Náklady přitom vzrostou na 4,35 miliardy. Velká část totiž půjde na budování telematiky nebo Národního informačního centra v Ostravě. Jako první zprávu zveřejnilo Aktuálně.cz.
Ministerstvo ale věří, že výběr bude nakonec vyšší, než se předpokládá. „Peněz se vybere stejně jako letos, a to zhruba šest a půl miliardy korun. Pouze větší část z celkových výnosů půjde na rozšíření systému,“ řekl LN mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Budování telematiky, což je například umístění světelných tabulí na dálnicích, bude podle Hanzelky stát 2,3 miliardy. „S výší těchto výdajů jsme původně nepočítali. Jde o to, že se změnila metodika sestavování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury,“ dodal Hanzelka.
Odborníci ale tyto kroky kritizují. „Mýto se zavádělo proto, aby přineslo více peněz na budování a údržbu dálnic. Pokud ale náklady na systém jsou více než patnáct procent z celkové částky, je to špatně,“ soudí Jiří Petrák, ředitel poradenské společnosti Mott&MacDonald, která pro ministerstvo řízené Alešem Řebíčkem dělala audit výhodnosti původního výběrového řízení na provoz mýtného z doby vlády sociální demokracie.
Další miliardu a půl podle Hanzelky spolkne domluvená splátka Kapschi. „Výpadek peněz ale bude refundován z Operačního programu Doprava, na kterém se zatím pracuje,“ tvrdí mluvčí.
Petrák upozorňuje, že na potíže kolem mýtného bylo založeno už dávno. „Už za doby ministra Šimonovského byly problémy, protože vyhrála nabídka o deset miliard dražší,“ dodal. Petrák navíc poukazuje na neprůhlednost smluv s Kapschem.
„Bohužel nikdo neví, co přesně smlouva státu s Kapschem obsahuje, takže ani nelze dohledat, nakolik je pro stát výhodná, nebo ne,“ konstatoval Petrák. „Ve smlouvě neustále dochází k nějakým změnám. Nedodržují se původně dojednané body. Není proto divu, že stát stále nemá dostatek peněz na obnovu dálniční sítě,“ myslí si poradce.