Pokračoval zároveň trend snižování ceny jednotlivých transakcí v důsledku většího podílu kamionů s ekologickými motory, splňujícími emisní třídu Euro 6, pro které platí nižší mýtné tarify
Brány budou mýto vybírat ještě čtyři roky. Méně než chtěl ministr Ťok |
Mýtné transakce představují platby kamionů a dalších vozidel s hmotností nad 3,5 tuny za konkrétní ujetý úsek. Tato hodnota se v srpnu snížila na průměrných 23 korun a 23 haléřů. Ještě v letošním lednu činila průměrná cena mýtné transakce 24 korun a 49 haléřů a nejvyšší byla v únoru, kdy byla podle statistik o dva haléře vyšší.
Pokud by do současnosti vydržela na únorových 24,51 Kč, stát by na mýtném od ledna do srpna vybral o 166 milionů korun více, uvedl Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch ČR, která tuzemský mýtný systém spravuje. Teď podíl kamionů splňujících nejvyšší ekologickou třídu činí mezi plátci mýtného 26 procent a v posledních měsících roste tempem převyšujícím jeden procentní bod za měsíc.
Vybralo se už 64 miliard
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, meziročně o 160 milionů korun více. Od roku 2007 pak k letošnímu srpnu jde o částku převyšující 64 miliard korun.
Hra o Ťoka. Buď mi projde mýto, nebo půjdu z vlády, přiznává ministr |
Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku, výběrové řízení na nového provozovatele doposud stát nevyhlásil. Za výstavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelů vyplatil zhruba 17,5 miliardy korun bez DPH.