Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Soumrak dálničních známek. Nalepování skončí, neplatiče pohlídají kamery a online systém

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Evidence registračních značek (RZ) aut a jejich kontrola pomocí kamer místo lepení dálničních známek na přední skla. Cena stejná jako už posledních sedm let. A elektroauta pojedou po dálnicích zadarmo. To jsou hlavní body systému placení jízdy po českých dálnicích, který v rámci novely zákona o pozemních komunikacích včera schválili poslanci. Přinášíme otázky a odpovědi k hlavním změnám, které řidiče v Česku čekají od roku 2021.

Dálnice v noci. foto: Reprofoto

Jak se změní systém placení?

Skončí nakupování a nalepování kuponů na čelní skla. Současná místa pro zaplacení, tedy zejména čerpací stanice a pošty, budou sloužit dál, řidiči ale před vjezdem na dálnici budou moci zaplatit poplatek také elektronicky přes internet – v aplikaci v mobilu nebo v počítači.

ZVĚŘINA: Podlidi u dálnic. Škody za zpackané stavby musí stát napravit

Ve všech případech ale musí zadat RZ svého vozu. Značka bude v databázi Státního fondu dopravní infrastruktury přiřazena k platbě a zvolenému časovému období. Do databáze bude mít přístup policie a celníci.

Kolik zaplatíme?

Výše poplatku se nezmění. Současná sazba, platná už od roku 2012, stanovuje cenu roční známky na 1500 korun, měsíční na 440 korun a desetidenní na 310 korun. Jde o horní limit ceny stanovený v zákoně.

Dálniční známky pro rok 2019. Podobné variantě bude brzy konec.

Původně ministerstvo dopravy a následně i poslanec Martin Kolovratník (ANO) navrhovali zvýšení horního limitu na 2000 korun, poslanci ale s ohledem na nepopulární vidinu zdražení v současné době rozkopané dálnice D1 ponechali horní hranici na 1500 korun za rok.

Odkdy začne nový systém fungovat?

Novelu zákona musí ještě projednat senátoři a podepsat prezident. Nový systém platby poplatků by měl začít fungovat od roku 2021, nakupovat elektronicky bude možné už v prosinci 2020. Stát bude muset do té doby vybrat dodavatele elektronického sběru dat o platbách a přiřazených „espézetkách“ a také dodavatele kontrolního kamerového systému.

Kdo dostane výjimku či slevu?

Za dálnici nebudou kromě aut bezpečnostních složek, policie, hasičů, záchranky a řidičů se ZTP průkazy platit vůbec elektroauta a auta na vodík. Poplatkům by se měly vyhnout i hybridy, které zčásti využívají fosilní paliva, ale produkují maximálně 50 gramů emisí CO2 na kilometr. Výjimku budou mít také historická vozidla.

Stav na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce. Kolaps v této části komunikace...
„Je to krizová situace, kterou řešíme. Musí opustit dálnici a počkají si do...

Sníženou sazbu maximálně 1000 korun na rok zaplatí vozy na stlačený zemní plyn CNG (cca 22 tisíc osobních aut v Česku) a biometan (dnes ho nepoužívá žádné auto u nás). Na propan-butan LPG, který je co se týče emisí stejně ekologický jako CNG a který používá dnes 170 tisíc vozů, žádná sleva platit nebude.

Alkohol, únava, vysoká rychlost. Prázdniny si na českých silnicích vybírají svou daň, každý rok zemře přes 100 lidí

A to přesto, že poslanci, včetně těch za ANO, v rámci diskuse na hospodářském výboru podpořili návrh Vojtěcha Munzara z ODS. Ten kritizoval diskriminační zvýhodnění jen jednoho druhu plynu a navrhl, aby byly výjimky zrušeny úplně pro CNG i LPG. Při finálním hlasování na plénu pak ale Munzarův návrh neprošel – poslanci za ANO ho nepodpořili.

Kdo a jak bude zajišťovat kontrolu zaplacení?

Návrh zákona počítá s tím, že na dálnicích budou registrační značky projíždějících aut snímat stacionární i mobilní kamery, které dokážou online okamžitě odhalit, zda dotyčný vůz má, nebo nemá dálniční jízdu v aktuálním čase zaplacenou.

Nehoda (ilustrační foto).

Nehoda na dálnici D7.

Uvažuje se i o tom, že by kamery mohly na některých místech snímat registrační značky i ze současných mýtných bran, jež dnes slouží pro evidenci mýta kamionů.

Jaké hrozí pokuty?

Za použití dálnice či zpoplatněné silnice bez platného kuponu mohou dnes policisté a celníci uložit příkazem na místě pokutu do pěti tisíc korun nebo pak v řízení o přestupku až do výše 100 tisíc korun. Prohřešek lze dnes zjistit jen pozorováním a po zastavení vozidla. Nově bude odhalovat hříšníky online kamerový systém porovnáním registrační značky projíždějících aut s databází uhrazených plateb. Výše pokut pro neplatiče zůstane stejná.

K čemu to bude dobré?

Řidičům nový systém zjednoduší placení. Odpadne manipulace s kuponem. Odhalování neplatičů bude důslednější než dnes. Ministerstvo odhaduje, že se ročně vybere od hříšníků na pokutách přes 32 milionů korun. Příjmy z dálničních poplatků by měly vzrůst o 220 milionů ročně, loni stát vybral od řidičů přes 5 miliard korun.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...