130 let
Honda HA-420 HondaJet

Honda HA-420 HondaJet | foto: Airliners.net

Soukromé tryskáče mají žně, pandemie jim přinesla zlaté časy. Hodina letu stojí statisíce

Ekonomika
  •   5:00
PRAHA - Když se mluví o krizi v letectví, již po celém světě způsobil koronavirus, provozovatelé společností s privátními letouny se mohou jen nenápadně pousmát – do jejich podnikání paradoxně pandemie vnesla doslova zlaté časy. K cestování luxusními tryskáči se od loňska uchylují i pasažéři, kteří běžně využívali komerčních linek. Lidé s nimi častěji létají na dovolenou i služební cesty.

ČSA obnoví letecká spojení, posílí i ta stávající. Namířeno má do několika destinací v Evropě

V dobách nejtvrdších opatření to byla mnohdy jediná možnost, jak se někam dostat. I po rozvolnění ale přetrvává strach z nákazy v jedné kabině s desítkami či stovkami dalších spolucestujících. Právě tyto důvody přivedly část pasažérů k pronájmu soukromého letounu. A to i navzdory cenám, které zůstávají pro „normální smrtelníky“ nedosažitelné.

Na dovolenou i za byznysem

Žně od loňského léta zažívají i tuzemské soukromé letecké společnosti. „Celkově od loňského jara poptávka po soukromých letech vzrostla zhruba o pětinu. Proniká k nám více lidí, které by to dříve ani nenapadlo. Teď si ale řeknou: Dobře, mám naspořené nějaké peníze, vezmu svoji paní na dovolenou soukromým letadlem,“ potvrdil pro Lidovky.cz ředitel firmy Eclair Aviation Michal Laboutka.

„Také se na nás během krize obracelo stále více firem, které navzdory pandemii posílaly zaměstnance na služební cesty. Dříve se zdráhaly nasadit takový nadstandard, kvůli omezení linek jim ale často nic jiného nezbylo,“ dodal.

Rostoucí zájem webu Lidovky.cz potvrdili již dříve mluvčí největšího českého provozovatele privátní letecké dopravy ABS Jets Markéta Janatová či zakladatel společnosti Aeropartner Richard Santus. Podle něj je zájem především o zahraniční cesty, Česko je na létání příliš malé. „Výjimečně létáme spojnici Praha–Ostrava,“ řekl. Podle Janatové je to i tím, že na cesty po Česku se vztahuje DPH, což významně ovlivní cenu i u takto krátké trasy.

V růst, jaký nyní odvětví soukromých letounů zažívá, dříve ani nedoufalo. „Před pandemií jsme rostli pomalu. Lze říci, že jsme do provozu přidávali jedno letadlo za dva roky. Oproti tomu jen za letošek postupně zařadíme do provozu tři nová letadla a na příští rok máme rozjednané další projekty. Tak příznivá situace nebude trvat donekonečna,“ říká Laboutka.

Provozovatelé tak nabírali nové letušky, piloty a další provozní zaměstnance – v době, kdy velcí dopravci naopak kvůli nedostatku letů propouštěli kvalifikovaný personál po stovkách.

Letadla mizí z trhu

Podle statistik globální společnosti WingX letos v červnu přesáhl pohyb soukromých byznysových jetů čísla z roku 2019 o dvanáct procent. Komerční aerolinky jsou na tom přitom stále o 40 procent hůř než před pandemií.

Stále častěji si navíc vlastní tryskáče pořizují movití investoři. „Privátní letectví zažívá posledních osmnáct měsíců rozmach. Měli jsme přímo pohádkový rok,“ řekl agentuře Bloomberg Jim Simpson z banky First Republic, který má financování při koupi těchto strojů na starosti.

To potvrzuje i šéf Eclair Aviation. „S pandemií se začalo objevovat mnohem více zájemců o pořízení vlastního letadla. A je to vidět i na secondhandovém trhu letadel – nabídka je tam nyní nejmenší za dvacet let,“ říká.

Většina vlastníků letadel dává stroje do péče právě leteckým společnostem, které pro ně zajistí nutný servis a pronájem alespoň zčásti uhradí náklady potřebné na provoz.

Statisíce za hodinu letu

S cenami za let soukromým tryskáčem ale ani stoupající poptávka zatím nepohnula. Stále se pohybují v řádu statisíců za hodinu letu v závislosti na velikosti letounu, ale také na úrovni služeb, které klient vyžaduje. „Jde o nákladný byznys, který na vysokých cenách stojí,“ říká Laboutka.

Na kolik tedy let soukromým tryskáčem vyjde? „Například hodinová sazba za letoun Gulfstream 200, který slouží pro střední vzdálenosti, je čtyři tisíce eur (přes 100 tisíc korun – pozn. red.) a je jedno, jestli letí jeden člověk, nebo devět lidí,“ vysvětlil.

Obecně letectví přitom kvůli pandemii koronaviru zažilo jedno z vůbec nejtěžších období v historii. Výjimkou kromě privátního létání byly už jen nákladní lety, kterým se dařilo díky vzkvétajícímu nakupování přes internet. Během letní sezony se sice do vzduchu vrátila část cestujících, je však pravděpodobné, že se s podzimem krušné období částečně vrátí. To bude znamenat další příležitost pro provozovatele soukromých tryskáčů.

Autor: Alžběta Tesárková
  • Vybrali jsme pro Vás