Úterý 22. září 2020svátek má Darina 25 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Bárta má velké plány. Chce drážní superfirmu a expanzi Carga na východ

Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

PRAHA Pod vedením ministra dopravy Víta Bárty se mohou uskutečnit největší změny v uspořádání české železnice za poslední léta. Ministr připustil opětovné propojení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah do jednoho holdingu, nákladní dopravce ČD Cargo by zase měl expandovat do zahraničí, především na východ.

"Je to tak, určitě tu myšlenku máme a zabýváme se jí," řekl Bárta na dotaz k možnému propojení ČD a SŽDC. Obě firmy vznikly v roce 2003 rozdělením tehdejší státní organizace České dráhy.

Znovuspojení by ale podle Bárty nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a staví koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, které má stejné úkoly v silniční výstavbě. "Logika je pořád stejná, chceme snížit počet organizací, které máme pod ministerstvem dopravy," uvedl Bárta.

Německý model
Druhá větší část SŽDC, která má na starosti provoz na tratích, by se mohla stát dcerou nebo divizí ČD. Podobný model funguje například u německých Deutsche Bahn. Fungováním Deutsche Bahn a jejich vztahy ke konkurenci se ale aktuálně zabývá Evropská komise, výsledek sporu bude podle Bárty směrodatný i pro Českou republiku.

Jak uvedl ministr, vše je zatím ve stadiu úvah. Jediným závazným rozhodnutím je převod zhruba 10 tisíc zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze, z Českých drah na SŽDC. Jde o takzvanou živou dopravní cestu, kam patří například výpravčí, signalisté nebo závoráři.

Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi

Velké plány s ČD Cargo
"Je to naše priorita, začít z jednoho místa řídit provoz na železnici," uvedl ministr. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné a těžko kontrolovatelné.

Od převedení zaměstnanců si slibuje úsporu, o kterou chce poté snížit poplatek za přepravu nákladu po železnici. Právě s nákladním dopravcem ČD Cargo má Bárta velké plány. Firma by měla podle něj expandovat především na východ, například za pomoci akvizic jiných firem. "Je jednoznačné, že ČD Cargo přežije jedině díky expanzi," řekl Bárta. Český dopravce prý svede bitvu o západo-východní přepravní osu.

"Prozradím důležitou informaci - moje zásadní zahraniční cesta povede do Ruska a do Polska," řekl ministr.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!