31. října 2010 17:07 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Bárta má velké plány. Chce drážní superfirmu a expanzi Carga na východ

Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

PRAHA Pod vedením ministra dopravy Víta Bárty se mohou uskutečnit největší změny v uspořádání české železnice za poslední léta. Ministr připustil opětovné propojení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah do jednoho holdingu, nákladní dopravce ČD Cargo by zase měl expandovat do zahraničí, především na východ.

"Je to tak, určitě tu myšlenku máme a zabýváme se jí," řekl Bárta na dotaz k možnému propojení ČD a SŽDC. Obě firmy vznikly v roce 2003 rozdělením tehdejší státní organizace České dráhy.

Znovuspojení by ale podle Bárty nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a staví koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, které má stejné úkoly v silniční výstavbě. "Logika je pořád stejná, chceme snížit počet organizací, které máme pod ministerstvem dopravy," uvedl Bárta.

Německý model
Druhá větší část SŽDC, která má na starosti provoz na tratích, by se mohla stát dcerou nebo divizí ČD. Podobný model funguje například u německých Deutsche Bahn. Fungováním Deutsche Bahn a jejich vztahy ke konkurenci se ale aktuálně zabývá Evropská komise, výsledek sporu bude podle Bárty směrodatný i pro Českou republiku.

Jak uvedl ministr, vše je zatím ve stadiu úvah. Jediným závazným rozhodnutím je převod zhruba 10 tisíc zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze, z Českých drah na SŽDC. Jde o takzvanou živou dopravní cestu, kam patří například výpravčí, signalisté nebo závoráři.

Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi

Velké plány s ČD Cargo
"Je to naše priorita, začít z jednoho místa řídit provoz na železnici," uvedl ministr. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné a těžko kontrolovatelné.

Od převedení zaměstnanců si slibuje úsporu, o kterou chce poté snížit poplatek za přepravu nákladu po železnici. Právě s nákladním dopravcem ČD Cargo má Bárta velké plány. Firma by měla podle něj expandovat především na východ, například za pomoci akvizic jiných firem. "Je jednoznačné, že ČD Cargo přežije jedině díky expanzi," řekl Bárta. Český dopravce prý svede bitvu o západo-východní přepravní osu.

"Prozradím důležitou informaci - moje zásadní zahraniční cesta povede do Ruska a do Polska," řekl ministr.

ČTK, Lidovky.cz

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.