Středa 30. září 2020svátek má Jeroným, Ráchel 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

ČSSD oprašuje megalomanské plány. Chce rychlodráhu za miliardy

Milan Urban. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Milan Urban. | foto: ČTK

PRAHA ČSSD chce v případě volebního vítězství postavit do tří let Masarykovu rychlodráhu mezi Prahou, letištěm v Ruzyni a Kladnem. Investice, která má podpořit ekonomiku, má činit 20 miliard korun, z toho 80 procent prostředků má jít z fondů EU. Na setkání s novináři to řekl stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Ten také odmítá spojení státních agentur CzechInvest a CzechTrade a podporuje vznik velkého regulačního úřadu, který bude mít na starosti energetiku, železniční dopravu a vodohospodářství.

"Projekt rychlodráhy může být realizován českým průmyslem, včetně vlaků," uvedl Urban. Železniční spojení má končit na pražském hlavním nádraží. Podle Urbana se při stavbě částečně využije stávajících kolejí, které vedou na Letnou, a pak trať povede tunelem za Prahu.

O projektu se diskutuje už 10 let

Projekt chce ČSSD realizovat během tří let, je prý připraven z hlediska administrativního i stavebních řízení. "Na stavbu lze čerpat 80 procent rozpočtu z EU, protože souvisí se spojením letiště a centra," dodal Urban. Stát by tak stavba stála každý rok zhruba jednu miliardu.

Projekt rychlodráhy na letitě se diskutuje posledních deset let. Otazníky se točily například kolem toho, zdali je pro toto spojení výhodnější vlaky zavést na pražské hlavní nebo Masarykovo nádraží. Kromě varianty vedoucí podél současného spojení na Kladno se uvažovalo například i o trase vedoucí přes Hlubočepy pražským Semmeringem.

Dalším prostředkem jak podpořit ekonomiku je podle Urbana program zateplování veřejných budov. Snížením spotřeby se investované prostředky státu vrátí.

Urban bych chtěl také ustavit jeden velký regulační úřad, který by měl na starosti energetiku, železniční dopravu a ceny vody. Ministerstvo dopravy podle něj například nemůže řešit spory soukromých dopravců a ČD, když je resort zároveň vlastníkem státních drah. To prý musí dělat někdo nezaujatý. Nový superregulátor by vznikl při stávajícím Energetickém regulačním úřadu.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Urbana je třeba také znovu definovat prioritní exportní země. Sloučení státních agentur CzechTrade a CzechInvest je prý krokem zpět. Agentury by podle něj měly fungovat odděleně, ale sdílet společnou síť zahraničních zastoupení.

CzechTrade by se měl podle plánu ČSSD vrátit k tomu co dříve dělal. "Měl by se výhradně věnovat podpoře našich záměrů v zahraničí, nejenom vývozu zboží, ale i investic a know-how. K tomu musíme znovu tu strukturu agentury uzpůsobit. CzechInvest by vedle toho byl na příliv zahraničních investic a reinvestice v ČR a zůstalo by mu čerpání strukturálních fondů v projektech, které podporují průmysl," uvedl Urban.

"Máme připravený model, který má nejen lákat další investory do ČR, ale je to i model motivační, který přesvědčí stávající investory, aby své zisky zde reinvestovali," upřesnil Urban. Investice mají směřovat hlavně do výrob s vysokou přidanou hodnotou.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...