7. listopadu 2018 13:01, aktualizováno  17:57 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Česko si půjčí od Evropské investiční banky 11,5 miliardy korun na modernizaci železnic

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Peníze chce stát investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Peníze chce stát investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. | foto: ČTK

Praha Česko bude v letech 2019 až 2025 čerpat na modernizaci železnic úvěr 11,5 miliardy korun od Evropské investiční banky (EIB). Na středečním jednání to schválila vláda, informoval premiér Andrej Babiš (ANO). Peníze chce stát investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. Skutečná výše vyčerpaných peněz se bude odvíjet od reálných nákladů na stavby. Dalších 11,5 miliardy korun poskytne na projekt stát a necelou miliardu budou tvořit peníze z evropských fondů.

Rychlostní trať Praha — Mnichov

Modernizovaná železniční trať z Prahy na západ Čech bude pokračovat až do Mnichova. Podle ministerstva dopravy a Správy železnic plánuje Německo modernizaci trati na své straně, trať by tak měla navázat na trať z Plzně. Ve středeční tiskové zprávě to uvedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

"Jednoznačně vítám rozhodnutí německého spolkového ministra dopravy, který informoval o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení Praha - Mnichov do nejvyšší priority ve Spolkovém plánu dopravních cest, a to včetně větve Schwandorf - Norimberk. Tím se završilo naše déle než deset let trvající úsilí, aby byl tento projekt oficiálně zařazen mezi německé priority," uvedl ministr dopravy za ANO Dan Ťok.

Modernizace by se měla zaměřit na vylepšení některých koridorů. Konkrétně jde o úseky Velim - Poříčany, Choceň - Uhersko, Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí, Adamov - Blansko, Brno-Maloměřice - Adamov, Lipník nad Bečvou - Drahotuše, Polom - Suchdol nad Odrou a Dětmarovice - Petrovice u Karviné - státní hranice s Polskem.

Celkové předpokládané náklady na rekonstrukce jsou 22 miliard korun. Samotné rekonstrukce budou podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radky Pistoriusové zpravidla zahrnovat rekonstrukci mostů a přejezdů, dále modernizaci stanic a zastávek, trakčního vedení a také staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. Jedním z cílů je rovněž zvýšení propustnosti dlouhých mezistaničních úseků. Například mezi Brnem a Adamovem či Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí se vloží nové výhybky pro vybudování kolejových spojek. To se podle mluvčí příznivě projeví především při plánovaných výlukách jedné z traťových kolejí.

Podpora z EIB byla schválena zatím jen pro úseky Velim - Poříčany a Dětmarovice - Petrovice u Karviné - státní hranice s Polskem, jejichž příprava je podle ministerstva nejdále. Podpora dalších úseků bude podle úřadu záviset na podmínkách grantu.

Ministerstvo dopravy chce pomocí úvěrů z EIB nahradit ubývající zdroje peněz na investice do dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v dubnu uzavřel se zástupci EIB memorandum o spolupráci, díky kterému by mělo Česko na dopravní projekty získat celkem až 100 miliard korun. Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti vedle národních zdrojů částečně financována také z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF).

ČTK
  • 0Diskuse

Najdete na Lidovky.cz