Řada Čechů odstavila své nechtěné auto do postranní ulice a odmontovala z něj značky. Oficiálně šlo o vůz dočasně nebo trvale vyřazený, za který majitel nehradil žádné poplatky a neobtěžoval se s jeho sešrotováním. V úředních záznamech „žil“ tento vrak dál.
S novým rokem tolerantní přístup státu k majitelů odložených či prostě jen neregistrovaných aut skončí. A stejně tak i život těchto strojů. Lidé budou muset na obecní či městský úřad do konce příštího roku nahlásit, kde se tato auta nachází a k čemu je používají.
Když to neudělají, jejich auta úředně zaniknou a už je nikdy nebude možné registrovat. To potká například vozy vedené v současnosti jako „trvale vyřazené“. U stavu pojmenovaného „dočasně vyřazený“ tolerovaly úřady lhůtu osmnácti měsíců, i po jejím uplynutí ale nevymáhaly žádnou sankci. Nyní bude hrozit zánik auta a pro nové hříšníky i pokuta.
PSALI JSME: |
„Novela se dotkne vlastníků vozidel, která ve skutečnosti neexistují. Jejich vlastníci z různých důvodů řešili situaci dočasným vyřazením, přičemž ve skutečnosti by tato vozidla v uvedeném režimu registrace zůstala do nekonečna,“ vysvětluje mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá.
Ale nejde jen o lenochy či vykuky. V pasti se můžou ocitnout i majitelé veteránů. Některé stroje v běžném provozu užívat nechtějí, ale zároveň je nechtějí nechat sešrotovat.
„O tuto změnu jsme se zajímali, ale na obecním úřadě nám řekli, že k ní ještě nemají pokyny. V tuto chvíli tedy nevíme, jak bude novela v praxi fungovat,“ říká Arnold Rozehnal, předseda Veterán vehicle clubu z moravských Konic.
Čtvrt milionu aut v polopřevodu
Novela zákona se dotkne i další kategorie aut, která končí v pomyslné šedé zóně, do níž úředníci nedosáhnou.
Skončí takzvané polopřevody vozidel. Jde o zvláštní režim, kdy původní vlastník auto odhlásí, ale nikdo další jej nepřihlásí. Není tedy jasné, kam zmizelo nebo zda vůbec ještě existuje. I v tomto případě docházelo k odstavení strojů, které už lidé nechtěli provozovat, ale údajně i k různým podvodům.
Podle odhadů ministerstva dopravy je v Česku až 250 tisíc aut v tomto režimu. Ústřední automotoklub (ÚAMK) dokonce hovoří až o milionu vozů stojícím mimo registr vozidel. Jde však o neoficiální odhady.
„Cílem navržené novely je polopřevody odstranit a zajistit, aby byl v registru vozidel vždy zřejmý aktuální vlastník. Nový majitel bude mít povinnost do deseti dnů od koupě vozidla podat žádost o převod,“ popisuje novelu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Jinak řečeno: stát chce mimo jiné vyčistit registr od neexistujících aut.
Auta, která budou v době začátku platnosti novely zákona v režimu polopřevodu, budou muset vlastníci zaregistrovat do 30. června 2015. V opačném případě vozy úředně zaniknou.
Bazary: řada z nás zkrachuje
Lhůta povinné registrace nového vlastníka do deseti dnů děsí především majitele autobazarů. V praxi budou muset auto prodat do deseti dnů, nebo ho budou povinní zaregistrovat na sebe.
„To znamená nejen další evidenční kotrolu, ale také nutnost přítomnosti původního vlastníka při této kontrole, případně vystavené notářsky ověřené plné moci,“ říká šéf asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl.
Vypočítává, že nově nastavené povinné úřední úkony přinesou prodejcům ojetých aut další náklady. Podle Přikryla můžou znamenat krach až pro patnáct procent českých obchodníků s ojetinami.
„Bude to velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři. Navíc to je nemalá finanční zátěž, nejen co se týká poplatků úředníkům, ale také nutnosti přijmout další pracovní síly na tuto agendu,“ dodává Přikryl z APPAA.
ČTĚTE TAKÉ: |
Zástupci ministerstva dopravy novelu brání. Podle nich bude mít kupující větší přehled o tom, v jakém stavu a s kolika najetými kilometry autobazar auto převzal. Úřad také tvrdí, že novela registraci aut výrazně zjednoduší.
V současnosti musí změnu v registru vozidel a vydání nových dokladů řešit jak prodávající tak i kupující. Nově bude na úřadě stačit přítomnost pouze jednoho z nich. Můžou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého nebo můžou zmocnit třetí osobu.
„K zápisu změny vlastníka nebo provozovatele vozidla a k vydání nových dokladů následně dojde na jednom úřadě na základě jedné žádosti. Společná žádost nahradí samostatně podávané souhlasy dosavadního a nového vlastníka,“ vysvětluje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.