Na české silnice vyjede po šesti letech znovu speciální auto, jehož počítačové systémy dokážou sbírat přesná data o tom kde, jak a za kolik vyspravit hrbolaté a děravé silnice. "Zakázku rozdělíme na silnice první třídy a pak na rychlostní silnice a dálnice. Zvlášť budou také tendry na sbírání dat a vyhodnocování," uvedl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.
Systém dokáže ušetřit až 30 procent nákladů na opravy a údržbu silnic. "V počítačovém modelu se dá i spočítat, na které opravy nejefektivněji využít předem daný rozpočet, nebo co se stane se silnicí, když se oprava například o rok odloží," popsal Václav Bolina ze společnosti Viageos, která má jako jediná v ČR monitorovací auto k dispozici. Do výběrového řízení se ale mohou přihlásit také uchazeči ze zahraničí. V Evropě je 18 podobných vozů.
Stát letos rozdělí na opravy dálnic a silnic první třídy čtyři miliardy korun, v příštím roce by to mělo být devět miliard Kč, počítá s tím dopravní superkoncepce ministra dopravy Víta Bárty. Podle digitálních dat začnou silničáři opravovat v průběhu příštího roku.