Podle současné britské vlády panuje kolem poplatků v hospodách řada nezodpovězených otázek. V praxi se zákazníci nejčastěji setkávají s poplatkem za obsluhu, jehož výše se nejčastěji pohybuje mezi 10 až 15 procenty z konečné ceny. Řada britských podniků ale účtuje třeba i fixní poplatek za osobu. Nejasným praktikám ale učiní přítrž nová zákonná změna, píše agentura Bloomberg.
Britští zákazníci si dlouhodobě stěžují, že poplatková politika mnoha tamních provozovatelů restauračních zařízeních jim nepřijde dostatečně transparentní. Nový zákon ve Spojeném království ale má gastronomickým podnikatelům jasně nařídit, co mají s takto vybranými prostředky dělat.
Obsluha v britských podnicích si polepší
Zákon přináší do britské praxe hned několik změn. Vláda odhaduje, že zaměstnanci v britské gastronomii by si díky němu měli na svých výplatách odnést až o 200 milionů liber ročně (asi 5,8 miliardy korun) navíc. Firmy podle nové legislativní úpravy nebudou mít nárok ani na poměrnou část z takzvaného poplatku za obsluhu, a to i přesto, že v případě úhrady kreditní či debetní kartou musí provozovatelé britských restaurací hradit poplatky z proběhlé transakce.
Podle představených legislativních změn by prostředky z poplatku za obsluhu měly být mezi všechny členy personálu rozděleny spravedlivým způsobem. Zákon posiluje i práva agenturních pracovníků, kteří mají nárok na stejnou část těchto peněz jako zaměstnanci, kteří u daného hostinského pracují na plný úvazek.
„Ačkoliv většina podniků v Británii deklarovala, že takové poplatky vyplácí zaměstnancům, pravda byla většinou jiná,“ uvedl pro Bloomberg analytik Thomas Ben. Důvody pro tyto legislativní změny jsou tak podle něj značné. Zároveň uvedl, že nová legislativní změna je v souladu s názorem většiny britské populace. Podle nedávného výzkumu společnostmi RSM se totiž čtyři z pěti Britů domnívají, že takto získané příjmy restaurace by měly náležet personálu ze 100 procent.
Musí spokojit jen s poplatkem na osobu
Nárok na dodatečné peníze ale nemá obsluha v britských podnicích v případě takzvaného poplatku za osobu, který slouží k financování provozu podniku. Tyto poplatky mají pomoci kupříkladu s pokrytím nákladů na praní ubrusů a podle nové zákonné úpravy plně náleží provozovateli gastronomického podniku.
Někteří odborníci ale varují, že nový zákon by mohl vést k dalšímu zdražování. Většina britských podniků totiž už nyní pracuje s velmi malou marží a jakékoliv zvýšení nákladů tak většina z nich nebude jednoduše snášet.
Pro personál (nejen) v britské v gastronomii je totiž spropitné velmi důležitou složkou mzdy. „Pokud jde o obsluhu ve špičkové michelinské restauraci, může spropitné stát za zhruba 30 až 40 procenty celkového příjmu,“ potvrzuje pro Bloomberg expert Allen Simpson.
Průzkum platební společnosti Dojo ale naopak dochází k tomu, že povinné poplatky by se podle názoru většiny Britů měly v tamních hospodách a restauracích zrušit. Vztah k tomuto břemenu se navíc v Británii časem zhoršuje, a to mimo jiné proto, že u většiny restaurací tyto poplatky v čase rostou, uzavírá Bloomberg.