7. listopadu 2011 9:12 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Nečas odřízl Soukupa od státních peněz na inzerci

Jaromír Soukup | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaromír Soukup | foto: archiv LN

PRAHA Premiér Petr Nečas se rozhodl razantně ovlivnit způsob, jakým úřady a státní firmy inzerují. Nečas chce, aby během roku 2012 přestaly spolupracovat s mediálními agenturami, které jim plánují kampaně a nakupují pro ně reklamní prostor v tisku či na internetu.

Informovaly o tom Hospodářské noviny. "Využívání mediálních agentur v době úspor se ukazuje jako zbytečný luxus. Státní firmy a úřady mají mít schopné zaměstnance, kteří dokážou vyjednávat se zástupci médií přímo, bez prostředníků," citují HN Nečase.

Symbolem takového mediálního prostředníka, který dělá často pro stát, se v minulých letech stal majitel agentury Médea Jaromír Soukup. Mezi
jeho klienty patří Lesy ČR, ČEZ, Česká pošta nebo České dráhy. Vedle toho pomáhal s předvolebními kampaněmi Věcem veřejným a ČSSD.

Právě nesrovnalosti ve financování sociálnědemokratického tažení z roku 2010 oživily letitá podezření, zda nejsou politické kampaně zčásti financované z milionů, které jdou na reklamu ze státních podniků, píšou.

Ušetří se centralizací?

Soukup s premiérovým plánem nesouhlasí a podobně jako David Menšík z mediálního koncernu GroupM soudí, že naopak by bylo efektivní, pokud by stát centralizoval nákup do jednoho místa a odstranil tak roztříštěnost státních zadavatelů a tvrdě vysoutěžil nákupní podmínky jednotlivých médií.

Nečas ale jejich argumenty neuznává. Prostředníci jsou prý v médiích stejně jako při nákupu armádní výbavy zbytní. Jeho rozhodnutí má ovšem i politické souvislosti. Vliv mediálních agentur a především magnáta Jaromíra Soukupa začala totiž koaliční vláda omezovat hned po svém nástupu.

Boj o miliardy z Bruselu

V nejbližší době navíc mají přijít velké peníze z Bruselu na propagaci evropských fondů a pravicový kabinet nemá zájem, aby na tom vydělal Soukup, který poté pomáhá opozici s kampaní.

Lidovky.cz, ČTK