Návštěvníci festivalu Prague Pride pro hoteliéry, restauratéry, ale i provozovatele klubů a obchodů s LGBT tematikou představují velký obchodní potenciál. Festivalového průvodu se loni účastnilo na 40 tisíc lidí a podle organizátorů budou letošní čísla obdobná.
Téměř 30 procent účastníků přijelo ze zahraničí. Nejvíce cizinců pochází ze Slovenska, Polska a Velké Británie. Ti jsou ubytování v nejméně tříhvězdičkových hotelích, ovšem 40 procent zahraničních návštěvníků Prague Pride vyžaduje až pětihvězdičkový standard. V posledním roce ale tržby hotelů u gay komunity poklesly ve prospěch sdíleného ubytování Airbnb.
Celkový ekonomický přínos Prague Pride v hlavním městě se odhaduje až na 150 milionů korun. Zatímco pražští návštěvníci za jeden den festivalu za různé služby utratí necelou pětistovku, u zahraničních návštěvníků je to téměř šestkrát více (2800 korun) a průměrně zde stráví pět dní. Data pochází ze studie, kterou loni organizátoři Prague Pride provedli mezi návštěvníky průvodu.
Více než čtyři procenta
Oficiální čísla k celkovému počtu LGBT komunity v Česku neexistují. Loni však vzbudil velký zájem průzkum biologa Jaroslava Flegra z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Ten zamítl obecně vžitou představu o počtu homosexuálních osob, která je považována za čtyřprocentní. Na základě odpovědí od více než 35 tisíc respondentů Flegr zjistil, že v české společnosti žije téměř 11 procent homosexuálů a asi čtyři procenta transsexuálů. Jednalo by se tak o komunitu čítající přibližně 1,5 milionů osob.
Lidé s odhaleným pozadím a boa? To snižuje vážnost Prague Pride, říká gay aktivista |
Neexistují ani žádné statistiky či výzkumy, které by byly schopny potvrdit, za co homosexuálové a další sexuální menšiny utrácí nejvíce. Cestovní agentury je nicméně označují za rozhazovačné zákazníky.
„Gay komunita je známá jako velmi náročná s vytříbeným vkusem a velkým důrazem na styl a design,“ řekl LN Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR. A podle Papeže je česká metropole pro LGBT komunitu skvělou destinací.
„Praha svým zájmem o gay komunitu úspěšně vstoupila do souboje s Vídní a Paříží.“ Mezi další země, u nichž si jsou sexuální menšiny jisté vysokou mírou tolerance, patří i Velká Británie, Francie, Španělsko či Nizozemsko.
Auta spíš než kosmetika
Kupní síle homosexuálů a jejich zálibě v luxusním zboží nahrává fakt, že tato skupina lidí většinou nezakládá rodiny, a proto své úspory utrácí právě za své zájmy. Jednotlivé organizace podporující práva homosexuálů i samotní gayové se ale brání jakémukoli zobecňování. „Nedá se říct, že všichni máme rádi luxus a že všichni jsme za něj ochotni utrácet,“ řekl LN Jakub Starý, šéfredaktor časopisu pro gaye Lui.
„Tuto představu možná vyvolaly osoby, které jsou vidět a nebojí se to ukázat. Většina osob z LGBT komunity žije běžné životy,“ přidává se Martin Christ, předseda spolku STUD, sdružujícího gaye, lesby a bisexuály.
Podle Starého je mylná i představa, že homosexuálové nejvíce utrácí za módu a kosmetiku. Jako vedoucí periodika pro gaye uvádí, že nejvíce tzv. prokliků mají inzerenti z řad výrobců hodinek a automobilů.
„Ve vztahu kupující a prodejce přestává mít sexuální orientace význam. Zákazník jako zákazník,“ míní Starý. Vzpomene jen na jeden z posledních případů diskriminace, kdy americký cukrář Jack Phillips před pěti lety kvůli svému náboženskému přesvědčení odmítl upéct svatební dort pro pár gayů. Homosexuální dvojice výrobce zažalovala a letos se případ dostal až k Nejvyššímu soudu USA.
Češi gaye tolerují víc než dřív
Česká společnost je ve vztahu k sexuálním menšinám spíše tolerantní, jak vyplynulo z výzkumu veřejného mínění, který letos provedl Sociologický ústav AV ČR. Většina Čechů tak podporuje registrované partnerství. Ve výzkumu veřejného mínění je letos podpořilo až 76 procent respondentů, zatímco v roce 2005 jen 61 procent.
Páter na Prague Pride zaskočil věřící. Mše sloužit nesmí, ujistilo arcibiskupství |
Rozdíly už však nejsou tak výrazné, pokud jde o přesvědčení, že by přiznání k homosexualitě gayovi nebo lesbě způsobilo problémy, ať už v zaměstnání, nebo v soužití s ostatními lidmi. Asi 47 procent dotázaných zastává názor, že takovéto veřejné přiznání by negativní dopad nemělo, 43 procent je přesvědčeno o opaku.
Asi 23 procent udává, že by raději chtěli za sousedy tělesně handicapované, kuřáky nebo lidi jiného náboženského přesvědčení než homosexuály. Takový postoj se však meziročně snižuje. Ještě v roce 2003 by vedle homosexuálů nechtělo žít až 42 procent lidí.
K rozvoji růžového podnikání tak přispívají i zlepšující se vztahy veřejnosti k homosexuálům. Lze proto najít takzvaně gay friendly podniky nebo místa, která jsou tolerantní k sexuálním menšinám. Na první pohled je lze často poznat podle vylepené duhové vlajky, která je symbolem tolerance, a homosexuálové s nimi mají pozitivní zkušenost.