27. dubna 2015 9:31 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Opencard už radši nerozvíjejte, radí posudek Praze. Účet za kartu kyne

Opencard (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Opencard (ilustrační foto). | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA Hlavní město dostalo další zprávu o projektu Opencard. Opět špatnou. Posudek zadaný společnosti Nexia tvrdí, že karta Pražana vyšla už na 1,74 miliardy korun. To je o více než půl miliardy více, než dosud politici uváděli. Zpráva říká další věc: další rozvoj projektu není dobrý nápad.

Účet za Opencard dle firmy Nexia zní takto: na miliardu vyšel provoz, investice do systému pak Prahu stály 665 milionů korun. 

Posudek pak přišel s dalším záměrem, který ale není až tak překvapivý. Projekt je podle něj předražený, zastaralý a neužitečný. 

ČTĚTE TAKÉ:

Pro Emony Services (EMS), která k Opencard drží autorská práva, je ovšem karta „velmi výhodným podnikem“, stojí v posudku. „Čistý výnos pro EMS je 650 milionů,“ uvedl Valdemar Linek z poradenské společnosti Nexia.

Další rozvoj karty pak analytici nedoporučili.  Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli, protože je pro město nevýhodná.

„Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS,“ řekla. Zda to bude znamenat konec Opencard, přímo neuvedla.

Majitel práv, firma EMS tvrdí, že s ni dosud politické vedení Prahy nekomunikovalo. I proto se rozhodlo podat žaloby kvůli částkám, které jí hlavní město dluží za servis. Celkem EMS podala čtyři žaloby, týkají se částky 170 milionů korun.

Firma se zároveň vymezila proti závěrům posudku společnosti Nexia. Tvrdí, že cesta skrze otevřené výběrové řízení bude pro Prahu nákladnějším řešením než pokračování v rámci stávajícího systému.

Papír i bezkontaktní karty

„Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru,“ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný. Firma v uplynulých měsících podala několik nabídek na rozvoj multifunkční karty. 

„Rozvoj Opencard přitom není závislý na dalších masivních investicí ani na nás,“ dodal Opatrný.

NA CO SE BUDE JEZDIT

  • Cestující budou podle primátorky Krnáčové zatím dál jezdit na Opencard
  • Městu ještě zbývá 50 tisíc licencí, aby mohlo vydávat karty novým žadatelům.
  • Alternativním jízdním dokladem jsou papírové kupony. Zároveň pokračuje soudní pře s majitelem práv k opencard, firmou eMoneyServices (EMS).
  • "Do doby, než budou dořešeny soudní spory, neumím si představit dál rozvíjet spolupráci s EMS," uvedla Krnáčová.

Radní už dříve schválili částečný návrat k papírovým kuponům, které mají být alternativou k Opencard. Ještě letos by navíc podle primátorky měli mít cestující k dispozici otevřenou platformu, na základě které budou libovolně volit mezi různými druhy cestovních dokladů. 

Kromě elektronických jízdenek jsou ve hře i bezkontaktní platební karty.

Krnáčová už dřív zmínila možnost rozšíření jiné problematické smlouvy s firmou Erika, která dodává sms jízdenky. Proti tomu se zvedla vlna nevole v řadách opozice, tak i koalice.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Kartu Opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.

Lidovky.cz

Najdete na Lidovky.cz