Úterý 7. dubna 2020svátek má Heřman, Hermína 3 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Krnáčová píše na ÚOHS. Kvůli smlouvě na reklamu moknou lidé na zastávkách

Adriana Krnáčová na úterním zastupitelstvu. Pražské opozici se primátorku... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Adriana Krnáčová na úterním zastupitelstvu. Pražské opozici se primátorku... | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Pražská primátorka Adriana Krnáčová si píše s vedením antimonopolního úřadu. Snaží se najít cestu, jak se zbavit exkluzivní smlouvy na pronájem malých reklamních ploch. Na desítky let ji získala firma JCDecaux. Krnáčová v korespondenci tvrdí, že kontrakt je pro město neúnosný. Navíc Praze brání v čistě praktické věci: nemůže stavět další přístřešky na zastávkách MHD.

Za deset milionů korun ročně má firma JCDecaux možnost pronajímat reklamní prostor na zastávkách hromadné dopravy, toaletách či na světelných vývěskách – takzvaných citylightech. A to až do roku 2021.

Dopis směřovaný z pražského magistrátu 15. dubna - který mají Lidovky.cz k dispozici - je součástí korespondence vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se špičkami hlavního města. Kontroloři řeší, zda nedošlo k porušení soutěže.

Pokud by začala platit připravená verze Pražských stavebních předpisů, počítající s omezením billboardů, mohla by JCDecaux s menšími propagačními formáty získat ještě silnější pozici na trhu - oproti konkurenci, která by o billboardový byznys mohla přijít. Materiál však aktuálně zamrzl na Ministerstvu pro místní rozvoj.

Nezávisle na této situaci se pražští radní snaží od antimonopolního úřadu získat pomoc s dosažením lepších podmínek při provozování městského mobiliáře – tedy zmíněných cityligtů, zastávek či laviček. Jinak řečeno: zda je za stávající situace skutečně možné smlouvu vypovědět.

MĚSTSKÝ MOBILIÁŘ

  • Smlouva s JCDecaux patří mezi nejkritizovanější kontrakty, které kdy zástupci Prahy podepsali.
  • Změnit její podmínky se pokoušeli zástupci předešlých pražských vlád, nikdo však pokroku nedosáhl.
  • Firma JCDecaux podepsala smlouvu na městský mobiliář v listopadu 1994.
  • Do laviček, přístřešků, citylightů a dalších částí mobiliáře investovala podle svých vyjádření na 400 milionů korun.
  • Příjmy má z pronajímání reklamy na těchto plochách. Městu platí 10 milion ročně.
  • Smlouva platí až do roku 2021.

To je pro Prahu důležité z čistě praktického důvodu. Kvůli exkluzivní smlouvě s JCDecaux, uzavřené už v roce 1994, nemůže stavět další přístřešky na zastávkách hromadné dopravy. To v rámci stávající smlouvy může jen JCDecaux (která na zastávkách následně pronajímá reklamní plochy).

„Důvodem je faktické ‚vyčerpání‘ dohodnutého kontingentu přístřešků a zároveň exkluzivita ze smlouvy brání Praze soutěžit dodavatele nových přístřešků,“ stojí v dopise Adriany Krnáčové adresované místopředsedovi ÚOHS Michalu Petrovi.

Smlouvu uzavřelo hlavní město v době, kdy neplatil zákon o zadávání veřejných zakázek. Praha by se objednáním dalších přístřešků proti této normě prohřešila. Do začarovaného kruhu ji pak zahnala právě exkluzivní smlouva s JCDecaux.

Rozvod, nebo jednání?

Na základě právní analýzy, kterou si nechalo vedení Prahy vypracovat advokátní kanceláří Toman, Devátý & partneři, je primátorka Krnáčová přesvědčená, že je stávající situace pro město neúnosná. Vzhledem ke změně právního prostředí je podle ní možné smlouvu vypovědět a během dvouleté výpovědní lhůty získat v soutěži nového provozovatele městského mobiliáře.

„S ohledem na rozvoj pražské hromadné dopravy, územní rozvoj a potřeby občanů Prahy budování takových přístřešků potřebuje,“ píše Krnáčová. V dopise také žádá antimonopolní úřad o pomoc při interpretaci výše zmíněného právního pojmu „neúnosnost“ a o názor, zda by výpověď smlouvy s JCDecaux přispěla k vyřešení situace na trhu venkovní reklamy v metropoli.

Další možností v celé věci je vyjednávání o nové podobě smlouvy. K setkání zástupců Prahy a manažerů JCDecaux ovšem zatím nedošlo. „Doufáme, že se tak stane v nejbližší době. Předesílám, že sami nabízíme Praze jednání, my sami si přejeme, abychom se pro město stali partnerem a vylepšovali městský mobiliář, tedy zejména zastávky a veřejné WC, a to dle potřeb a představ města,“ uvádí šéf české JCDecaux Pavel Slabý. O případných ústupcích vůči Praze Slabý zatím nemluví, nejprve chce prý slyšet politiky.

Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze mezitím vznikla iniciativa, která po konzultacích s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy vyhlásila studentskou soutěž na podobu městského mobiliáře.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky
Premium

Koronavirus ještě může překvapit, říká přední světový biolog Karel Raška

Lékař Karel F. Raška převzal 26. května 2009 v Praze Cenu Společnosti pro vědu... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Koronavirus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc označovanou Covid-19, nelze nijak podceňovat, říká český vědec Karel...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Imunitou proti koronaviru. Hýčkejte si horečku a jezte více cibule, radí lékař

Lékař Luboš Pantůček- | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Můžeme se rozhodnout, zda situaci kolem nákazy smrtícím koronavirem budeme vnímat jako tragédii, či jako příležitost...

Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test
Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet domácí CRP test od Veroval. Jeho pomocí dokážete prověřit, jestli vám v těle řádí virový, nebo bakteriální zánět. Jak testy dopadly? A vyplatí se je pořizovat?