Za deset milionů korun ročně má firma JCDecaux možnost pronajímat reklamní prostor na zastávkách hromadné dopravy, toaletách či na světelných vývěskách – takzvaných citylightech. A to až do roku 2021.
Dopis směřovaný z pražského magistrátu 15. dubna - který mají Lidovky.cz k dispozici - je součástí korespondence vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se špičkami hlavního města. Kontroloři řeší, zda nedošlo k porušení soutěže.
V Blance je zase voda, stojí v zápisu. Mohou se poškodit další kabely, tvrdí firma |
Pokud by začala platit připravená verze Pražských stavebních předpisů, počítající s omezením billboardů, mohla by JCDecaux s menšími propagačními formáty získat ještě silnější pozici na trhu - oproti konkurenci, která by o billboardový byznys mohla přijít. Materiál však aktuálně zamrzl na Ministerstvu pro místní rozvoj.
Nezávisle na této situaci se pražští radní snaží od antimonopolního úřadu získat pomoc s dosažením lepších podmínek při provozování městského mobiliáře – tedy zmíněných cityligtů, zastávek či laviček. Jinak řečeno: zda je za stávající situace skutečně možné smlouvu vypovědět.
MĚSTSKÝ MOBILIÁŘ
|
To je pro Prahu důležité z čistě praktického důvodu. Kvůli exkluzivní smlouvě s JCDecaux, uzavřené už v roce 1994, nemůže stavět další přístřešky na zastávkách hromadné dopravy. To v rámci stávající smlouvy může jen JCDecaux (která na zastávkách následně pronajímá reklamní plochy).
„Důvodem je faktické ‚vyčerpání‘ dohodnutého kontingentu přístřešků a zároveň exkluzivita ze smlouvy brání Praze soutěžit dodavatele nových přístřešků,“ stojí v dopise Adriany Krnáčové adresované místopředsedovi ÚOHS Michalu Petrovi.
Smlouvu uzavřelo hlavní město v době, kdy neplatil zákon o zadávání veřejných zakázek. Praha by se objednáním dalších přístřešků proti této normě prohřešila. Do začarovaného kruhu ji pak zahnala právě exkluzivní smlouva s JCDecaux.
Rozvod, nebo jednání?
Na základě právní analýzy, kterou si nechalo vedení Prahy vypracovat advokátní kanceláří Toman, Devátý & partneři, je primátorka Krnáčová přesvědčená, že je stávající situace pro město neúnosná. Vzhledem ke změně právního prostředí je podle ní možné smlouvu vypovědět a během dvouleté výpovědní lhůty získat v soutěži nového provozovatele městského mobiliáře.
„S ohledem na rozvoj pražské hromadné dopravy, územní rozvoj a potřeby občanů Prahy budování takových přístřešků potřebuje,“ píše Krnáčová. V dopise také žádá antimonopolní úřad o pomoc při interpretaci výše zmíněného právního pojmu „neúnosnost“ a o názor, zda by výpověď smlouvy s JCDecaux přispěla k vyřešení situace na trhu venkovní reklamy v metropoli.
Další možností v celé věci je vyjednávání o nové podobě smlouvy. K setkání zástupců Prahy a manažerů JCDecaux ovšem zatím nedošlo. „Doufáme, že se tak stane v nejbližší době. Předesílám, že sami nabízíme Praze jednání, my sami si přejeme, abychom se pro město stali partnerem a vylepšovali městský mobiliář, tedy zejména zastávky a veřejné WC, a to dle potřeb a představ města,“ uvádí šéf české JCDecaux Pavel Slabý. O případných ústupcích vůči Praze Slabý zatím nemluví, nejprve chce prý slyšet politiky.
Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze mezitím vznikla iniciativa, která po konzultacích s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy vyhlásila studentskou soutěž na podobu městského mobiliáře.