Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Krnáčová píše na ÚOHS. Kvůli smlouvě na reklamu moknou lidé na zastávkách

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Pražská primátorka Adriana Krnáčová si píše s vedením antimonopolního úřadu. Snaží se najít cestu, jak se zbavit exkluzivní smlouvy na pronájem malých reklamních ploch. Na desítky let ji získala firma JCDecaux. Krnáčová v korespondenci tvrdí, že kontrakt je pro město neúnosný. Navíc Praze brání v čistě praktické věci: nemůže stavět další přístřešky na zastávkách MHD.

Adriana Krnáčová na úterním zastupitelstvu. Pražské opozici se primátorku odvolat nepodařilo. foto:  Michal Šula, MAFRA

Za deset milionů korun ročně má firma JCDecaux možnost pronajímat reklamní prostor na zastávkách hromadné dopravy, toaletách či na světelných vývěskách – takzvaných citylightech. A to až do roku 2021.

Dopis směřovaný z pražského magistrátu 15. dubna - který mají Lidovky.cz k dispozici - je součástí korespondence vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se špičkami hlavního města. Kontroloři řeší, zda nedošlo k porušení soutěže.

V Blance je zase voda, stojí v zápisu. Mohou se poškodit další kabely, tvrdí firma

Pokud by začala platit připravená verze Pražských stavebních předpisů, počítající s omezením billboardů, mohla by JCDecaux s menšími propagačními formáty získat ještě silnější pozici na trhu - oproti konkurenci, která by o billboardový byznys mohla přijít. Materiál však aktuálně zamrzl na Ministerstvu pro místní rozvoj.

Nezávisle na této situaci se pražští radní snaží od antimonopolního úřadu získat pomoc s dosažením lepších podmínek při provozování městského mobiliáře – tedy zmíněných cityligtů, zastávek či laviček. Jinak řečeno: zda je za stávající situace skutečně možné smlouvu vypovědět.

MĚSTSKÝ MOBILIÁŘ

  • Smlouva s JCDecaux patří mezi nejkritizovanější kontrakty, které kdy zástupci Prahy podepsali.
  • Změnit její podmínky se pokoušeli zástupci předešlých pražských vlád, nikdo však pokroku nedosáhl.
  • Firma JCDecaux podepsala smlouvu na městský mobiliář v listopadu 1994.
  • Do laviček, přístřešků, citylightů a dalších částí mobiliáře investovala podle svých vyjádření na 400 milionů korun.
  • Příjmy má z pronajímání reklamy na těchto plochách. Městu platí 10 milion ročně.
  • Smlouva platí až do roku 2021.

To je pro Prahu důležité z čistě praktického důvodu. Kvůli exkluzivní smlouvě s JCDecaux, uzavřené už v roce 1994, nemůže stavět další přístřešky na zastávkách hromadné dopravy. To v rámci stávající smlouvy může jen JCDecaux (která na zastávkách následně pronajímá reklamní plochy).

„Důvodem je faktické ‚vyčerpání‘ dohodnutého kontingentu přístřešků a zároveň exkluzivita ze smlouvy brání Praze soutěžit dodavatele nových přístřešků,“ stojí v dopise Adriany Krnáčové adresované místopředsedovi ÚOHS Michalu Petrovi.

Smlouvu uzavřelo hlavní město v době, kdy neplatil zákon o zadávání veřejných zakázek. Praha by se objednáním dalších přístřešků proti této normě prohřešila. Do začarovaného kruhu ji pak zahnala právě exkluzivní smlouva s JCDecaux.

Rozvod, nebo jednání?

Na základě právní analýzy, kterou si nechalo vedení Prahy vypracovat advokátní kanceláří Toman, Devátý & partneři, je primátorka Krnáčová přesvědčená, že je stávající situace pro město neúnosná. Vzhledem ke změně právního prostředí je podle ní možné smlouvu vypovědět a během dvouleté výpovědní lhůty získat v soutěži nového provozovatele městského mobiliáře.

„S ohledem na rozvoj pražské hromadné dopravy, územní rozvoj a potřeby občanů Prahy budování takových přístřešků potřebuje,“ píše Krnáčová. V dopise také žádá antimonopolní úřad o pomoc při interpretaci výše zmíněného právního pojmu „neúnosnost“ a o názor, zda by výpověď smlouvy s JCDecaux přispěla k vyřešení situace na trhu venkovní reklamy v metropoli.

Další možností v celé věci je vyjednávání o nové podobě smlouvy. K setkání zástupců Prahy a manažerů JCDecaux ovšem zatím nedošlo. „Doufáme, že se tak stane v nejbližší době. Předesílám, že sami nabízíme Praze jednání, my sami si přejeme, abychom se pro město stali partnerem a vylepšovali městský mobiliář, tedy zejména zastávky a veřejné WC, a to dle potřeb a představ města,“ uvádí šéf české JCDecaux Pavel Slabý. O případných ústupcích vůči Praze Slabý zatím nemluví, nejprve chce prý slyšet politiky.

Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze mezitím vznikla iniciativa, která po konzultacích s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy vyhlásila studentskou soutěž na podobu městského mobiliáře.

Autor: