odvozem pomohou vrtulníky |
Celá marketingová kampaň ale měla jiný mediální dopad, než by si sociální síť přála. Při výstupu nastaly vážné komplikace. Kromě toho, že byli dva účastníci den bez rezervního kyslíku a museli být zachráněni vrtulníkem, na expedici také zemřel místní himalájský průvodce Lam Babu.
Šerpa se ztratil a prohlásili ho za mrtvého
Jeden z členů výstupu popsal situaci deníku Financial Times. „Na vrcholu Mount Everestu bylo velmi špatné počasí a šli jsme dolů. Scházeli jsme ke čtvrtému stanovišti, které bylo ve výšce 7900 metrů, a jeden šerpa umíral,“ řekl člen skupiny. Himalájský průvodce už horu nesešel a je považován za mrtvého.
Jeden z členů výpravy Taris Pozdnii, který vystupuje na videu z tragické výpravy, měl omrzliny na rukou i na nohou. Ty se mu nakonec zahojily. Ostatní členové čtyřčlenného týmu dopadli lépe. Peněženky s kryptoměnou zůstaly na Mount Everestu.
Generální ředitel sociální sítě ASKfm Max Tsaryk později označil expedici za tragickou, ale zároveň dodal, že by za to firma neměla být obviňována. Na otázku, zda nebyla tato kryptoměnová kampaň za hranou, Tsaryk odpověděl, že nevidí rozdíl mezi normální a kryptoměnovou kampaní.