130 let
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. | foto: ČTK/Deml Ondřej, ČTK

Aktualizováno

Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl ve Smartwings, řekl ministr Havlíček. Schillerová chce nejprve analýzu

Ekonomika
  •   12:14aktualizováno  16:21
PRAHA - Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings. České televizi (ČT) to v sobotu řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Rozhodnout se dle něj musí do konce června, projedná to vláda. Zdůvodnění, že stát by měl do Smartwings vstoupit, protože jde o strategický podnik, je podle statutárního místopředsedy vládní ČSSD Romana Onderky PR zkratkou. Očekává, že hnutí ANO návrh zdůvodní na koaličním jednání.

Podle Babiše by byla škoda, kdyby firma Smartwings zkrachovala. Upozornil na možné zdražení dovolených

Letecká společnost Smartwings vítá snahy vlády o její podporu. Žádost o pomoc se ale podle ní změnila v souboj politických stran a vyřizování účtů, sdělila v sobotu mluvčí firmy Vladimíra Dufková. „Smartwings jako vesměs všechny aerolinky světa přitom neudělaly nic jiného, než že se stejně jako ostatní letecké společnosti obrátily na stát s žádostí o podporu v situaci, do které se nedostaly vlastní vinou,“ uvedla.  Firma odmítá tvrzení, že by byla bezvýznamnou firmou lokálního charakteru. 

Havlíček už minulý týden připustil, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat, hovořil ale spíše o zárukách za úvěry či přímých úvěrech. Individuální bankovní záruku v sobotu také nevyloučil. Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun, upřesnil pro ČTK Havlíček.

Smartwings

  • Smartwings – podnik dříve známý pod názvem Travel Service – patří mezi klíčové dopravce na ruzyňském letišti. 
  • Dohromady s ČSA jejich letadla tvořila v době před koronavirovou krizí 30 procent tamního provozu: dohromady má holding flotilu celkem 55 strojů (ČSA - 13 letadel).
  • Smartwings je klíčovým vlastníkem České aerolinie (ČSA), drží v nich 98 procent, zbylý dílek patří České pojišťovně. 
  • Dříve byly ČSA státní, vlády se však svého podílu v dříve prodělečné firmě po roce 2010 postupně zbavovaly.

„Je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. Protože logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat,“ řekl Havlíček ČT. „Netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy a průmyslu. Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že je potřeba takovéto společnosti, nejen takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,“ dodal.

„My si musíme říct na půdě vlády, jestli tohle je ta společnost, které chceme pomoct. Ale ne tím, že tam budeme lít peníze. To by se mi právě nelíbilo, protože pokud společnost měla ekonomické problémy už před krizí, tak ty peníze byste tam dávali a návratnost by byla velmi sporná,“ uvedla ministryně. Stát se podle Schillerové musí rozhodnout rychle, do několika týdnů. Ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO) nedává smysl nic jiného, než aby stát koupil v letecké společnosti Smartwings stoprocentní podíl. Kapitálový vstup státu je podle ní logickou možností. Nic ale není na stole a jednání se nevedou, je nutné provést ekonomickou analýzu, řekla Schillerová novinářům po sobotním jednání s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech. Hlava státu se podle ní v sobotu o toto téma nezajímala.

Havlíček dále pro ČT uvedl, že o vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že společnost má strategický význam pro státní i další letiště. „Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,“ poznamenal ministr.

Je chyba, že ČSA nepatří státu, prohlašuje ministr Havlíček. ‚Ať nad tím dotyčné vlády přemýšlí‘

Premiér Andrej Babiš (ANO) ve středu v rozhovoru Blesku řekl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává na Havlíčkovi a ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO). Osobně se však v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

Ekonomická ‚prasárnička‘, zní od opozice

Podle Havlíčka má podnik strategický význam, s tím ale Onderka nesouhlasí. Firma má podle něj do strategického podniku hodně daleko. ČSSD podle něj bude chtít, aby hnutí ANO předložilo seznam takových podniků, pak se lze bavit o tom, jak v nich zachovat zaměstnanost. „Vstup do jakékoli firmy je až ta poslední záležitost, kterou by stát měl dělat. Měla by být promyšlená, projednaná a férová vůči všem strategickým firmám v České republice,“ řekl ČT Onderka.

ČSA obnoví provoz od 18. května na čtyřech linkách. Mimo jiné do Paříže a Frankfurtu

Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) by podle jeho předsedy Tomia Okamury bylo ochotné o návrhu diskutovat, pokud by šlo o součást širší strategie na obnovení národního leteckého dopravce po vzoru nejvyspělejších zemí. „Nicméně pakliže se jedná o návrh ve smyslu, jak ho prezentoval ministr Havlíček, to znamená pomoc soukromému leteckému dopravci z důvodu krize způsobené koronavirem, tak si myslíme, že to není na pořadu dne. Protože prioritou musí být pomoc živnostníkům a malým českým podnikatelům,“ řekl ČTK Okamura.

„Naše agrosocialistická vláda si myslí, že covid-19 jí umožní realizovat jakoukoliv ekonomickou ‚prasárničku‘ a natlačí nás do polostátní, korporativistické, administrativně řízené ekonomiky,“ uvedl na Twitteru poslanec ODS Jan Skopeček. Podle předsedy KSČM Vojtěcha Filipa je vstup do společnosti jednou z možností, jak navrátit národního leteckého dopravce do rukou státu.

Pirátský poslanec Jan Lipavský už dříve zkritizoval možnost, že by stát koupil ČSA. Podnik podle Lipavského není strategický a kritický pro chod České republiky. Možnost koupě ČSA státem Lipavský označil za krajně nemravnou. Proti případné pomoci státu Smartwings Group se ve čtvrtek vymezila také zhruba 50 lidí protestující před ministerstvem financí.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala na konci února 2018 majoritním vlastníkem ČSA. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

Na smysluplnosti případné investice se již dříve oslovení analytici neshodli. Například analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc jako přínosné hodnotil budoucí udržení dominantní české letecké společnosti a její budoucí působení v rámci přepravy a cestovního ruchu. Bez významného investora podle něj může aerolinkám reálně hrozit krach. Pokud se ovšem stát rozhodne ČSA finančně podpořit, je podle Pelce žádoucí aby dostal něco nazpět. To by mohl být právě majetkový podíl ve firmě.

Odkup ČSA může firmu zachránit, výnosný ale nebude. Mělo by jít o krajní řešení, říkají analytici

Naopak podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně odkoupení ČSA státem problémy nevyřeší. „Znárodnění“, jak již dříve Bartoň návrh nazval, je podle něj vhodné pouze v případech, kdy má takto významný podnik problémy například v řízení firmy. ČSA však podle něj v současnosti doplácí na nízkou poptávku kvůli krizi.

Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v souvislosti s návrhem na odkup ČSA připomněl, že odkoupení národních leteckých dopravců zvažují i některé jiné státy. Podle Kovandy by však mělo jít o krajní řešení. „Státní vlastnictví firem je totiž často značně neefektivní,“ řekl již v polovině dubna. Podle něj může být i celospolečensky přínosnější ponechat firmu svému osudu. Vláda by měla dopravce zachraňovat v případě, že by v běžné tržní soutěži nepřežil, dodal.

Autor: ČTK
  • Mohlo by vás zajímat