Pátek 18. září 2020svátek má Kryštof 19 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Stát platí za asfalt výrazně rozdílné ceny, liší se až 18násobně

Stavba dálnice - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba dálnice - ilustrační foto | foto: ČTK

PRAHA Stát platí za metr čtvereční stejného asfaltu výrazně rozdílné sumy - stavební firmy si účtují za metr čtvereční od 1566 korun do 28 407 korun. Jde přitom o srovnatelný asfalt na srovnatelné silnici.

Uvedla to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) s odkazem na studii ekonomického institutu CERGE, který srovnal náklady na metr čtvereční asfaltu na 80 stavbách českých rychlostních silnic a dálnic za posledních pět let.

"Pro takové rozpětí cen těžko nacházíme odůvodnění," řekl Ján Palguta z ekonomického institutu CERGE. Nejdražší asfalt je na dvou dálnicích - na úseku D8 před česko-německou hranicí a na dálnici D47 u Bohumína. První stavěl Metrostav, druhou Strabag. Nejlevnější je naopak úsek Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem, vyplývá ze studie.

Nejde jen o ceny povrchu vozovky. Podobně vysoké rozptyly jsou i v dalších částech staveb. Například metr svodidel stojí podle výkazů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od 190 korun až po 11 277 korun.

"Dá se čekat, že podobných nesrovnalostí najdeme u dopravních staveb více. A nejen u nich," dodal člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Pavel Kohout. Právě NERV chce výsledky Palgutovy srovnávací studie využít. Podle listu je výjimečná v tom, že dosud se srovnávaly jen ceny za kilometr dálnic, ale takto detailně do jednotlivých položek rozpočtu (jako je samotný asfalt nebo svodidla) ještě nikdo nešel.

Stát dlouho tvrzení o drahých dálnicích odmítal. ŘSD se ke studii ve středu nevyjádřilo. Metrostav, který podle analýzy stavěl nejdražší úsek s asfaltem za 28.000 korun za metr čtvereční, uvedl, že za vysokou cenu může dodavatel. Sami totiž prý neasfaltují, ale hlavně hloubí tunely a stavějí mosty.

Podle Palguty výsledky analýzy ukazují, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stanovení opravdu reálných cen stavebním firmám.

Stát je víceméně odkázán na to, co firmy vysoutěží. Při slabé konkurenci ve velkých dopravních zakázkách přitom není problém, aby se největší stavební firmy domluvily na ceně. "Chybí například i reálná oponentura technických řešení, proto se leckdy staví zbytečně draze," řekl Palguta.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Trápí vaše dítě suchý kašel? Vyzkoušejte s námi sirup Petit Drill, který je z 99 % přírodního původu
Trápí vaše dítě suchý kašel? Vyzkoušejte s námi sirup Petit Drill, který je z 99 % přírodního původu

Dopřejte své rodině klidný spánek. Přihlaste se k testování a objevte účinky dětského sirupu Petit Drill – přírodního léku v boji proti suchému...