Začátkem prosince loňského roku byl slavnostně otevřen nový úsek dálnice D1 a navazující rychlostní komunikace R55. Naplnění snu průmyslníka Tomáše Bati ze 30. let o napojení Zlína na dálniční síť má ale po dvou měsících trhliny.
Kontroly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ukázaly, že tyto dvě komunikace lemují ve 40 procentech neoznačená svodidla, o jejichž kvalitě lze pochybovat, metr přitom vyšel na 1400 korun. Svodidla musejí mít identifikační šarže výrobce, které zaručují, že prošly testováním. Ty však podle ŘSD v případě úseku D1 a R55 chybí, nebo jsou falšovaná. Informoval o tom deník Blesk.
Kvůli této závadě už bylo nutné na úsecích snížit nejvyšší povolenou rychlost na 100 kilometrů v hodině. Není totiž jisté, že svodidla prudší náraz vozidla ustojí.
Mapy úseků s údajně necertifikovanými svodidly: |
Jak uvedlo ŘSD, dopravní stavby na Hulínsku si objednalo u dvou firem - Skanska a Eurovia. "Mohu potvrdit, že jsme v rámci kontroly přišli na nedostatky u části svodidel na těchto komunikacích. Na nikoho konkrétního jsme ale dosud neukázali, protože audit stále probíhá," uvedl Jan Hoření z ŘSD.
Ředitelství si chce počkat na konečné výsledky a potom chce teprve oslovit obchodní partnery. Tento postup se ale nelíbí Skansce. Podle ní ŘSD poškozuje jméno společnosti, neboť hovoří o závadách na úseku dálnice, za který byla zodpovědná, aniž společnost přímo kontaktovalo. Přitom při vlastní kontrole Skanska na chyby nenarazila.
Skanska: Svodidla jsme zkontrolovali a jsou v pořádku
Skanska je garantem úseku dálnice D1 z Kroměříže do Hulína. Ten v minulých dnech zkontrolovala, ale na rozdíl od ŘSD shledala vše v pořádku. "Dosavadní výsledky neodhalily žádné nedostatky týkající se bezpečnosti provozu a souladu s technickými normami," uvedla mluvčí společnosti Lucie Nováková.
Skanska vyčítá ŘSD, že ačkoli v této věci kontaktovala už minulý měsíc přímo ředitele Jiřího Švorce, aby se pochybnosti o kvalitě dálnice co nejrychleji vyřešily, ředitelství dosud nereagovalo. Přitom hovoří o nekvalitních svodidlech v médiích.
Generální ředitel Skansky Dan Ťok takový postup kritizuje: "Pokud existují na straně ŘSD pochybnosti, jsme připraveni je prověřit a spolupodílet se na řešení. K tomu však potřebujeme spolupráci a výměnu informací. Vyzývám proto opětovně investora ke konstruktivnímu přístupu, na jehož začátku stojí společné jednání a na konci bezpečné a plnohodnotné užívání dálnic v České republice," uvedl Ťok.
Ředitelství silnic a dálnic ale považuje svůj postup za standardní. "Nejprve musíme dokončit audit, poté se teprve obrátíme na konkrétní společnosti. A budeme požadovat, co jsme si zaplatili," dodal Hoření.
Eurovia: Ano, chybějí šarže
Druhá ze společností - Eurovia, odpovědná za rychlostní silnici R55, připouští, že na problémy se značením narazila. "Mohu potvrdit, že jsme zaznamenali chybějící šarži na jednom druhu sloupků svodidel," uvedla pro Lidovky.cz mluvčí Iveta Štočková.
Eurovia ale odmítá pochybení, problém je podle ní vinou subdodavatele. "Sami jsme si zadali odborné expertízy, abychom zjistili, kde k této chybě mohlo dojít, a intenzivně jednáme s naším subdodavatelem, který nám kompletní svodidla dodával," doplnila Štočková.